تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 8:17
کد خبر : 113028

سبد معیشت؛ از ۲۲ تا ۳۰ میلیون تومان شد!

سبد معیشت؛ از ۲۲ تا ۳۰ میلیون تومان شد!

آرمان شرق-گروه اقتصاد:هر خانواده ایرانی اگر بخواهد مطابق استانداردهای علم تغذیه ، از مواد غذایی استفاده کند، باید ماهانه حدود ۲۲ میلیون تومان فقط بابت سفره و سبد عذایی خود هزینه کند! این در حالی است که حداقل مزد سال جاری ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است .

آرمان شرق-گروه اقتصاد:هر خانواده ایرانی اگر بخواهد مطابق استانداردهای علم تغذیه ، از مواد غذایی استفاده کند، باید ماهانه حدود ۲۲ میلیون تومان فقط بابت سفره و سبد عذایی خود هزینه کند! این در حالی است که حداقل مزد سال جاری ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است .

سبد معیشت؛ از ۲۲ تا ۳۰ میلیون تومان شد!

آرمان امروز: محاسبه هزینه خوراک، اجاره و درآمد خانواده ۴ نفره در ایران حکایت از آن دارد که  اگر هر ایرانی بخواهد مطابق استاندار اعلام شده جهانی ، از مواد غذایی استفاده کند باید روزانه حدود ۱۷۰ هزار تومان خرج کند! برطبق اعلام وزارت بهداشت، سبد روزانه تغذیه «استاندارد» هر ایرانی شامل ۳۲۰ گرم نان، ۱۰۰ گرم برنج، ۲۰ گرم ماکارونی، ۲۶ گرم حبوبات، ۷۰ گرم سیب‌زمینی، ۲۸۰ گرم سبزی، ۲۶۰ گرم میوه، ۴۸ گرم گوشت قرمز، ۵۰ گرم گوشت سفید، ۲۴ گرم تخم‌مرغ، بین ۲۲۵ تا ۲۴۰ گرم شیر یا لبنیات، ۳۵ تا ۴۰ گرم روغن و ۴۰ تا ۵۰ گرم قند و شکر است.به این ترتیب اگر مطابق این قیمت این اقلام را مطابق جدول زیر محاسبه کنیم به رقم حدود ۱۷۰ هزار تومانی برای هر نفر و رقم ۷۰۰ هزار تومانی برای یک خانواده ۴ نفره ایرانی می رسیم. به عبارت ساده تر هر خانواده ایرانی اگر بخواهد مطابق استانداردهای علم تغذیه ، از مواد غذایی استفاده کند، باید ماهیانه حدود ۲۲ میلیون تومان فقط بابت سفره و سبد عذایی خود هزینه کند! این در حالی است که حداقل مزد سال جاری ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است . حال اگر مطابق سخنان رستم قاسمی وزیر راه که دی‌ سال گذشته در مجلس اعلام کرده بود، در کلان‌شهرها بیشتر از ۷۰ درصد درآمد خانوار صرف اجاره خانه و هزینه‌های مربوط به تأمین سرپناه می‌شود، هزینه مسکن و تردد را نیز به این رقم اضافه کنیم قطعا به رقمی بالاتر از ۳۰ میلیون خواهیم رسید که چیزی حدود ۴ تا ۵ برابر حقوق مصوب یک کارگر ایرانی است !. شاید به همین دلیل باشد که  نتیجه این فشارهای معیشتی باعث شده تغذیه مردم ایران از الگوی استاندارد مصرف خارج شود.
کاهش ۶ برابری سرانه مصرف گوشت
افزایش نجومی قیمت گوشت و به دنبال آن سقوط سرانه مصرف آن به قدری حاد شده است که چندی قبل  مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی در این زمینه گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز را چهار کیلو در سال به ازای هر نفر اعلام کرد اما آنچه واقعیت دارد حدود سه کیلو است که برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است. پیش از این افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفته بود: مصرف سرانه گوشت از ۱۲ کیلو در سال به شش کیلو رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است. این درحالی است بنا به الگوی استاندارد تغذیه وزارت بهداشت، هر نفر باید سالانه حدود ۱۷کیلو گوشت قرمز مصرف کند اما با آمارهای اخیر، ایرانی‌ها از یک‌پنجم سرانه استاندارد، گوشت قرمز مصرف می‌کنند.

از این شیر تا آن شیر
قیمت شیر و پنیر و کره و البته مرغ نیز که در همین دو-‌سه ماه گذشته تا ۵ برابر افزایش داشته است باعث شده تا مصرف سرانه این اقلام هم در بین خانواده های ایرانی به شدت کاهش پیدا کند.بر اساس الگوی استاندارد وزارت بهداشت هر نفر سالانه باید حدود ۸۲.۲ کیلو لبنیات مصرف کند اما سرانه مصرف به حدود ۷۰ کیلو رسیده است. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها برای جبران کالری مورد نیاز به مصرف بیشتر حبوبات، تخم‌مرغ و حتی کربوهیدرات و قند بیشتر روی آورند بطوریکه ناصر نبی‌پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران سال گذشته از افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ از ۱۱ به ۱۴ کیلوگرم خبر داد. عددی که به نظر می رسد در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.

ایران چند؟ اروپا چند؟
همین سناریو در مورد  برنج، نان، روغن و شکر هم تکرار می شود . براساس اعلام فائو ایرانی ها به ازای هر نفر سالانه ۱۶۷.۶ کیلو گندم مصرف می‌کنند این در حالی است که  سرانه جهانی مصرف گندم ۶۷.۱ کیلو و در کشور‌های توسعه‌یافته ۶۰ کیلو است. بنابراین مردم ایران حدود سه‌برابر کشورهای توسعه‌یافته گندم مصرف می‌کنند.
همچنین به گفته جمیل علیزاده‌شایق رئیس انجمن برنج ، میانگین مصرف سرانه برنج سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلو اما در اتحادیه اروپا ۵.۷ کیلو است.بنابراین ایرانی ها تقریبا ۶.۵ برابر اروپایی‌ها برنج می‌خورند.
از سویی  مطابق گزارش‌ وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، مردم ایران حدود ۱.۷ برابر مردم جهان روغن مصرف می‌کنند و مصرف شکر هم حدود ۱.۴ برابر مردم جهان است.
بدین ترتیب به نظر می رسد خانواده های ایرانی در معرض خطر جدی سوء تغذیه قرار دارند؛خطری که بی شک نه تنها سلامت شهروندان و خانواده های ایرانی را تهدید می کند که ، می تواند به طبع اقتصاد کشور را نیز در آینده ای نه چندان دور ، تهدید کند.واقعا چطور می توان معادله هزینه ۳۰ میلیون تومانی یک خانوار ۴ نفره را با حقوق ۴ تا ۶ میلیونی یک کارگر رفع و رجوع کرد؟!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.