تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 6:54
کد خبر : 113009

پیشنهاد جدید ایران برای احیای برجام؟

پیشنهاد جدید ایران برای احیای برجام؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:اظهارنظرهایی که از نیویورک مخابره می‌شود، موید این موضوع است که جهان می‌‌‌تواند به‌استقبال برجام برود. به‌هرحال شرایط موجود ایران و ‌آمریکا و همچنین کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا به‌گونه‌ای است که «توافق را امری ضروری می‌‌کند» فقط کافی است هم ایران و هم آمریکا تمرکزشان را فقط روی مباحث هسته‌ای بگذارند و موضوع‌های جانبی را در مذاکرات هسته‌ای دخیل نکنند.

آرمان شرق-گروه بین الملل:اظهارنظرهایی که از نیویورک مخابره می‌شود، موید این موضوع است که جهان می‌‌‌تواند به‌استقبال برجام برود. به‌هرحال شرایط موجود ایران و ‌آمریکا و همچنین کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا به‌گونه‌ای است که «توافق را امری ضروری می‌‌کند» فقط کافی است هم ایران و هم آمریکا تمرکزشان را فقط روی مباحث هسته‌ای بگذارند و موضوع‌های جانبی را در مذاکرات هسته‌ای دخیل نکنند.

پیشنهاد جدید ایران برای احیای برجام؟

روزنامه آرمانامروز نوشت : در حالی که جوزپ بورل در روزهای اخیر اذعان داشته که پیشنهاد جدیدی برای حل‌وفصل اختلافات ندارد و در شرایطی که فضای سیاسی ایالات متحده در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امکان مانور چندانی را به دولت جو بایدن نمی‌دهد، باید در انتظار واکنش طرف های غربی بود تا مشخص شود که پیشنهاد جدید تهران گره از کار احیای برجام باز کرده یا به کورتر شدن آن خواهد انجامید.
با این همه منابع آگاه به مذاکرات ادعا کردند که در پاسخ دوم ایران به پیشنهاد اروپایی احیای برجام و در واکنش به موضع ایالات متحده در این رابطه، خواهان این شده که پرونده پادمانی در میانه جدول زمان‌بندی توافق و نه در روز بازاجرا احاله شود -امری که موجب دلسردی طرف های غربی شد.
در این شرایط، شنیده شده اخیرا تهران خواستار دریافت تضمین‌هایی از طرف‌های توافق شده که بر اساس آن تا پیش از روز «امضای توافق» -اولین مرحله جدول زمان‌بندی توافق- آژانس پرونده پادمانی را کنار بگذارد. بدین ترتیب اجرایی شدن توافق از همان روز اول منوط به حل وفصل چنین مسئله‌ای شده و در طی پروسه اجرایی شدن هیچ گونه اختلافی در این زمینه وجود نداشته باشد.
با توجه به پافشاری طرف‌های غربی مبنی بر فرا برجامی بودن این مسئله، واکنش‌ آن‌ها به چنین پیشنهادی کلیدی خواهد بود. در شرایطی که فضای سیاسی ایالات متحده در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امکان مانور چندانی را به دولت جو بایدن نمی‌دهد، باید در انتظار واکنش طرف های غربی بود تا مشخص شود که پیشنهاد جدید تهران گره از کار احیای برجام باز کرده یا به کورتر شدن آن خواهد انجامید.
در همین‌رابطه «آرمان‌امروز» با شعیب‌بهمن و جلال‌ساداتیان گفت‌‌وگو کرده‌ایم که اظهارات‌شان در زیر می‌آید»

نیویورک میتواند گره برجام را باز کند
تحلیلگر مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» اظهار داشت: برجام مساله‌ای است که نه فقط برای ایران، بلکه برای کشورهای دیگر هم اهمیت دارد. به‌همین دلیل اجماع‌جهانی نیاز است تا این گره بین‌المللی باز شود. در همین راستا می‌توان گفت، برگزاری اجلاس سالانه سازمان‌ملل فرصتی خوب برای برطرف شدن اختلاف دیدگاه‌ها در خصوص فعالیت هسته‌ای‌ ایران است.
شعیب بهمن در ادامه گفت: آنطور که از مشاهدات مشخص است، کاخ‌سفید تحت‌تاثیر تحرکات داخلی مخالفان توافق و  همچنین لابی شدید اسراییل، نسبت به نظر مشترک با ایران دچار شک و تردیدی جدی شده است. به‌همین دلیل کشورهایی که هرکدام به‌دلیلی توافق را پیگیری می‌کنند،‌ می‌‌توانند در حاشیه اجلاس سازمان‌ملل رایزنی‌هایی رودررو با طرفین پرونده داشته باشند تا از این طریق فضای هسته‌ای را به‌سمت پایان جدال‌ها سوق بدهند.
او افزود: مشخصا درباره تیمی که به‌نمایندگی از ایران در نیویورک حضور دارند، می‌توان گفت باید با کشورهای تاثیرگذاری چون فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار داشته باشند و با تبیین دقیق آنچه دکترین جمهوری‌اسلامی است،‌ آنها را به‌این درک برسانند که ایران در این موضوع مهم زیاده‌خواهی نمی‌کند.
شعیب بهمن در پایان صحبت‌هایش گفت: نیویورک می‌تواند گره برجام را باز کند. اما به‌این شرط که طرفین مذاکره قرار را بر واقع‌بینی بگذارند و بدانند، اصرار و تاکید بر نظرات‌شان نتیجه‌ای جز بلاتکلیف و یا حتی منتفی‌شدن برجام ندارد.

جهان می‌‌‌تواند بهاستقبال برجام برود
سفیر اسبق ایران در انگلیس در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با اشاره به فاصله‌ای که بین ایران با نظام بین‌‌الملل افتاده است،‌ اظهار داشت: ما در شرایطی قرار داریم که جدالی سخت و نفس‌گیر را با جهان تجربه می‌کنیم و گرفتاری‌های زیادی را به‌همین دلیل متحمل شده‌ایم. این شرایط نشان می‌دهد،‌ آقای ریسی و همراهانش در نیویورک باید تلاش‌شان را برای رفع مانع‌های توافق‌هسته‌ای به‌کار بگیرند. با این توضیح که فضای مذاکرات نسبت به ماه‌های گذشته مثبت‌تر است و اگر طرفین روندی منطقی داشته باشند، توافق در دسترس است.
جلال ساداتیان در ادامه گفت:‌ اظهارنظرهایی که از نیویورک مخابره می‌شود، موید این موضوع است که جهان می‌‌‌تواند به‌استقبال برجام برود. به‌هرحال شرایط موجود ایران و ‌آمریکا و همچنین کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا به‌گونه‌ای است که «توافق را امری ضروری می‌‌کند» فقط کافی است هم ایران و هم آمریکا تمرکزشان را فقط روی مباحث هسته‌ای بگذارند و موضوع‌های جانبی را در مذاکرات هسته‌ای دخیل نکنند. در واقع باید گفت، جدال چندین دهه‌ای ایران و آمریکا دلیل اصلی کِش‌دار شدن پرونده هسته‌ای است. او افزود: نشست سالانه سازمان‌ملل فرصتی گرانبها است تا طرفین نشان بدهند،‌ واقعا توافق را مهم می‌دانند و همچنین باید به‌دنیا این پیام برسد که منافع ملت‌ها نسب به نقشه‌ها و تصمیم‌گیری‌های نظم‌های سیاسی در اولویت است و همه تلاش‌های دیپلماتیک باید در راستای آرامش مردم کشورها باشد.
جلال ساداتیان در پایان گفت:‌ توصیه‌ام به‌دولت‌مردان چیزی جز این نیست که با در نظر گرفتن سختی‌‌هایی که این روزها به‌مردم وارد شده است، در گفت‌وگوها با طرفین خارجی بنا را بر منطق‌گرایی و البته تعامل بگذارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.