تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 7:35
کد خبر : 112906

۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اگر هزینه تمام‌شده هر پیامک به‌طور میانگین ۲۰۰ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک ۳۰۰ریال دریافت کند، پس چرا باید به ازای هر کدام مبلغ ۹۰۰ریال دریافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزی بانک‌ها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از ۳۰تومان به‌عنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانک‌ها برخورد می‌شود.

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اگر هزینه تمامشده هر پیامک بهطور میانگین ۲۰۰ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک ۳۰۰ریال دریافت کند، پس چرا باید به ازای هر کدام مبلغ ۹۰۰ریال دریافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزی بانکها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از ۳۰تومان بهعنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانکها برخورد میشود.

۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

آرمان امروز نوشت: چند روز قبل یکی از بانکهای خصوصی با ارسال پیامکی برای مشتریان خود رسما اعلام کرد که از این پس نرخ هر پیامکی که بابت تراکنش های آنها ارسال شود، ۹۰ تومان برایشان آب خواهد خورد. این درحالی بود که نرخ ارسال بانک ها تا امروز به ۳۰ تومان بود.

در پیامک ارسالی از سوی این بانک آمده است: «مشتری گرامی! از ابتدای سال۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حسابهای بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر ۶ماه یکبار به ازای هر پیامک ۹۰۰ریال اخذ خواهد شد.»

یک مقام بانک مرکزی با اشاره به افزایش تعرفه پیامک بانکها توسط اپراتورهای مخابراتی در سال۱۴۰۱ تاکید کرد: تعرفه ارسال پیامک ارسالی بانکها توسط اپراتورها بهطور میانگین بهازای هر پیامک حدود ۶۰تومان شده است و بانکها تنها اجازه دارند ۳۰تومان علاوهبر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشریان دریافت کنند و بهزودی شیوه جدید توسط بانکها به مشتریان اعلام خواهد شد.

وی اعلام کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزی این اقدام صورت گرفته، زیرا در روش اخذ حق آبونمان سالانه، از هر مشتری یک مبلغ ثابت دریافت میشود اما در روش جدید این بانک، به جای دریافت مبلغ ثابت حق آبونمان سالانه ۹۰۰ریال به ازای هر پیامک محاسبه و هر ۶ماه یکبار کسر خواهد شد.

این در حالی است که آخرین بخشنامه بانک مرکزی مربوط به کارمزد خدمات بانکی مربوط به آبان ماه سال ۹۹ بوده و این بخشنامه همچنان قابل استناد است. طبق این بخشنامه، مشتری میتواند انتخاب کند که در ازای دریافت خدمات پیامکی، مبلغ ثابت سالانه ۲۰هزار تومان یا به ازای هر پیامک ۳۰تومان به اضافه هزینه تمام شده پیامک را پرداخت کند.

با این حساب، اگر فرض کنیم که هر فرد در طول روز پنج تراکنش واریز یا برداشت انجام دهد، باید در سال حدود ۱۶۵هزار تومان برای خدمات پیامکی پرداخت کند.

حالا اگر این رقم را در آمار ۶ میلیاردی تراکنش های سال ۱۴۰۰ ضرب کنیم به رقمی حدود ۶ هزار میلیارد تومان می رسیم که رقم قابل تاملی است.

در همین زمینه کارشناسان با ذکر اینکه چنین رویه هایی با توجه به سابقه دولت کنونی چیز عجیبی نیست می گویند: اقدام بانکها برای تامین مالی منابع خود از جیب مردم موضوع جدیدی نیست. دولت هم به تازگی با معیار عجیب تفکیک حسابهای تجاری از شخصی، اقدام به اخذ مالیات و جبران کسری بودجه خود از این مسیر کرده بود. یک مقام مسئول در بانک مرکزی به همشهری میگوید: بخشنامه سال۹۹ همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد نشده است اما بانکها به ۲شیوه میتوانند با اخذ رضایت مشتری اقدام به اخذ کارمزد پیامک اطلاعرسانی واریز یا برداشت وجه از حساب مشتریان کنند. او توضیح میدهد: یک روش اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت مبلغ ۳۰۰ریال حداکثر به ازای هر پیامک به اضافه هزینه تمامشده پیامک. به این ترتیب بانک میتواند با رضایت مشتریان بر سر یکی از این ۲روش به توافق برسد و اجازه دریافت مبلغ بیشتر را نخواهد داشت.  این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که مبلغ ۹۰۰ریال به ازای هر پیامک با توجه به تعرفه اپراتورهای تلفن همراه زیاد نیست؟ اعلام کرد: بستگی به تعداد کاراکترهایی است که در پیامکهای ارسال شده استفاده میشود و ممکن است از این حیث هزینه تمامشده هر پیامک بیشتر باشد و البته آنچه بانک از مشتریان دریافت میکند بستگی به کارکرد مشتری دارد.

یک پیامک و چند قیمت

نرخ ارسال هر پیامک بسته به اپراتور آن متفاوت است . به عنوان مثال شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی را ۱۱.۹تومان، به سیمکارتهای اعتباری ۱۳.۳تومان، به سیمکارت پیامرسانهای دائمی را ۱۴تومان و سیمکارت پیامرسانهای اعتباری را ۱۳.۹تومان اعلام کرده است. شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی را ۸۹ و سیمکارتهای اعتباری را ۱۰۶ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه۱۴۰۱ اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوهبر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ریال از استفادهکنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود. یک مقام بانک مرکزی با اشاره به افزایش تعرفه پیامک بانکها توسط اپراتورهای مخابراتی در سال۱۴۰۱ تاکید کرد: تعرفه ارسال پیامک ارسالی بانکها توسط اپراتورها بهطور میانگین بهازای هر پیامک حدود ۶۰تومان شده است و بانکها تنها اجازه دارند ۳۰تومان علاوهبر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشریان دریافت کنند و بهزودی شیوه جدید توسط بانکها به مشتریان اعلام خواهد شد.

پیش خبر یک افزایش !

آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانکهای خصوصی از افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها به ۲۰هزار تومان خبر داد و اعلام کرد هزینه سرویس پیامکی بانکهای خصوصی برای شرکتها سالانه ۱۰۰هزار تومان تعیین شده است. همان زمان یکی از اختلافنظرهای جدی بین بانکداران این بود که آیا دریافت یک مبلغ ثابت از هر مشتری بابت پیامک عادلانه است یا نه؟

البته بخشنامه سال ۹۹بانک مرکزی تأکید دارد که بانکها میتوانند بهمنظور رقابت با یکدیگر حداکثر تا ۳۰درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مستمریبگیران و مددجویان کمیته امداد تا ۱۰۰درصد تخفیف درنظر بگیرند و به هر حال دریافت هرگونه وجه تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزی بدون اجازه این بانک ممنوع است.

بدین ترتیب سوال مهم و اساسی این خواهد بود که که اگر هزینه تمامشده هر پیامک بهطور میانگین ۲۰۰ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک ۳۰۰ریال دریافت کند، پس چرا باید به ازای هر کدام مبلغ ۹۰۰ریال دریافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزی بانکها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از ۳۰تومان بهعنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانکها برخورد میشود. سوالی که مطمینا در روزهای آتی توجیهات بسیاری را در مورد آن خواهیم شنید!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.