تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 18:38
کد خبر : 111547

معرفی سازمان های پیشرو / تقدیر از سفیران مسئولیت اجتماعی  

معرفی سازمان های پیشرو / تقدیر از سفیران مسئولیت اجتماعی  

آرمان شرق-گروه ارتباطات: دومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی ۳۱ مرداد ماه در مرکز همایش های صدا و سیما و توسط موسسه روابط عمومی آرمان برگزار شد. در این گزارش مهمترین بخش های این رویداد را با هم مرور می کنیم.

معرفی سازمان های پیشرو / تقدیر از سفیران مسئولیت اجتماعی

 

 

روابط عمومی بستر اجرای مسئولیت اجتماعی است

روابط عمومی، بستری برای اجرای مسئولیت اجتماعی است و توجه به مسئولیت اجتماعی، زمینه ساز اجرای یک روابط عمومی به معنی واقعی کلمه است.

هوشمند سفیدی دبیر جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با اشاره به این مطلب، افزود: آنچه در اصول مهم و بنیادی روابط عمومی مدنظر است، دقیقاً در اصول مسئولیت اجتماعی و براساس ایزو ۲۶۰۰۰ مورد توجه قرار گرفت و ارتباط تنگاتنگی با پیامدهای مورد انتظار این دو وجود دارد.

سفیدی با اشاره به اینکه هم روابط عمومی و هم مسئولیت اجتماعی، گرچه در ظاهر هزینه صرف به نظر می رسند، لیکن درواقع، نوعی سرمایه گذاری بنیادین هستند که به تولید سرمایه اجتماعی منجر می شوند و مبین سرآمدی هستند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر سازمان ها و شرکت ها نگاه به مسئولیت اجتماعی، حداقلی اس و کمتر شاهد استقرار نظام مند مسئولیت اجتماعی هستیم، افزود: تعداد قلیلی از سازمان ها و شرکت ها را می توان در ردیف سازمان های پیشرو و در حوزه مسئولیت جای دارد.

رئیس خانه روابط عمومی ایران استدلال کرد: سازمان هایی که شاهد توجه کافی به مسئولیت اجتماعی دارند، دارای روابط عمومی پیشرفته و کارآمد نیز هستند.

وی شاخص های ارزیابی مسئولیت اجتماعی را شامل: تشکیل بخش مسئولیت اجتماعی و تعیین مسئول برای آن، تشکیل دبیرخانه، تشکیل کارگروه های لازم و اختصاص اعتبارات و بودجه کافی، رعایت حقوق اساسی کارکنان براساس استاندارد (SA 8000)، سلامت کارکنان و سلامت اداری، گزارشگری اجتماعی (ارسال یک نمونه از گزارش)، تعالی و ارتباط شایسته با مشتریان و ذی نفعان، سنجش شکاف و انتظارات بین مدیران و ذی نفعان و ارزیابی ارتباط با آنان (ذی نفع شناسی، اخذ دیدگاه های آنان و ارائه سرویس های لازم)، ارائه وضعیت سرمایه اجتماعی و نحوه سنجش آن و اقدامات ارتقایی، شفافیت در کلیه زمینه های عملکردی شرکت / سازمان، دستورالعمل ها و ارزیابی ها و خودگشودگی اطلاعاتی، حسابرسی اجتماعی و ارائه خلاصه گزارش از آن به منظور اثبات ادعاهای سازمان، شرکت در انجام تعهدات اعلام شده، سند مسئولیت اجتماعی(داشتن نظامنامه مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش مستقل فعالیت های مسئولیت اجتماعی، چشم انداز Visoion و مأموریت Mission شرکت درباره مسئولیت اجتماعی و شاخص های مسئولیت های سازمان)، پاسخگویی اجتماعی (رصد و واکنش سریع و ارائه پاسخ به کلیه ذی نفعان در موارد لازم)، منشور اخلاقی (ارائه نمونه و ترویج آن) و عمل به مفاد آن، برندینگ و ری برندینگ (فعالیت های مرتبط با توسعه نام و نشان و برند سازمان/ شرکت)، گزارش پایداری (گزارش تأثیرات مرتبط با فعالیت های مسئولیت اجتماعی)، دانست و اظهار امیدواری کرد در دوره سوم، تعداد سازمانها و شرکت هایی که این شاخص را رعایت می کند، بیش از پیش افزایش یابد.

پیام  رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در سال ۲۰۲۲ به دومین دوره جشنواره”روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی”

این باعث خوشحالی و مسرت من است که پیام خود را به “دومین جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی” ارائه می دهم. مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهم  دراین برهه از زمان و نیاز جامعه امروزی  است.  اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین ذینفع هر سازمان یا شرکتی، جامعه است.

مسئولیت اجتماعی سازمانی؛ یعنی مسئولیت سازمان در پاسخ‌گویی به پیامدهای فعالیت‌هایی که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، منظور از جامعه در این‌جا، کلی است و در برگیرنده همه ذینفعان سازمان است. سازمان باید در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیت‌ها و اجرای عملیات خود، منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد. ذینفعان سازمان کسانی هستند که نتایج و پیامدهای تصمیمات و اعمال شرکت‌ها بر آن‌ها تاثیر می گذارد و مهمترین ذینفعان شرکت مصرف‌کنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه هستند.

مفهوم “مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها” در زمره مفاهیم اخلاق کسب‌وکار مطرح است و به نقشی که شرکت‌ها درحوزه اجتماعی برعهده دارند مربوط می شود.

با این تعریف می توان بخش اعظم بار مسئولیت اجتماعی را بر دوش روابط عمومی ها دانست که به عنوان پل ارتباطی و حلقه وصل میان سازمان و جامعه بشمار می آیند. دریافت بازخوردها و مواجهه مستمر و مستقیم با آحاد جامعه، این فرصت را برای روابط عمومی ها ایجاد کرده است که در کنش و واکنش های مداوم خود با جامعه ، از کمبود ها ، خلاء ها و نیازهای اجتماعی بیشتر و بهتر آگاه شوند و در ترغیب و جهت دهی به حرکت های سازمان اثرگذار باشند.

توصیه من به مسئولان ایرانی، این است که مسئولیت اجتماعی را اجرا کنند و برنامه ریزیهای جدیدی را در این زمینه را انجام دهند. بی تردید توسعه اقتصادی نباید، تخریب محیطی را همراه داشته باشد و پیشرفت اقتصادی نباید تأثیرات منفی در جامعه ایجاد کند

 

اتسکو سو قی هارا

رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی

مسئولیت اجتماعی باید عدالت را محقق کند

دکتر حبیب الله آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی دیگر سخنران این مراسم بود.وی گفت:مسئولیت اجتماعی در جامعه بیشتر به سمت اقتصادی و کسب و کار کشیده شده است.حداقل اگر در واقع نیز چنین نیست اما بیشتر تحلیل ها حول این موضوعات قرار دارد. این در حالی است که مسئولیت اجتماعی باید عدالت را محقق کند و شکاف اجتماعی طبقات جامعه را کاهش بدهد. هدف اصلی مسئولیت اجتماعی عدالت است. عدالت نیز صرفأ با سازمان ها و شرکت ها شکل نمی گیرد و در بخش های مختلف جامعه شکل می گیرد.

وی ادامه داد:نهادهای مردمی در این زمینه تأثیرگذار هستند. ما باید به سمت آموزش اجتماعی و اخلاقی زیستن اجتماعی حرکت کنیم.مسئولیت اجتماعی باید تلاش کند اعضای زیست کننده در جامعه را نسبت به کنش گری هایی که انجام می دهند و کنش گری هایی که در تقابل با آنها شکل می گیرد. در چنین شرایطی می توان مسئولیت اجتماعی را از سطح سازمان به سطح جامعه تداوم بدهیم.

آسوده تصریح کردد:امانت داری و شفافیت از جمله موضوعات دیگری است که در حوزه مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه قرار می گیرد.ما معتقدیم مسئولیت اجتماعی در سطح نظام سیاسی شکل گرفته که یکی از نهادهای آن کمیته امداد امام خمینی است.کمیته امداد یک منظومه توانمندسازی در کشور ایجاد کرده است.این در حالی است که در حدود۷ میلیون نیکوکار نیز به کمیته امداد کمک می کنند و در شرایط مختلف حمایت های خود را ارائه می دهند.ما باید به صورت حرفه ای تر به موضوع مسئولیت اجتماعی نگاه کنیم.

تنها ترین هدف اتاق های بازرگانی در جهان مسئولیت اجتماعی است

سخنران بعدی مراسم دکتر بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی،صنایع و معادن استان تهران نبود.وی گفت:اتاق بازرگانی تهران به دنبال تحقق مسئولیت اجتماعی و در این زمینه از همه امکانات و ظرفیت های خود استفاده خواهد کرد.اتاق بازرگانی موظف است از منافع بنگاه های اقتصادی در مقابل حاکمیت دفاع کند.اتاق های بازرگانی در جهان دو هدف اصلی را دنبال می کنند.نخست یکپارچه سازی اعضا که دارای منافع مشترکی در فعالیت های اقتصادی هستند و دوم دفاع از منافع فعالان اقتصادی در مقابل حاکمیت.با این وجود در قرن بیست یکم مهم ترین و تنها ترین هدف اتاق های بازرگانی در جهان مسئولیت اجتماعی است.دلیل این موضوع این است که اهداف دیگر را می توان ذیل مفهوم مسئولیت اجتماعی تعریف کرد.

وی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی باید در راستای توسعه مورد توجه قرار بگیرد.توسعه زمانی رخ می دهد که بازتعریف صحیحی از مسئولیت اجتماعی صورت بگیرد.مسئولیت اجتماعی باید بین نخبگان کشور مورد توجه قرار بگیرد تا به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنند.ما موظف هستیم جریان اندیشه را در زمان مناسب در جامعه به کار ببریم تا چالش به بحران و بحران به ابربحران تبدیل نشود.تنها آرزوی ما باید این باشد که ایران را بهتر از امروز به آیندگان تحویل بدهیم.

مسولیت اجتماعی باید به استراتژی محوری سازمان ها تبدیل شود

در ادامه این همایش دکتر محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت:جامعه شناسی سازمان بعد نظری مدیریت استراتژیک است.اگر ما نتوانیم رابطه بین سازمان و محیط را به درستی  تعریف کنیم نمی توانیم  در حوزه مدیریت استراتژیک به موفقیت دست پیدا کنیم. گره زدن مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی خلاقیت خوبی است. با این وجود مسئولیت اجتماعی باید در  رویکرد استراتژیک قرار داشته باشد. صنعتی موفق است که بداند در چه بستر و برای چه کسانی قراراست تولید صنعتی داشته باشد.

معاون وزیر صمت ادامه داد:روابط عمومی ها در موضوع تولید نقش مهمی دارند و می توانند در بالا بردن کیفیت تولید نقش داشته باشند.در کنار مردمی سازی دولت باید به تولید،توزیع و مصرف توجه کنیم.هنوز بسیاری از شرکت ها و سازمان های ما به موضوع جامعه شناسی سازمان و دغدغه های مصرف کنندگان توجه نمی کنند و در این زمینه دارای مشکل هستیم که امیدواریم در آینده این مشکلات حل شود.

در این همایش پیام رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی خطاب به افراد حاضر در همایش قرائت شد و در پایان به شرکت ها و نهادهای موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی و از جمله رسانه مسئولیت اجتماعی تندیس مسئولیت اجتماعی اهدا شد.

لازم به ذکر است که رسانه مسئولیت اجتماعی حامی همایش ها،مراسم ها و فعالیت های ترویجی در زمینه مسئولیت اجتماعی است و در همایش امروز نیز به عنوان حامی رسانه ای همایش نقش خود را ایفا کرد.

 

ب-برگزیدگان دومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۱: ( مروج و سفیر مسئولیت اجتماعی)

  • جناب آقای حبیب اله آسوده، معاون  مشارکت های مردمی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)
  • جناب آقای مهندس عطا اله معروفخانی، مدیرعامل  شرکت فولاد هرمزگان
  • جناب آقای دکتر آیت اله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه
  • جناب آقای مهندس علی امرایی، مدیرعامل  شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان
  • جناب آقای دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل  اپراتور ایرانسل
  • جناب آقای دکتر مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل  شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
  • جناب آقای مهندس جواد گلی، مدیرکل  روابط عمومی بانک تجارت
  • جناب آقای امیر نیکرویان، مدیرکل  روابط عمومی گروه مالی گردشگری
  • خانم زهرا شهلایی، رئیس  روابط عمومی شرکت فرآب
  • جناب آقای مهندس سروش سردستی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی موجان
  • جناب آقای سیدناصر نعمتی، رئیس  مرکز اطلاع رسانی و امور‌بین الملل شهرداری مشهد

 

ج-برگزیدگان دومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۱: (نشان عالی مسئولیت اجتماعی)

  • کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)
  • سازمان انرژی اتمی
  • بانک تجارت
  • بانک سپه
  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
  • اپراتور ایرانسل
  • شرکت فولاد سنگان
  • منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس
  • شرکت پالایش نفت تهران
  • گروه مالی گردشگری
  • شرکت فولاد هرمزگان
  • شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
  • شرکت فرآب
  • شرکت بیمه سرمد
  • هلدینگ سرمایه گذاری تجارت خاورمیانه
  • شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک)
  • شهرداری مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
  • سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری
  • اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.