تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 19:35
کد خبر : 111479

واکنش به اظهار نظر باهنر: مقدمات ارایه لیست انتخاباتی جذاب و قوی چیست؟

واکنش به اظهار نظر باهنر: مقدمات ارایه لیست انتخاباتی جذاب و قوی چیست؟

آرمان شرق-گروه سیاست :ما برای اینکه مسئولان خوبی داشته باشیم باید شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار بدهیم نه اینکه رفیق‌بازی و فامیل‌بازی جای استعداد را بگیرد که متاسفانه اکنون شاهد همچین موضوعی شدیم.

آرمان شرق-گروه سیاست :ما برای اینکه مسئولان خوبی داشته باشیم باید شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار بدهیم نه اینکه رفیق‌بازی و فامیل‌بازی جای استعداد را بگیرد که متاسفانه اکنون شاهد همچین موضوعی شدیم.

واکنش به اظهار نظر باهنر: مقدمات ارایه لیست انتخاباتی جذاب و قوی چیست؟

روزنامه آرمان امروز نوشت: محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین را باید یکی از چهره‌های اصولگرایی بدانیم که در طول این سال‌ها واکنش‌های منطقی به موضوعات سیاسی و اجتماعی داشته است. او روز گذشته در مصاحبه‌ای کاهش مشارکت شهروندان در انتخابات مجلس ۹۸ را یکی از چالش‌های سیاسی و اجتماعی خوانده است و در ادامه با تاکید بر فعالیت شفاف احزاب در زمینه تهیه لیست انتخاباتی و همچنین فعالیت سیاسی ادامه‌دار آنها، خطاب به احزاب سیاسی که قصد ورود به انتخابات را دارند گفت که باید از اشخاص نخبه در لیست‌ها استفاده کنند تا از این طریق بتوان شهروندان را با صندوق آرا آشتی بدهند او با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای انتخابات ۰۲ نگرفته است می‌گوید: «کاندیداها باید کسانی باشند که هر کس بتواند لیست مورد نظر خود را پیدا کند. اگر احساس عمومی این باشد که یک عده یا یک تفکر در حال حذف است اعتمادشان از بین می‌رود. تمامی جناح‌ها باید بتوانند در انتخابات‌ها لیست قدرتمندی داشته باشند. این‌که گفته شود هر کس وابسته به اصلاح‌طلبان است، فتنه‌گر است، اشتباه می‌باشد. من بسیاری از اصلاح‌طلبان را می‌شناسم که انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی را قبول دارند. باید روندها و بررسی‌ها به‌گونه‌ای باشد تا مردمی که نظام را قبول دارند به‌سوی صندوق‌های رأی جذب شوند نه اینکه احساس کنند حضورشان فایده‌ای ندارد و کسی را ندارند که به آن رأی بدهند؛ این کار باید از سوی حاکمیت اتفاق بیفتد.»
اینکه احزاب بتوانند نظر شهروندان را برای رای دادن به آنها را جلب کنند نیاز دارند که از افراد متخصص استفاده کنند. در این مورد باید بگوییم این موضوعی که از سوی باهنر مطرح شده است یکی از شاخصه‌های روند دموکراتیک شدن مدیریت کشور است ولی حالا جای خالی فعالیت ساختاری احزاب مورد انتقاد اصولگران قرار گرفته است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما با دو چهره سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم تا بدانیم که چرا احزاب نمی‌توانند آن‌گونه که باید با لیست مشخصی وارد انتخابات شوند.

با کنار زدن احزاب میدان برای افراد ناشناس باز شده است
«محمدباقر انواری»، عضو هیات موتلفه اسلامی با بیان اینکه گروه‌ها کوچک که روابط سیاسی دارند توانسته‌اند جای احزاب را در سیاست ایران بگیرند. او در این مورد به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید : «رشد و توسعه احزاب در ایران می‌تواند بسیاری از ساختارها را اصلاح کند ولی متاسفانه می‌بینیم که گروه‌های سیاسی کوچک جای احزاب را در سیاست ایران گرفته‌اند و با باندبازی و استفاده از روابط سیاسی خودشان را به‌عنوان مسئولان کشور معرفی می‌کنند و به دلیل اینکه به هیچ جای وابسته نیستند مدت مدیریت آنها هم کوتاه خواهد بود. این خلاء به وجود آمده می‌تواند بحران‌های بسیاری را برای اداره کشور به وجود بیاورد. لازم است عقلای کشور فکری به حال این وضعیت بکنند.»
این چهره اصولگرا در همین مورد ادامه می‌دهد: «احزاب باید در برابر نفراتی که به‌عنوان نماینده معرفی می‌کند به مردم پاسخگو باشند در غیر این صورت نظام تصمیم‌گیری کشور موجی و در تلاطم خواهد بود و نوسانات بسیاری را مشاهده خواهیم کرد زیرا دیگر کسی نیست که با شناسنامه سیاسی در عرصه کشور حضور داشته باشد. وظیفه یک حزب سیاسی این است که نفرات خوبی را به‌عنوان مسئولان آینده کشور تربیت کنند ولی هنگامی که می‌بینیم حزبی در این مورد نمی‌تواند فعالیت مشخصی داشته باشد باید به این خلا بیشتر توجه کنیم. این گفته‌ها همه در قالب گفتار، جذاب است ولی وقتی نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم و به آنها عمل کنیم افرادی وارد عرصه سیاسی می‌شوند که با تاکید بر روابط‌شان خودنمایی می‌کنند ولی باید بگوییم که او هیچ شناسنامه سیاسی ندارد. ما برای اینکه مسئولان خوبی داشته باشیم باید شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار بدهیم نه اینکه رفیق‌بازی و فامیل‌بازی جای استعداد را بگیرد که متاسفانه اکنون شاهد همچین موضوعی شدیم.»
انورای با تاکید بر استفاد هاز نقش مشورتی از احزاب اضافه می‌کند: «احزاب باید در جامعه نقش مشورتی داشته باشند ولی حالا این گروه‌های کوچک و تقریبا بی‌‎هویت جای آنها را گرفته‌اند و مسیر به سمی می‌رود که دیگر به احزاب توجهی نمی‌شود. جناح‌ها نباید به افرا کم سابقه و بی‌برنامه که با روابط غیر اصولی روی کار آمده‌اند بها بدهند. برای اینکه بخواهیم احزاب فعال و کارآمدی داشته باشیم در درجه اول باید ساختاری را بسازیم که افراد تنها از طریق احزاب شناسنامه‌دار وارد عرصه سیاسی بشوند. در غیر این صورت نه‌می‌توان به آینده سیاسی کشور امیدار باشیم و نه‌اینکه بخواهیم برای بستن لیست انتخاباتی به جمع‌بندی برسیم.»
از تجربه همه گرایش‌های سیاسی استفاده کنند
«حسین انصاری‌راد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصاحبه باهنر، به خبرنگار ما می‌گوید: «من از این حرف آقای باهنر و توکلی در مورد انتقادی که به کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌کنند تعجب می‌کنم چون همین دوستان بعد از رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس ششم بدون هیچ رقیبی وارد مجلس شدند ولی حالا این موضوع را یکی از چالش‌های روز سیاسیت ایران می‌دانند. این موضوع نشان دهنده آن است که سیاست‌ها در قبال برخورد با اشخاص سیاسی و نخبه‌ها مناسب نبوده و نیاز به تغییر ساختار داریم. وقتی چهرهایی مانند «علی لاریجانی» که سابقه طولانی در جبهه اصولگرایی دارد، «مسعود پزشکیان» از نماینده اصلاح‌طلبان شناخته شده مجلس و «اسحاق جهانگیری» چهره متعادل سیاست ایران را به راحتی کنار می‌گذاریم دیگر حرف زدن در مورد اینکه چرا ما نمی‌توانیم لیستی که نخبگان در آن حضور دارند را برای انتخابات تهیه کنیم نتیجه ای در بر نخاهد داشت.»
این فعال  سیاسی با تاکید بر اهمیت تکثر عقاید سیاسی ادامه می‌دهد: «احزاب در ایران هموراه مغفول مانده‌اند در صورتی که نظام جمهوری اسلامی بر پای صندوق رای و انتخابات بنا شده است و رای مردم به این نظام اعتبار و مشروعیت داده است. حالا چرا مردم در انتخابات نمی‌توانند به لیست مشخصی رای بدهند باید از کارشناسان و مسئولانی که در این مورد تخصص دارند بخواهیم شروع به رایزنی برای رفع چالش‌ها کنند. باید برای اینکه احزاب به انتخابات باز گردند و بتوانند لیست قوی برای انتخاب نماینده‌ها ارائه بدهند نیاز است فضا را برای فعالیت احزاب با دیدگاه‎های مختلف سیاسی باز کنند تا در چنین شرایطی مردم بین نخباگان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدال‌گرا، بهترین فرد را انتخاب کنند. اگر ما به شرایط کنونی انتقادی داریم باید حرف ما را بشنود و از تجربیات همه جناح‌ها استفاده کنند و نه اینکه با کنار زدن چهره‌های شناخته شده افرادی را بر سرکار بیاورند که شناسنامه سیاسی مشخصی ندارند و معلوم نیست که دو سال آینده در ساختار سیاسی ایران باقی خواهد ماند یا خیر.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.