تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مرداد 1401 - 8:03
کد خبر : 110192

برجام قربانی تندروها نشود

برجام قربانی تندروها نشود

آرمان شرق-گروه سیاست:آرمان امروز نوشت: این روزها همزمان با تلاش گسترده دشمنان توافق هسته‌ای برجام در سطح نظام جهانی که رهبری آن بر عهده لابی‌های اسرائیلی، جمهوری‌خواهان تندروی آمریکایی و برخی از کشورهای عرب خلیج فارس است، برخی تندروهای داخلی نیز بر طبل ضدیت با توافق می‌کوبند.

آرمان شرق-گروه سیاست:آرمان امروز نوشت: این روزها همزمان با تلاش گسترده دشمنان توافق هسته‌ای برجام در سطح نظام جهانی که رهبری آن بر عهده لابی‌های اسرائیلی، جمهوری‌خواهان تندروی آمریکایی و برخی از کشورهای عرب خلیج فارس است، برخی تندروهای داخلی نیز بر طبل ضدیت با توافق می‌کوبند.

برجام قربانی تندروها نشود

اظهارات و مخالفت‌های تند این جریان‌ها  و افراد با برجام، مذاکره و حتی استقبال از مسائلی همانند فرضیات ضدایرانی  که از سوی دشمنان ایران در جوامع غربی مطرح می‌شود، موجب شده که نوعی هماهنگی میان آن‌ها با خواست‌های لابی‌های ضدایرانی صورت بگیرد.
این افراد به شکلی بی‌سابقه ادعاها و فرضیات لابی‌های ضدایرانی که قصد دارند «سازش‌ناپذیر بودن» تهران را به همه‌گان دیکته کنند همراه شده‌اند. آن‌ها همزمان با در جریان بودن مذاکرات اتمی با صراحت تمام برجام را مورد حمله و هرگونه توافق را مورد حمله قرار داده‌اند که البته این موضع در تخالف کامل با رویکرد رسمی تیم سیاست خارجی کشور و البته اظهارات افرادی هم‌چون محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران است. با این اوصاف، اکنون مساله این است که اظهارات رادیکال این افراد و جریان‌ها در حوزه سیاست خارجی می‌تواند چه تبعاتی را برای کشور داشته باشد؟ یا به عبارت دیگر، آیا اظهارات این افراد می‌تواند آب در آسیاب دشمن ریختن مورد تفسیر قرار بگیرد؟ در راستای پرداختن به این مساله مهم «آرمان امروز» دیدگاههای سه فعال و کارشناس سیاسی اصول‌گرا را جویا شده است.
محمد غرضی: اگر تحرکات و مداخلات تندروها داخلی کنترل نشود، آسیبهایی جدی به کشور تحمیل میشود
محمد غرضی در بخش ابتدایی از گفته‌های خود با گفتن اینکه برجام هم دشمن داخلی دارد، هم دشمن خارجی اظهار داشت: «متاسفانه تندروهای داخلی برای اینکه منافع‌شان در خطر قرار نگیرد، برای به سرانجام نرسیدن مذاکرات هسته‌ای دست به هر کاری می‌زنند. این در شرایطی است که قدرت سیاسی (دولت) توانایی مقابله با مخالفین در دو میدان داخل و خارج را ندارد. به‌عنوان مثال رانت‌خوارهای داخلی همراه با چین و روسیه و همچنین عربستان و اسراییل مخالف‌خوانی علیه برجام را اصل می‌دانند و اگر تحرکات‌شان را نتوانیم کنترل کنیم، کشور حتما آسیب‌هایی جدی را متحمل خواهد شد.»
این فعال سیاسی در ادامه گفت: « ایران‌هراسی از جانب دشمنان خارجی امری طبیعی است. اما اینکه عده‌ای با علم بر ضرورت برجام برای کاهش مشکلات مردم، همچنان ساز مخالف را کوک می‌کنند و اتفاقا در سال‌های اخیر هم توفیق داشته‌اند و همچنان هم قدرت سیاسی را تحت‌فشار قرار می‌دهند.»
وی افزود: «نظام باید با در نظر گرفتن اهمیت تفاهم با جهان، سازوکاری را برای خنثی‌سازی خرابکاری‌های تندروهای داخلی بیندیشد تا برجام که مراحل پایانی مذاکره را طی می‌کند، به نتیجه برسد و ایران با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها بتواند مناسبات اقتصادی خود را به نحو مطلوب مدیریت کند.» محمد غرضی در پایان تصریح کرد: «مشکلی که در چند دهه گذشته گریبان‌گیر ایران شده این است که برخی جریان‌های سیاسی در اقدامی تاسف‌برانگیز مصالح سیاسی و جناحی را نسبت به مصلحت عمومی در اولویت می‌دانند و به‌همین دلیل به‌راحتی به خود اجازه کارشکنی می‌دهند؛ با این توضیح که کارشکنی در مسائل مربوط به سیاست‌خارجی هزینه‌های بیشتری را تحمیل می‌کند.»
حسن هانیزاده: نظام باید فکری به حال تندروها کند؛ به شدت تهدیدی علیه منافع ملی هستند
حسن هانی‌زاده، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به هزینه‌سازی تندروهای داخلی برای سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: «بعد یک سلسله مذاکره‌های نفس‌گیر بین ایران و کشورهای درگیر در مبحث هسته‌ای اکنون که پیش‌نویسی مناسب تهیه شده است، یک‌سری رخدادهای حاشیه‌ای توافق‌نامه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. در واقع برخی از جریان‌های سیاسی فعال در ایران هرگونه مذاکره‌ جدی با ایالات‌متحده را نفی می‌کنند و به‌همین دلیل سیاه‌نمایی را در دستور کارشان قرار می‌دهند تا بلکه تفاهم منتفی شود.» این استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌ «متاسفانه برجام‌ستیزان تحت‌هیچ شرایطی نمی‌توانند منطقی باشند و به‌همین دلیل با هر کاری که بتوانند،‌ انجام بدهند تا قراردادی بین ایران و غرب امضاء نشود. یعنی آنها به‌طور کاملا ملموسی خرابکاری را در دستور کار قرار می‌‌دهند که می‌دانند تحرکات‌شان برای کشور هزینه‌ساز است.»
حسن هانی‌زاده در پایان گفت: «بر این باور هستم که ضررهای رفتار این گروه به حدی مشکل‌ساز است که نظام باید فکری اساسی برای مقابله با آنها داشته باشد. حتی شورای عالی امنیت ملی و قوه‌قضاییه و در کل همه ارگان‌هایی که ابزار قانونی دارند، باید همه تلاش‌شان را به‌کار بگیرند و هر کاری که لازم است انجام بدهند، تا فرصت مانع‌تراشی از مانع‌تراشان سلب شود. چرا که ایران برهه‌ای حساس را پیش روی خود می‌بیند و تحت هیچ شرایطی نباید به مقطع مملو از اختلاف با غرب برگردیم.»
صادق کوشکی: مخالفتها با توافق، اساسا عاملی برای هزینهتراشی و تقویت ایران هراسی نیست
صادق کوشکی، فعال سیاسی اصول‌گرا در بخش ابتدایی از گفته‌های خود  با  ذکر این نکته که همه سلیقه‌ها باید از آزادی بیان برخوردار باشند، اظهار داشت:‌ «این‌که ما در ایران همه چیزمان را تعطیل کنیم تا برجام مختل نشود، با حق حاکمیت و آزادی برای انجام کارهای قانونی در تناقض است اما اگر خلاف قانون باشد، باید مقابله شود. پس تاکید می‌کنم، تندروی و کندروی نباید باعث ممانعت از اظهارنظر شود.» این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «اگر بنا بر کوتاه‌آمدن باشد،  با هر کشوری که قرار است، قراردادی ببنیدیم می‌تواند برای ما شرط‌هایی بگذارد که فقط از نظر خودشان منطقی است. اساسا خودسانسوری برای جلب رضایت طرف قرارداد در چارچوب منطق نمی‌‌تواند جایی داشته باشد. چون چنین کاری فرصتی مناسب برای بهانه‌جویی به طرف‌های قول و قرار می‌گذارد.» وی افزود:‌ «مثلا پیوند دادن ترور سلمان‌رشدی به برجام یا هر مساله‌ای دیگر نمونه‌ای آشکار از سوءاستفاده است. اول اینکه سلمان‌‌رشدی ترور نشد و اعدام شد. دوم اینکه این موضوع هیچ‌ربطی به مناسبات ایران با نظام‌بین‌الملل ندارد.« صادق کوشکی در پایان گفت: «باج‌دهی مختص کشورهایی است که استقلال و انسجام لازم را ندارند.
در همین مساله برجام، آمریکا از برجام خارج شده است و اروپا در زمستان احتیاج مبرمی به انرژی ایران دارد. پس اینکه ما مراقب رفتار و فعالیت‌مان باشیم، تا توافق هسته‌ای به‌هم نخورد، نه‌تنها منطقی نیست؛ بلکه استقلال نظام و جایگاه کشور در نظام بین‌الملل را زیر سئوال می‌برد. لذا سخن به میان آوردن از موضوع هزینه‌تراشی اظهارات افرادی که مخالف توافق و مذاکره هستند فاقد موضوعیت خواهد بود. واقعیت امر این است که استدلال‌هایی همانند تقویت ایران هراسی و خدمت به منافع دشمنان کشور نباید عاملی برای سلب حق اظهارنظر باشد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.