تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مرداد 1401 - 16:07
کد خبر : 109569

معمای قساوت قاتلان حسین؟

معمای قساوت قاتلان حسین؟

آرمان شرق-گروه سیاست:این تجربه‌ی هول‌انگیز و هراس‌آور، هر مسلمانی را باید چون بید بر سر ایمان و عملکرد خود بلرزاند چراکه نشستن بر جایگاه قاتلان حسین، به‌همان سادگی است که در کربلا اتفاق افتاد! این پرسش را باید همیشه تکرار کرد که چه چیز آن مسلمانان را به این درجه از قساوت و بی‌رحمی کشاند؟ به‌واقع، آن چیز یک چیز بیش نبود: تقدس بخشیدن به‌قدرت سیاسی!

آرمان شرق-گروه سیاست:این تجربه‌ی هول‌انگیز و هراس‌آور، هر مسلمانی را باید چون بید بر سر ایمان و عملکرد خود بلرزاند چراکه نشستن بر جایگاه قاتلان حسین، به‌همان سادگی است که در کربلا اتفاق افتاد! این پرسش را باید همیشه تکرار کرد که چه چیز آن مسلمانان را به این درجه از قساوت و بی‌رحمی کشاند؟ به‌واقع، آن چیز یک چیز بیش نبود: تقدس بخشیدن به‌قدرت سیاسی!

معمای قساوت قاتلان حسین؟

✍️احمد_زیدآبادی

🔹تا آن‌جا که من در تاریخ جهان سیر کرده‌ام و در احوال شخصیت‌های تاریخ‌ساز اندیشیده‌ام؛ گمان ندارم که انسانی به‌بزرگی و عظمت و شکوه حسین بر روی این کره‌ی خاکی گام نهاده باشد.

🔹اگر به حسین و حرکت او در کربلا، ورای تعصبات و خرافات و تحریفات پیرامون آن، به‌دقت بنگریم؛ تصدیق می‌کنیم که هیچ آدمیزاد دیگری در تاریخ، مجبور به چنین انتخاب هولناکی بین دو راهی عزّت و ذلّت نشده و هیچ بنی‌بشری هم به استواری و استحکام و تزلزل‌ناپذیری و خلوص حسین،عزّت خویش را به‌بهای قتل‌عام فجیع یاران و مردان خانواده‌اش و اسارت جانفرسای زنان خاندان‌اش، انتخاب نکرده است.

🔹این حقیقت را کسانی به‌درستی فهم می‌کنند که خود در راه آرمانی، یا حفظ عزتی هزینه‌ای را به جان خریده باشند. هزینه‌ای که حسین برای حفظ عزّت و سربلندی خود پرداخت، حتی تصورش نیز بند دل آدمی را پاره می‌کند و او را به‌وحشت می‌اندازد.

🔹هر کاری در مقابل کار او اندک و حقیر می‌نماید و هر فداکاری نسبت به عظمت جانفشانی او رنگ می‌بازد. از همین روست که خون حسین، مسیر تاریخ این بخش از جغرافیا را تغییر داده و مفهوم حیات و زندگی را برای همیشه دگرگون کرده است. من از زمانی که حسین را شناخته‌ام زبانم به ستایش کسی نمی‌چرخد و از ستایش حسین نیز آن‌گونه که سزاوار اوست؛ درمانده و ناتوان است!

🔹در تاریخ کربلا آن‌چه بسیار تکان‌دهنده است؛ مظلومیت حسین و قساوت دشمنان اوست. دشمنانی که جملگی مسلمان بودند؛ بعضاً در روز عاشورا روزه داشتند؛ بعضاً خود دعوت کننده‌ی حسین به کوفه بودند؛ بعضاً خود را اهل بهشت و حسین را اهل دوزخ می‌شمردند و برای تقرب و ثواب، سر او و یاران‌اش را بریدند و بر نیزه کردند و بر بدن‌های پاره‌پاره‌شان اسب تاختند.

🔹این تجربه‌ی هول‌انگیز و هراس‌آور، هر مسلمانی را باید چون بید بر سر ایمان و عملکرد خود بلرزاند چراکه نشستن بر جایگاه قاتلان حسین، به‌همان سادگی است که در کربلا اتفاق افتاد!

👈 این پرسش را باید همیشه تکرار کرد که چه چیز آن مسلمانان را به این درجه از قساوت و بی‌رحمی کشاند؟ به‌واقع، آن چیز یک چیز بیش نبود: تقدس بخشیدن به‌قدرت سیاسی!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.