تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 7:14
کد خبر : 108492

ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر

ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر

آرمان شرق-گروه جامعه:طی چند وقت گذشته انتشار کلیپی در فضای مجازی که نشان می‌دهد در محله محمودیه در خیابان ولیعصر (عج) تعدادی از درختان چنار در مقابل یک ملک نوساز خشک شده و بخش‌هایی از آنها قطع شده‌اند باعث شد تا پرونده قطع درختان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه دوباره وبه شکلی دیگر باز شود. اما قطع درختان در سال‌های گذشته بارها سوژه رسانه‌های مختلف بوده است.

آرمان شرق-گروه جامعه:طی چند وقت گذشته انتشار کلیپی در فضای مجازی که نشان می‌دهد در محله محمودیه در خیابان ولیعصر (عج) تعدادی از درختان چنار در مقابل یک ملک نوساز خشک شده و بخش‌هایی از آنها قطع شده‌اند باعث شد تا پرونده قطع درختان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه دوباره وبه شکلی دیگر باز شود. اما قطع درختان در سال‌های گذشته بارها سوژه رسانه‌های مختلف بوده است.

ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر

روزنامه «آرمان امروز» نوشت: طی چند وقت گذشته انتشار کلیپی در فضای مجازی که نشان می‌دهد در محله محمودیه در خیابان ولیعصر (عج) تعدادی از درختان چنار در مقابل یک ملک نوساز خشک شده و بخش‌هایی از آنها قطع شده‌اند باعث شد تا پرونده قطع درختان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه دوباره وبه شکلی دیگر باز شود. اما قطع درختان در سال‌های گذشته بارها سوژه رسانه‌های مختلف بوده است. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۴  انتشار تصاویر دیگری از قطع چند درخت‌، آن‌هم توسط خود شهرداری و به صورت شبانه به چالشی جدی برای شهرداری بدل شد. آن زمان ولی عکس‌العمل مسئولان مرتبط در شهرداری و شورای شهر چیز دیگری بود؛ تکذیب و بی اطلاعی!. همان زمان مدیرعامل وقت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در این خصوص، گفت: «چنین موردی وجود ندارد و قطع درختان در این محدوده را تکذیب می‌کنم.» علی‌محمد مختاری با بیان اینکه حتی اجازه نمی‌دهیم درخت خشکی هم قطع شود، تصریح کرد: «با افرادی که موجب قطع حتی درخت خشک شوند برخورد جدی صورت می گیرد و هیچ فردی اجازه ندارد بدون مجوز درختی را قطع کند.» در سال ۹۹ نیز تصاویر دیگری در فضای مجازی با همان مضمون (قطع درختان این خیابان در فضای مجازی منتشر شد) که دوباره مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را وادار به واکنش کرد. مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره جزئیات این اتفاق گفت: «تصاویری که از درختان در خیابان ولی‌عصر، در محدوده پارک ملت منتشر شده است، درختانی بودند که خشک شده بودند و امکان سقوط و آسیب به شهروندان وجود داشت با این حال این درختان قطع نشدند بلکه با مجوز از کمیسیون ماده هفت در منطقه ۳ سربرداری شده. باید چهار تا پنج ماه صبر کرد تا مشخص شود آیا این درختان دوباره سبز می‌شوند یا خیر.»
سریال قطع درختان ادامه دارد
حالا که بحث ثبت جهانی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه مطرح است و یکی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این خیابان‌ ۱۸ کیلومتری درختان سر به آسمان کشیده است، شهرداری و شورای شهر در مورد قطع درختان با آزمونی جدی به چالش کشیده شدند. طی چند روز گذشته خشک شدن همزمان تعدادی اصله درخت در خیابان ولیعصر، واکنش‌های بسیاری به‌همراه داشت، آن‌هم برای فروش یک ملک نوساز خصوصی.  ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: «در مورد خشکاندن درختان چنار توسط یک ملک نوساز در خیابان ولیعصر تقاطع محمودیه باید بگویم که براساس گزارشی که از شهرداری منطقه دریافت کردیم تعداد ۱۰ اصله درخت در سال‌های گذشته و در حین عملیات ساختمانی خشک شده است. در همین خصوص ضمن بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره کل حقوقی منطقه یک، موضوع در کمیسیون ماده ۷ منطقه نیز در حال بررسی است.»
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز معتقد است که «توجه به قدمت و شرایط خاص خیابان ولیعصر که یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین خیابانهای خاورمیانه است و دارای جاذبه‌های طبیعی و بصری خاصی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. شهرداری تهران باید تمامی تلاش خود را نسبت به حفظ این خیابان و نسبت به اقدامات قانونی و بررسی توسط موسسات ذی صلاح و پیداکردن دلیل علت خشک شدن درختان به‌کار گیرد. البته سازمان بوستان‌ها، موضوع را پیگیری کرده است و اقدامات حقوقی و قانونی را در دست اقدام دارد.» این عضو شورای شهر تهران از شهرداری‌ تهران خواست تا در این خصوص گزارش ارائه کند و موضوع را از طریق مرجع قضایی پیگیری و جرائم لازم در ماده ۷ اجرا شود.
ورود نهادهای قضائی به ماجرای قطع درختان
در این شرایط مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر این هفته تهران در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص قطع درختان ولیعصر گفت: «همانطور که در روزهای گذشته این موضوع در فضای مجازی و رسانه ها مطرح شد، حساسیت زیادی را ایجاد و شهرداری نیز به این موضوع ورود پیدا کرد. نامه‌ای به شهرداری منطقه یک ارسال کرده ایم که سریعا اقدامات لازم برای جلوگیری از ساخت وساز در این محل توسط مالک انجام شود.» وی با بیان اینکه در این نامه تاکید شده که هرگونه فعالیت ساختمانی در این محدوده ممنوع باشد، گفت: همچنین این پرونده به کمیسیون ماده ۷ ارسال شد و روز گذشته جلسه ای برگزار و قرار شد اعمال ماده ۴ صورت بگیرد.  مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه مالک عمدا درختان خیابان ولی‌عصررا در مقابل ساختمان خود خشکانده است، اظهار داشت: این مسئله جرم محسوب می‌شود. مختاری با بیان آن اینکه این درختان دارای محیط بن بالا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ بوده اند، گفت: شهرداری تهران به هیچ عنوان از قطع درختان و خشکاندن آنها کوتاه نخواهد آمد و با عوامل آن برخورد خواهد کرد. به گفته وی،  پرونده این اتفاق در دادستانی شعبه۳۷ همچنان مفتوح است و مالک مکلف شده ۱۲ اصله درخت را درهمان موقعیت و با همان محیط بن بالا بکارد و شهرداری و سازمان بوستانها  نیز بر کاشت نظارت خواهند داشت. همچنین دادستان تهران با اعلام تشکیل پرونده قضائی برای بررسی علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر گفت که با عوامل و مرتکبان این موضوع برخورد قانونی و قاطع خواهد شد. علی صالحی در این باره اظهار کرد: در پی دریافت گزارشهایی مبنی بر خشک شدن و قطع درختان خیابان ولیعصر (عج) و به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی، در این رابطه پرونده‌ قضایی در دادسرای ناحیه یک تهران تشکیل شد.
حالا باید منتظر ماند و دید که پرونده اینبار قطع درختان خیابان ولیعصر به کجا خواهد انجامید؟ آیا واقعا با مالک متخلفی که عامل بروز این حادثه بوده برخورد خواهد شد یا مانند موارد گذشته این پرونده همچنان بدون نتیجه، بسته خواهد شد؟
مرگ ۵۲ هزار اصله درخت انگار قرار نیست قصه پر غصه
قطع درختان طولانی ترین خیابان خاورمیانه به این زودی‌ها تمام شود. قصه‌ای که آغاز آن شاید به سال ۱۳۱۸ یعنی وقتی که ۶۰ هزار اصله درخت‌، خیابان ولیعصر را به بلندترین خیابان مشجر تهران و بلند‌ترین خیابان خاورمیانه تبدیل کرده بود تا همین امروز که  فقط چیزی نزدیک به ۸ هزار اصله بیشتر از چنارهای قدیمی خیابان ولیعصر باقی نمانده است. درختانی که سناریوری قطع شدن و یا خشک شدنشان بارها بازنویسی و تکرار شده است. شاید جنجالی ترین بخش این سناریو، جنجالی باشد که سر قطع چند اصله درخت چنار در سال ۱۳۹۵ به پا شد و در نهایت برای اولین بار منجر به برکناری سه مدیر شهرداری شد. آن زمان وقتی که چند اصله درخت کهنسال چهار راه ولیعصر، رو به ‌روی تئاتر شهر به بهانه خشک شدن، بی‌رحمانه قطع شدند سروصدای شورایی‌ها بویژه دو عضو مدافع محیط زیست شهر یعنی «محمد حقانی» و «رحمت‌الله حافظی» نیز به هوا بلند شد، حتی حقانی اعلام کرد که درختان زنده زنده قطع شدند و می‌شد برایشان کاری انجام داد، اما با کاشت چند اصله درخت جوان چنار، حتی انتقادات به عبور «خط مترو» از زیر خیابان ولیعصر و پیاده‌سازی خیابان و جدول‌های بتنی هم نتوانست نظر مسئولان شهرداری را برای جلب مقصران اصلی تغییر دهد! پرونده خشک شدن درختان بدون معرفی متخلف یا متخلفان، بسته ماند تا این سریال دنباله‌ دار هیچ‌ گاه به پایان خوشش نزدیک نشود!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.