تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 23:35
کد خبر : 108178

مین‌های خنثی نشده در تهران!

مین‌های خنثی نشده در تهران!

آرمان شرق-گروه جامعه:حالا با تشدید این بحث تنها چیزی که در این بین باید به آن توجه کرد این است که مسئولان با عدم اجرایی کردن قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها به‌نوعی با جان مردم بازی می‌کنند. به این موضوع هم توجه داشته باشید که کاربری برخی از این ساختمان‌های ناایمن درمانی است و در طول روز بسیاری بیمار به آنجا مراجعه می‌کنند یا در آن بستری هستند. توجه داشته باشید که همواره خبرهایی در مورد حوادثی که در بیمارستان‌ها به رخ می‌دهد باعث می‌شود نگرانی شهروندان از وضعیت موجود افزایش پیدا می‌کند.

آرمان شرق-گروه جامعه:حالا با تشدید این بحث تنها چیزی که در این بین باید به آن توجه کرد این است که مسئولان با عدم اجرایی کردن قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها به‌نوعی با جان مردم بازی می‌کنند. به این موضوع هم توجه داشته باشید که کاربری برخی از این ساختمان‌های ناایمن درمانی است و در طول روز بسیاری بیمار به آنجا مراجعه می‌کنند یا در آن بستری هستند. توجه داشته باشید که همواره خبرهایی در مورد حوادثی که در بیمارستان‌ها به رخ می‌دهد باعث می‌شود نگرانی شهروندان از وضعیت موجود افزایش پیدا می‌کند.

 

مین‌های خنثی نشده در تهران!

 

ریزش ساختمان «پلاسکو» در سال۹۵  که ۲۱ کشته بر جای گذاشت باعث شد بحث ایمنی ساختمان‌ها که همواره از سوی کارشناسان به صورت هشدار در رسانه‌ها مطرح می‌شد به مطالبه عمومی شهروندان از مسئولان تبدیل شده است و می‌بینیم بعد از هر حادثه‌ای که برای ساختمان‌های فرسوده و ناایمن رخ می‌دهد فضای جامعه تا چند روز آشفته است و همه از دیگر می‌پرسند اگر من امروز آنجا بودم چه بلایی سرم می‌آمد؟ این موضوع در سال‌های اخیر هرچه توسط رسانه‌ها و شهروندان مهم قلمداد می‌شود ولی در مقابل گویی این موضوع نه‌برای مسئولان شهرداری اهمیت دارد و نه برای سازنده‌هایی که تنها به فکر اتمام پروژه‌ خود هستند. موضوع دیگری که باید در این بین به آن اشاره کنیم دست‌های پشت پرده‌ای است که باعث شده بسیاری از ساختمان‌های ناایمنی که در پایتخت و دیگر شهرهای ایران وجود دارد از لیست سیاه خارج شوند. مانند حادثه‌ای که برای «متروپل» در اهواز رخ داد. پیش از آن حادثه شهرداری اهواز بارها به دلیل عدم توجه به موضوعات ایمنی به سازنده تذکر داده بود ولی سازنده با استفاده از نفوذ خود در دستگاه‌ها از توقف کار جلوگیری کرد. حالا این یک مثال در مورد ساختمان‌هایی بود که کارفرمایی خصوصی دارد. بسیاری از ساختمان‌هایی که در تهران از آنها به‌عنوان ساختمان‌های ناایمن یاد می‌شود متعلق به نهادها و سازمان‌هایی که اجازه ایمن‌سازی املاک را نمی‌دهند مانند همان ساختمان «پلاسکو» که متعلق به «بنیاد مستضعفان» است.
حال حالا با تشدید این بحث تنها چیزی که در این بین باید به آن توجه کرد این است که مسئولان با عدم اجرایی کردن قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها به‌نوعی با جان مردم بازی می‌کنند. به این موضوع هم توجه داشته باشید که کاربری برخی از این ساختمان‌های ناایمن درمانی است و در طول روز بسیاری بیمار به آنجا مراجعه می‌کنند یا در آن بستری هستند. توجه داشته باشید که همواره خبرهایی در مورد حوادثی که در بیمارستان‌ها به رخ می‌دهد باعث می‌شود نگرانی شهروندان از وضعیت موجود افزایش پیدا می‌کند.

لیست ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد
باتوجه به اینکه هر لحظه امکان دارد ساختمانی در کشور به سرنوشت پلاسکو و متروپل تبدیل بشود ولی این موضوع با بی اهمیت جلوه دادن از سوی مسوولان روبه‌رو شده است. بعد از اینکه خبری در این خصوص منتشر می‌شود مسئولان شهرداری و دیگر سازمان‌هایی که به نوعی با این موضوع ارتباط دارند راهی جز صدور تکذیبیه و لاپوشانی ندارند. به‌عنوان مثال اوایل خردادماه سال جاری پایگاه خبری «انصاف نیوز» اعلام کرد که با استفاده از اطلاعات شورای شهر پنجم تهران توانسته منابعی از آتش‌نشانی تهران به‎دست بیاورد که لیستی از ساختمان‌های نا ایمن تهران تهیه کرده بودند. مدیران شهری سابق تهران از شناسایی بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن و تهیه لیست ۱۲۹ ساختمان بحرانی در پایتخت خبر دادند. در این گزارش که شورای شهر پنجم از آتش‌نشانی دریافت کرده بود، «پیروز حناچی»، شهرداری وقت پایتخت را ملزم می‌کرد که آن را در سامانه‌ی شفافیت منتشر کند و با مالک‌های این ساختمان‌ها برابر با قانون برخورد کند اما شهردار وقت پایتخت به خواست برخی نهادها که انتشار آن را مصلحت نمی‌دانستند تمکین می‌کند و این وضعیت به مدیریت بعدی تهران منتقل شد. حالا بعد از منتشر شدن این لیست علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم واکنشی مانند شهردار پیشین تهران از خود نشان داد و از اساس منکر این لیست شد.

۳ هزار خانه ناایمن در تهران داریم
حالا بعد از گذشت چند هفته از واکنش شهردار تهران که لیست ساختمان‌های ناایمن تهران را واقعی نمی‌دانست او روز سه شنبه در گفت‌وگویی که با خبرگزاری کار ایران داشت عنوان کرد که ۳ هزار خانه ناایمن در تهران وجود دارد که شهرداری با کمک سایر نهادها و دستگاه‌ها قصد دارد این موضوع را پیگیری کند. او همچنین به ۱۰ درصد این ساختمان‌ها اشاره کرد که از نظر او آنها شرایط خاصی دارند ولی هیچ اطلاعاتی در مورد این شرایط خاص نداده است. باتوجه به شرایط موجود که برخی از سازمان‌ها و نهادها اجازه ایمن‌سازی املاک‌شان را نمی‌‎دهند به‌نظر این ۱۰ درصد مربوط به آنها باید باشد. با این وجود حالا دیگر شهردار تهران هم نمی‌تواند بگوید که لیستی در مورد ساختمان‌های ناایمن تهران وجود ندارد. اینکه آیا انتشار این لیست‌ها تا چه اندازه می‌تواند مستند و یا غیر مستند باشد باید به این موضوع اشاره کنیم که ساختمان‌های ناایمن همانند «مین‌های خنثی نشده» می‌تواند تهران را با حوادث ناگوار زیادی روبه‌رو کند. شهردار تهران با بیان اینکه در مجموعه شهرداری موضوع ساختمان‌های ناایمن را دنبال می‌کنیم، گفت: در همین راستا از سایر دستگاه‌ها کمک خواسته‌ایم و جلساتی با دادستانی برگزار شده است، اما این این موضوعی نیست که در مدت کوتاه جمع آوری شود. از سوی آتش‌نشانی تهران یک تحقیقی صورت گرفت که در این تحقیق مشخص شد بالغ بر ۳ هزار ساختمان وجود دارد که ۱۰ درصد از این ساختمان‌ها دارای یک ویژگی خاص هستند. در آن ساختمان‌هایی که ناظر خود شهرداری است ما خودمان درباره‌اش اقدام می‌کنیم و در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌هایی که ناظرانش دیگران هستند، روند ایمن‌سازی را پیگیری می‌کنیم که ایمن‌سازی به زودی اتفاق بیفتد. زمانی که صحبت از ایمن‌سازی ساحتمان‌ها و مواردی این چنین به میان می‌آید اولین سازمان متولی را شهرداری معرفی می‌کنند. ایمن‌سازی ساختمان‌ها موضوعی است که یک طرف و پایه‌اش شهرداری است و تمام این موضوع به این سازمان بازنمی‌گردد و هر دستگاهی هم در واقع ناظر به مجموعه خودش مسئولیت دارد.‌ علاوه بر این بسیاری از مجموعه‌ها هم وجود دارند که دستگاه‌های دولتی و یا متعلق به نهاد خاصی نیستند و ساختمان متعلق به شخص حقیقی است و ما از طریق خود صاحب ملک برای ایمن‌سازی اقدام می‌کنیم.

بلاتکلیفی ۱۲۹ ساختمان نا ایمن

«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران اوایل خرداد ماه در واکنش به انتشار لیستی مبنی بر اسامی ۱۲۹ ساختمان‌ ناایمن شهر تهران گفت: به هیچ وجه نه برای این لیست منتشر شده و نه برای سایر لیست‌ها مرجعیتی وجود ندارد. در شهرداری تهران ستادی تشکیل شده که خروجی آن ستاد، بازبینی گود‌ها و ساختمان‌های شهر است و امکانی را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم در جهت استحکام بنا‌های موجودی که خدمات ارائه می‌دهند و گود‌های خطرناک گام برداریم. لیست‌هایی که منتشر می‌شوند جز التهاب در جامعه نتیجه دیگری ندارند، خواسته شهرداری از شهروندان این است که توجهی به این لیست‌ها نداشته باشند. در همین راستا از سایر دستگاه‌ها کمک خواسته‌ایم و جلساتی با دادستانی برگزار شده است، اما این موضوعی نیست که در مدت کوتاه جمع آوری شود. در این میان، شهردار منطقه ۱۱تهران اعلام کرد: پاساژ آزاد، یکی از پاساژهای معروف محدوده سه‌راه جمهوری به علت ناایمنی و مشکلات فراوان در ساختار ساختمان طی ۱۰ روز آینده تخلیه و پلمب می‌شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.