تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 20:05
کد خبر : 104900

قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان می رسد؟

قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان می رسد؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با ظهور نرخ توافقی دلار که حاصل معامله صرافان با صادرکننده ها بدون سقف قیمتی است عرضه در بازار رشد کرده، زیرا این نرخ مماس به بازار آزاد است. دیروز صرافی ها، نرخ دلار سهمیه ای را ۳۱ و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. با این نرخ خرید دلار سهمیه ای  با کارت ملی چندان سودی نخواهد داشت.در مورد چشم انداز بازار  گروهی اعتقاد دارند لازم است بعد از چند روز صعود، روندها اصلاح شود، اگر دلار تهران زیر ۳۱ هزار تومان تثبیت بدهد، باید انتظار یک روند کاهشی را داشته باشیم.

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با ظهور نرخ توافقی دلار که حاصل معامله صرافان با صادرکننده ها بدون سقف قیمتی است عرضه در بازار رشد کرده، زیرا این نرخ مماس به بازار آزاد است. دیروز صرافی ها، نرخ دلار سهمیه ای را ۳۱ و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. با این نرخ خرید دلار سهمیه ای  با کارت ملی چندان سودی نخواهد داشت . در مورد چشم انداز بازار  گروهی اعتقاد دارند لازم است بعد از چند روز صعود، روندها اصلاح شود، اگر دلار تهران زیر ۳۱ هزار تومان تثبیت بدهد، باید انتظار یک روند کاهشی را داشته باشیم.

 

قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان می رسد؟

 

امروز و در ادامه‌ی روند کاهشی قیمت ارز در روزهای گذشته، قیمت دلار حدود ۶۰۰ تومان کاهش یافته و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.

                                                   دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد                                       به گزارش صدا و سیما، رئیس کانون صرافان اعلام کرد که امروز و در ادامه‌ی روند کاهشی ارز در روزهای اخیر، قیمت دلار امروز(پنجشنبه، ۲۶) با کاهش حدود ۶۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.

سلطانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سامانه نیما نیز عرضه از تقاضا بشدت پیشی گرفته و وارد کنندگان از خرید ارز، همچنان برای نرخهای مناسب امتناع میورزند.

رئیس کانون صرافان در ادامه گفت: هموطنان میتواننند برا ی خرید با سرفصل سایر به صرافی های سراسر کشور کراجعه نمایند.

پس از اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از روز دوشنبه(۲۳خرداد) قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفته و تا امروز حدود ۳هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

براساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی صرافی‌ها مجازند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بفروشند. با آغاز اجرای این سیاست ارزی بانکِ مرکزی ، صادرکنندگان برای فروش ارزشان به صرافی ها، به صف شدند و تقاضا هم کاهش پیدا کرده است. مسئله‌ای که قیمت دلار را در شیب نزولی قرار داده است.

 

کاهش شبانه قیمت دلار /ردپای بانک مرکزی در بازار

قیمت دلار روز گذشته به مسیر کاهشی روزهای گذشته ادامه داد. معامله گران معتقدند پس از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به ‌سازو‌کار فروش دلار در صرافی‌ها، نرخ دلار در بازار ارز تهران در حال عقب نشینی است.

طبق مجوز بانک مرکزی به صرافان، صادرکنندگان و افراد دارای سرمایه‌های ارزی پس از این می‌توانند با فروش دارایی‌های خود به صرافی‌ها با نرخ توافقی، حجم اسکناس‌های موجود در بازار را افزایش دهند.
قیمت دلار دوباره کاهش پیدا می کند؟

روز گذشته صرافی ها با قیمتی نزدیک به نرخ فروش بازار، در موقعیت فروش قرار گرفتند و همین عامل موجب شد که سوداگران آربیتراژکار نیز از بازار خارج شوند.

مصطفی قمری‌وفا مدیرروابط عمومی بانک مرکزی روز گذشته گفت: صادرکنندگان یک میلیون و ۶۲۰ هزار دلار ارز بصورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه کردند که حدود ۹۰۰ هزار دلار آن بفروش رفت و برای ۷۲۰ هزار دلار دیگر، خریداری وجود نداشت.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته یک کانال دیگر پایین آمد. از نظر معامله گران اگر چه کف قیمت دلار در شرایط کنونی مشخص نشده اما احتمال عقب نشینی در بازار ارز امروز وجود دارد.

اثر نرخ توافقی دلار بر بازار ارز؛

قیمت یورو صرافی ارزانتر از دلار شد، پوند و لیر گرانتر از بازار

با ظهور نرخ توافقی دلار که حاصل معامله صرافان با صادرکننده ها بدون سقف قیمتی است عرضه در بازار رشد کرده، زیرا این نرخ مماس به بازار آزاد است.

به گزارش اقتصادنیوز، افت قیمت دلار ادامه پیدا کرده، اما قیمت سکه ظاهرا روحیه خود را بیشتر از دلار از دست داده و با ریزش روبرو شده است.سوال این است که دلار بیشتر مستعد افت قیمت است یا سکه؟

قیمت دلار ریزش کرد

طی ۳ روز، نرخ دلار در بازار تهران ۱۶۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد؛ دیروز  برخی منابع از جمله خبرگزاری فارس اعلام کردند که نرخ دلار تهران تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمده، هر چند نتوانسته در این سطح دوام بیاورد.

برخی تاکید داشتند ریشه این کاهش را باید در بازار هرات جست و جو کرد که در آن نرخ به کانال ۳۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است. افت نرخ ها در هرات، بیشتر از تهران و سلیمانیه بوده است.

مقاومت دلار هرات شکست

در این چند روز هرات در مقابل کاهش بیشتر مقاومت نشان داد، اما دیروز بیشتر از تهران و سلیمانیه ریخت. اگه دلار تهران با معادل درهم  مقایسه شود، نسبت به نرخ برابری این ارز در حدود هزار تومان ارزانتر است.

نرخ کوتاژی درهم  معروف تر از قبل شده، و مشتریانش در حال افزایش هستند. نرخ کوتاژی بالاتر از نرخ نیما است، اما نسبت به بازار ارزانتر است، به همین دلیل واردکننده دنبال این ارز  است.

صف بلند مسافران مقابل صرافی ها

در سمت رسمی بازار؛ اگه شما مسافر یا دانشجو هستید و قصد مهاجرت دارید، می توانید با ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان صاحب یک دلار شوید! هنوز فاصله این نرخ با بازار آزاد به حدی است که صف های طویلی را مقابل صرافی ها شکل داده است، حتی اگه واقعا هم دانشجو یا مسافر نباشید، این نرخ تحریک کننده حضور در بازار ارز است. به همین دلیل کارشناسان بارها تاکید داشته اند که بانک مرکزی این اختلاف نرخ را باید از بین ببرد.

اثر نرخ توافقی دلار بر بازار ارز

با ظهور نرخ توافقی دلار که حاصل معامله صرافان با صادرکننده ها بدون سقف قیمتی است عرضه در بازار رشد کرده، زیرا این نرخ مماس به بازار آزاد است. دیروز صرافی ها، نرخ دلار سهمیه ای را ۳۱ و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. با این نرخ خرید دلار سهمیه ای  با کارت ملی چندان سودی نخواهد داشت اما همین تزریق از بالا، موج کاهشی در بازار ارز را در روزهای اخیر شکل داده است.

صرافان اعتقاد دارند تمام دلار توافقی که از صادرکننده خریده بودند را به فروش رساندند. نرخ خرید صرافان از صادرکننده ها ۳۱,۲۵۰ تومان بوده است.

در بازار سکه اما شاهد یک ریزش اساسی هستیم. سکه نسبت به یکشنبه بیش از ۱۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است. در اتحادیه طلا، نرخ سکه امامی ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

سکه رفاه بالاتر از سکه بازار و اتحادیه، روی ۱۵ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان معامله شد و در نهایت در بازار، نرخ سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

در حال حاضر حباب سکه از ۲ میلیون تومان عقب نشینی کرده و به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است. رشد اونس و ریزش شدید سکه این اتفاق را رقم زده است. در بازار سکه، شکاف شدید نرخ خرید و فروش بالا رفت. خرید سکه در کانال ۱۴ است و فروش در کانال ۱۵ و در سطح ۱۵,۲۰۰ تا ۱۵,۲۵۰!

حرف و حدیث های بازار

در بین معامله گران گاهی دیالوگ هایی رد و بدل می شود که شاید از برخی خبرها مهمتر باشد. مثلا روز چهارشنبه راجع به بازارساز می گفتند که چون این بار اخبار درمانی جواب نداده، شروع به بستن حساب ها کردند.

به گفته آنها هر معامله گری که در اتاق فردایی معامله کرده، حسابش بسته شده است. البته سایتی معرفی شده که افرادی که حسابشان بسته شده به این سایت مراجعه کنند، سایت Eers.ir.

در بین معامله گران گفته می شود که بازارساز با آنهایی که سنگین کار می کردند، مشکل دارد و به قول بازاری ها، دنبال این است که کله گنده های بازار را شناسایی کند.

معامله گران نسبت به تزریق و کاهش ۱۶۰۰ تومانی در ۳ روز هم اعتقاد دارند که وقتی بازارساز می توانست تزریق کند و نرخ را کاهش بدهد، چرا زودتر اقدام نکرد؟

آنها تصور می کنند که بازارساز صبر کرده تا نرخ بالا رود و بعد از آن بتواند دلار خود را به نرخ بالاتر بفروشد! این همان بدبینی همیشگی است که نسبت به دولت در بازار ارز وجود دارد چون در حال حاضر بازارساز دلار خود را عرضه نکرده، فقط با یک تصمیم باعث شد تا صادرکننده ها مایل باشند که تزریق بیشتری به بازار داشته باشند.

سقوط لیر در مقابل دلار

همچنان شاهد سقوط ارزش لیر در برابر دلار هستیم، و هر دلار آمریکا به ۱۷.۲۸لیر رسیده، خیلی ها به طعنه می گویند که آیا در بازار ارز ترکیه هم راجع به ریال صحبت می شود؟

Z5RNixlHuLAc

چشم انداز بازار ارز

در مورد چشم انداز بازار  گروهی اعتقاد دارند لازم است بعد از چند روز صعود، روندها اصلاح شود، اگر دلار تهران زیر ۳۱ هزار تومان تثبیت بدهد، باید انتظار یک روند کاهشی را داشته باشیم.

در مورد قیمت سکه هم کف فعلی رو ۱۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در نظر می گیرند. سکه بازها تصور می کنند که اگر نرخ نتواند بالای ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بماند تا این نقطه ریزش خواهد کرد.

۲ نکته جالب هم در تابلوهای صرافی مشاهده می شود؛ اول اینکه در حال حاضر هیچ جای دنیا دلار باارزش تر از یورو نیست، اما در تابلوهای صرافی خیابان فردوسی نرخ دلار بیشتر از یورو هست!

دلیل هم این است که نرخ دلار در صرافی ها با بخشنامه جدید به نرخ توافقی با صادرکننده رسیده، اما برای یورو این اتفاق نیفتاده است! البته شما اگه با کارت ملی  داخل صرافی شوید، از یورو با قیمت صرافی خبری نیست!

نکته دوم هم به بالا بودن قیمت ارزهای متفرقه در تابلو برخی صرافی ها، نسبت به بازار آزاد برمی گردد! پوند و لیر از جمله این ارزها هستند. در واقع نرخ در کف بازار، ارزانتر از صرافی های رسمی است./اقنصادنیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.