تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 - 18:56
کد خبر : 100939

درمان درد یارانه نیست بلکه توافق است!

درمان درد یارانه نیست بلکه توافق است!

آرمان شرق-گروه یادداشت:امیر قطر بزودی به ایران می آید سپس به اروپا میرود و در نهایت وارد واشنگتن می شود این سفر را میتوان اخرین رایزنی مهم برای توافق یا عدم توافق دانست.

آرمان شرق-گروه یادداشت:امیر قطر بزودی به ایران می آید سپس به اروپا میرود و در نهایت وارد واشنگتن می شود این سفر را میتوان اخرین رایزنی مهم برای توافق یا عدم توافق دانست.

این سفر ارزشمندترین سفر دوران ریاست جمهوری رییسی خواهد بود شاید بتوان گفت این سفر تعیین کننده تکلیف آینده بسیاری از ایرانیان باشد!

درحالیکه همه مردم آماده برداشتن کامل ارز ۴۲۰۰ میشوند و بحث یارانه دوباره داغ شده است این سفر تاریخی خبرش میان بسیاری خبرها گم شده است.

برای اهمیت این سفر فلش بکی به گذشته میزنم روزگاری همه ارز ۴۲۰۰ را میکوبیدند اصولگرایان میگفتند ارز ترجیحی فقط فسادآور بوده است و سر سفره مردم حس نشده است و اقتصاددان های به اصطلاح طرفدار بازار آزاد هم عدد اعلامی و هم پخش آن را فساد آور می دانستند.

ارز ۴۲۰۰ شاید بدترین کار دولت روحانی بود چون معلوم نبود عدد از کجا زاییده شد اما حالا همه مردم و مقامات پراسترس ، نگران حذف آنند.

همه اینها از یک دروغ ساختگی درون و برون حکومتی آغاز گشت.

منتقدین دولت روحانی گفتند تحریم بیست درصد روی معیشت مردم تاثیر دارد و بقیه موارد ضعف مدیریت روحانیست و اقتصاددانهای بیرون هم گفتند ارز را تک نرخی کنید لنگرگاهش مشخص می شود.

وقتی نرخ ارز به دوازده تومان رسید بسیاری از اقتصاددانهای بازار آزاد گفتند دیگر ارز خیلی رشد نمیکند و تحریمها دیگر هرکاری باید انجام می داد انجام داده است دربرابر برخی اقتصاددانهای نهادگرا میگفتند دولت دستوری دارد ارز را بالا میبرد و دلار تا پایان ۹۹ به چهل هزار تومان می رسد.

بعدها با تغییر سخن گفتند اصلا قیمت واقعی ارز زیر ده تومانست.

زمان نشان داد هیچ کدام از این سخنان کارساز نیست و تورم انتظاری روز بروز کار خویش را پرقدرت تر از گذشته پیش برد تورم انتظاری که نشات گرفته از خروج ترامپ از برجام و تحریم های کمرشکن بود.

اقتصاددانان یا اقتصادخوانده های ناآشنا با روحیات مردم ایران دچار اشتباه جدی در تشخیص شدند.

آنها که گفتند دولت دستوری دلار را بالا برد به چرایی آن ،که تحریم پرقدرت فروش نفت ایران بود دقت نکردند وقتی که دیگر دلاری وارد ایران نمیشود و تقاضا بالا و عرضه کمست افزایش قیمت طبیعی بود در برابر اقتصاددانان بازار آزاد هم نقش تحریمها را در ابتدا کم درنظرگرفتند و تنها به مباحث تئوریک برای عبور از بحران پرداختند.

درد اصلی که باعث شد ماشین چاپ پول دولت، در دولت روحانی بتازد و بقول عبدالناصر همتی در دولت رییسی رکورد بزند کسری_بودجه بود و این کسری از عدم فروش نفت حاصل شد و این عدم فروش پرقدرت نفت ناشی از خروج ترامپ از برجام بود.

این روزها دولت رییسی از جراحی اقتصادی می گوید اما هیچ فردی فریاد بلند نمیکند که جراحی اقتصادی زمانی جواب خواهد داد که پزشک و دستیارانش و تیم بیهوشی و امکانات بیمارستان در سطح نسبتا خوبی قرار داشته باشد.

جراحی اقتصادی که با برداشتن ارز ۴۲۰۰ حاصل میشود حتی حامیان اقتصاد بازار آزاد را نیز نگران کرده است چراکه پزشک این جراحی اقتصادی کم سواد و کم تجربه است.

  وزیر اقتصاد بعنوان دستیار جراح کم سواد و کم تجربه است وزیر کار بعنوان پشتیبان جراحی کم سواد و کم تجربه است و از همه مهم تر تامین کننده پول جراحی یعنی رییس بانک مرکزی گویی اصلا در اتاق عمل حاضر نیست.

بنابراین نتیجه چنین جراحی احتمال مرگ بیمارش بیش از زنده ماندنش است.

حالا اگر نگاهی دوباره به سخن ابتدایی مطلب بیاندازیم تامین کننده آرامش اتاق عمل و بیمارستان اصلا هنوز فراهم نشده است و این یک نکته مغفول بزرگست.

بدون توافق هسته ای تورم انتظاری بالا خواهد رفت و استرس کارکنان بسیارست و پرداخت پول جراحی پیش از عمل، اصلا ممکن نخواهد بود.

سفر امیر قطر پس از سفر نخست وزیر ژاپن در زمان ترامپ به ایران مهم ترین و تاثیرگذارترین سفر یک مقام خارجی در یکی از بحرانی ترین دورانهای تاریخ سیاسی پنجاه ساله ایرانست.

اگر برجام به سرانجام نرسد و فروبپاشد در آن زمان فروپاشی در اتاق عمل جراحی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود!….

منبع:کانال دیپلماسی

نویسنده:اکبرمختاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.