تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1397 - 11:07
کد خبر : 43710

کدام چربی ها مفید هستند ؟

آرمان شرق:چربی ها برای بدن مفید هستند یکی از چربی های مفید مصرف آجیل ها می باشد. روغن موجود در گردو و دیگر آجیل ها از این قبیل چربی های مفید می باشند. به گزارش آرمان شرق به نقل از سایت الو دکتر ،چربی ها برای بدن همیشه هم مضر نیستند و چربی های خوب برای

آرمان شرق:چربی ها برای بدن مفید هستند یکی از چربی های مفید مصرف آجیل ها می باشد. روغن موجود در گردو و دیگر آجیل ها از این قبیل چربی های مفید می باشند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از سایت الو دکتر ،چربی ها برای بدن همیشه هم مضر نیستند و چربی های خوب برای سلامتی و ادامه حیات لازم هستند. در این مقاله با چربی های مفید برای بدن آشنا شوید.

لبنیات پرچرب و گوشت ران
در میان روغن های هیدروژنه شده نباتی، دو اسید چرب اشباع خطرناک وجود دارد به نام های اسید مرسیتیک و اسید پالمتیک که به ترتیب ۱۴ کربنه و ۱۶ کربنه هستند و اگر شما گوشت قرمز و چربی لبنیات را میل کنید، می توانید مطمئن باشید که این دو چربی به بدن شما وارد شده اند و با مصرف زیاد این دو گروه غذایی یعنی گوشت قرمز و لبنیات احتمالا دچار افزایش چربی خون می شوید. البته گوشت قرمز هم انواع گوناگونی دارد و بخش های مختلف آن چربی متفاوتی دارند؛ مثلا گوشت قرمز مغز ران چربی کمتری دارد ولی گوشت ران چربی بالایی دارد.

هر قدر چربی گوشت قرمز بیشتر باشد خطرناک تر است، بنابراین باید در مصرف آن معتدل بود. همین طور اگر شما طرفدار خوردن ماست و یا شیر پرچرب هستید باید بدانید که درصد چربی و مقدار این دو اسید چرب خطرناک در آنها زیاد است و به همین دلیل توصیه می کنیم که لبنیات کم چرب بخورید. مصرف طولانی مدت این مواد باعث سرطان پروستات در آقایان و سرطان آندومتر (دیواره رحم) در خانم ها می شود ولی مصرف گوشت قرمز را قطع نکنید چون منبع روی و آهن است، پس سعی کنید آن را کباب کرده و یا در اندکی روغن مایع تفت بدهید، به خصوص اگر کم خون هستید.

روغن کرمانشاهی

روغن هایی که اسید چرب غالب آنها اسید استاریک است، اگر متعادل مصرف شوند اصلا اثر نامطلوبی روی چربی خون نمی گذارند. مهم ترین منبع این نوع روغن ها، روغن کرمانشاهی یا همانروغن حیوانی است که خیلی سالم تر از چربی گوشت و لبنیات است و شاید به همین علت است که قدیمی ترها به تغذیه با این نوع روغن خو گرفته اند و آن را سالم تر از روغن های کارخانه ای امروزی می دانند.

روغن زیتون از همه کم خطرتر است
روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که شما می توانید جایگزین روغن مصرفی منزل تان کنید. نه تنها مصرف متعادل این روغن می تواند کلسترول خون را کاهش دهد بلکه می تواند LDL را نیز پایین آورد. امروزه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا (به خصوص حاشیه دریای مدیترانه) روغن غالبی که در خانواده مصرف می شود، روغن زیتون است و این روغن را در تمام دنیا به عنوان بهترین روغن خوراکی می شناسند.

روغن ماهی علیه چربی خون

مصرف متعادل روغن ماهی، تری گلیسیرید را کاهش می دهد؛ مثلا در کسانی که دچار افزایش تری گلیسیرید خون هستند و یا افرادی که دیابت نوع II دارند و معمولا تری گلیسیرید خون شان بالا است، مصرف روغن ماهی باعث کاهش این چربی مضر می شود. به این افراد توصیه می کنیم گوشت را با گوشت ماهی تازه جایگزین کنند، البته همه افراد بهتر است گوشت ماهی را بیشتر مصرف کنند.

روغن ذرت، سویا و آفتابگردان
روغن ذرت، سویا، آفتابگردان و کانولا، ذاتاروغن مایع اند ولی چون در کارخانه های مواد غذایی اگر جامد باشند فسادپذیری شان کم شده و بسته بندی و حمل شان آسان تر است، آنها را به شکل جامد در می آورند و این کار را با هیدروژنه کردن آنها انجام می دهند و این تبدیل باعث تولید «ایزومر ترانس» می شود که بسیار خطرناک است و کلسترول بد خون یعنی LDL را بالا برده و کلسترول خوب خون را کاهش می دهد. پس این روغن ها به صورت مایع شان قابل قبول اند و بهتر است به این شکل به مصرف برسند ولی اگر به شکل جامد در آیند، در این صورت چون حاوی اسید چرب ترانس شده اند، چندان سالم نخواهند بود

به مواد غذاییتان آجیل یا تخمه اضافه کنید
آجیل یا تخمه می‌تواند به خودی خود به عنوان یک میان وعده سالم خورده شود. بادام، بادام زمینی، دانه‌ی ماکدمیا، فندق، گردو و بادام هندی همه حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع نشده و سالم هستند. دانه آفتابگردان، کنجد و تخم کدو همه غنی از چربی اشباع نشده بالایی هستند.
آجیل و دانه‌ها، پروتئین و فیبر نیز به وعده‌های غذایی‌تان اضافه می‌کنند که به شما کمک خواهد‌کرد تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.