تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 8:22
کد خبر : 123047

چگونه می توانیم به رشد اقتصادی ۸درصدی دست یابیم؟

چگونه می توانیم به رشد اقتصادی ۸درصدی دست یابیم؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:ایران قدمت قابل توجهی در صنایعی همچون خودروسازی،  فولاد، قطعه سازی، ماشین ابزار، نساجی و حتی کشتی سازی دارد اما این صنایع به جز فولاد و آن هم در محصولات اولیه و غیرفناورانه نتوانسته اند خود را به بازار جهانی متصل کنند. اگر ظرفیت های صنعتی ایران شکوفا شود اهرمی برای رسیدن به رشد ۸ درصدی خواهد بود. محدود ماندن بخش صنعت کشور در مرزها و صادرات محور نبودن آنها از معضلات ساختاری اقتصاد کشور است که یک اقتصاد دولتی و دولت محور این مساله را ایجاد کرده است.

چگونه می توانیم به رشد اقتصادی ۸درصدی دست یابیم؟

آرمان امروز – گروه اقتصادی: در دنیایی که رفاه و معیشت مردم هر کشور به توسعه تولید و تجارت گره خورده ، نشستن و در انتظار معجزه رشد اقتصادی با نرخ‌های بالا بودن کاری بیهوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر قرار است تحول مثبتی در معیشت مردم ایران روی دهد این امر در گرو رسیدن به رشد اقتصادی بالای ۸ درصد و استمرار این رشد است تا عقب ماندگی های به وجود آمده بر اثر تحریم و کرونا و مشکلات مزمن اقتصاد ایران جبران شود. رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا دردیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی بر ضرورت رسیدن به رشد های اقتصادی بالا تاکید کردند. اقتصاددانان دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی و بالاتر از آن را با توجه به ظرفیت‌های کشورمان دست یافتنی می‌دانند اما این رسیدن به این رشد پیش نیازهایی دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
شکوفایی اقتصادی میانبُر با سرمایهگذاری در صنعت نفت وگاز
علی سعدوندی اقتصاددان درباره الزامات دستیابی به رشد اقتصادی بالای ۸ درصد به «آرمان امروز» می گوید: اقتصاد ایران از منظرهای مختلف نیازمند تحول است تا در مسیر رشد حرکت کند. اگر آمارهای رشد اقتصاد کشور را در طول ۵ دهه اخیر بررسی کنیم مشاهده می کنیم که در سال هایی که تعداد آنها به انگشتان یک دست نمی رسد رشد اقتصادی بالای ۸ درصد را تجربه کردیم و این رشدهای بالا به دلیل جهش قیمت جهانی نفت و مهیا بودن شرایط برای افزایش صادرات طلای سیاه بوده است. بنابراین باید بپذیریم اقتصاد ایران تجربه رسیدن به رشدهای بالا بدون اتکا به نفت را نداشته است. از این منظر کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا، هموار کردن مسیر صادرات نفت و گاز و فرآورده های نفتی است. این مسیر اکنون چندان هموار نیست و حتی اگر بپذیریم صادرات نفت به سادگی در حال انجام است و ارز آن هم به کشور انتقال می‌یابد – که چنین فرضی البته زیر سوال است – باز هم باید دانست بخش نفت و گاز ایران برای فعال سازی ظرفیت های خود نیازمند ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و مشارکت طرف های بین المللی صاحب فناوری است. این مسیر اکنون به دلیل تحریم ها با موانع متعددی مواجه است و لازم است ابتدا موانع را برطرف کنیم. لازم به تاکید است که این گزاره که اقتصاد نفتی مدل مناسبی برای توسعه نیست نمی تواند صحیح باشد و صنعت نفت در صورتی که به صورت یک ثروت بین نسلی در آن سرمایه گذاری شود یکی از بهترین ظرفیت های کشور ما برای توسعه و رشدها بالا است. البته منظور ما اتکا صرف به نفت و تک محصولی شدن نیست.
شکوفایی صنعتی با حرکت به سوی صادرات محوری

این اقتصاددان ظرفیت دیگر مغفول مانده در اقتصاد ایران را حوزه صنعت کشور برشمرده و اظهار کرد: ایران قدمت قابل توجهی در صنایعی همچون خودروسازی،  فولاد، قطعه سازی، ماشین ابزار، نساجی و حتی کشتی سازی دارد اما این صنایع به جز فولاد و آن هم در محصولات اولیه و غیرفناورانه نتوانسته اند خود را به بازار جهانی متصل کنند. اگر ظرفیت های صنعتی ایران شکوفا شود اهرمی برای رسیدن به رشد ۸ درصدی خواهد بود. محدود ماندن بخش صنعت کشور در مرزها و صادرات محور نبودن آنها از معضلات ساختاری اقتصاد کشور است که یک اقتصاد دولتی و دولت محور این مساله را ایجاد کرده است. محور نبودن بخش خصوصی در ایران آن هم در صنایعی که در سایر کشورها توسط بخش خصوصی اداره می شوند عقب ماندگی این صنایع را به دنبال داشته که این عقب ماندگی را در صنعت خودرو به وضوح بیشتری می بینیم. ضمنا در این بخش هم تحریم مانع مشارکت گسترده بخش صنعت کشور با طرف های بین المللی و حضور موثر در بازارهای جهانی شده است.
سرمایه های داخلی و خارجی را فراری ندهیم بلکه جذب کنیم
پیمان مولوی اقتصاددان دیگری است که در پاسخ به الزامات رشد اقتصادی ۸ درصدی به «آرمان امروز» می گوید: رشد اقتصادی به سرمایه گذاری نیاز دارد در حالی که نرخ سرمایه گذاری و انباشت سرمایه طی سال های اخیر درایران منفی بوده است. در اقتصاد ما اعداد و ارقام سر و کار داریم و با شعار نمی توان به رشد رسید. تجربه نشان داده است که رشد ۸ درصدی در گرو سرمایه گذاری ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلاری است. این سرمایه اکنون در دسترس ما نیست و اصلی ترین علت آن هم تحریم است. ما در فروش محصولات و خدمات خود و مشارکت با طرف های جهانی مشکل داریم و اولین گام این است که تحریم را برداریم. تصور نکنید اگر همین امروز تحریم برداشته شود ما در انتهای سال ۲۰۲۳ به رشد ۸ درصدی می رسیم. رسیدن به چنین رشدی با اتصال بین سیستم مالی ایران و جهان میسر است اما این سیستم هم دچار موانعی است که باید برداشته شود. در یک برآورد خوش بینانه اگر تحریم نباشیم و مسیرهای همکاری و تجارت ما با دنیا باز باشد حدود ۳ تا ۶ سال طول می کشد تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی پایدار برسیم. از اتفاق و جرقه صحبت نمی‌کنم.
ممکن است یک سال شرایطی ایجاد شود رشد بالا را تجربه کنیم ولی حفظ این نرخ رشد به صورت مستمر الزامات خاص خود را دارد. ظرفیت ها در اقتصاد ایران فراوان است. بخش گردشگری می تواند به تنهایی بخش مهمی از بار رشد اقتصادی را به دوش بکشد اما اکنون حتی توریست فرهنگی هم نمی توانیم جذب کنیم چون شرایط اجتماعی و سیاسی کشور از اقتضائات لازم برای توریست پذیری دور شده است. کیک اقتصادی کشور می تواند سالانه ۸ درصد بزرگ تر شود ولی برای این کار سرمایه های داخلی را فراری بدهیم و جذب کننده سرمایه های خارجی باشیم. آیا اکنون در این وضعیت هستیم؟ پاسخ روشن است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.