تاریخ انتشار : شنبه 8 دی 1397 - 20:21
کد خبر : 53384

پاسخ یکی از غواصان عملیات کربلای ۴ به ادعای تازه محسن رضایی

پاسخ یکی از غواصان عملیات کربلای ۴ به ادعای تازه محسن رضایی

آرمان شرق: عضو شورای اسلامی شهر مشهد در واکنش به سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کربلای ۴ یک عملیات کامل محسوب می شد که نهایتا با شکست مواجه شد؛ باید این واقعیت را قبول کرد نه اینکه واقعیت را با ادعای جدیدی تغییر دهیم. به گزارش آرمان شرق، سیدمحسن حسینی‌پویا که در

آرمان شرق: عضو شورای اسلامی شهر مشهد در واکنش به سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کربلای ۴ یک عملیات کامل محسوب می شد که نهایتا با شکست مواجه شد؛ باید این واقعیت را قبول کرد نه اینکه واقعیت را با ادعای جدیدی تغییر دهیم.

به گزارش آرمان شرق، سیدمحسن حسینی‌پویا که در عملیات کربلای ۴ به عنوان نیروی غواص حضور داشته در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی مبنی بر اجرای عملیات کربلای ۴ برای فریب دشمن اظهار کرد: معتقدم آنچه جای آن در جنگ خالی بود، مسئولیت‏ پذیری است. در همه جنگ‌های دنیا فرماندهان باید یکسری مسئولیت‌پذیری داشته باشند و هنگامی که برخلاف مقررات نظامی و مصالح تصمیمی بگیرند، باید در مرجعی پاسخگو باشند. باید به این مساله در جنگ تحمیلی بیشتر توجه می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص موجود و آماتور بودن رزمنده‌ها و فرماندهی در آن دوره، این موضوع زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. در حال حاضر ما از این موضوع می‌گذریم و بحثی راجع به آن نداریم و کسی هم انتظار ندارد برای مسایلی مانند عملیات کربلای ۴ کسی قبول مسئولیت و یا اقرار به اشتباه کند. با این حال این انتظار را هم نداریم که پس از ۳۲ سال، یکی از فرماندهان بلندپایه آن زمان، ادعای جدیدی، کاملا مغایر با تاریخ جنگ، اسناد به جا مانده از جنگ و مصاحبه‌هایی که وجود دارد، مطرح کند.

حسینی‌پویا با بیان اینکه این ادعا کاملا مغایر با اطلاعات موجود بود و به هیچ وجه قابل دفاع نیست، تصریح کرد: اینگونه اظهارات باعث می‌شود خستگی بر تن رزمندگانی که بازمانده کربلای ۴ هستند و جانبازانی که سال‌ها با رنج‌های حاصل از آن عملیات درگیر بوده‌اند، بماند. 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این این مسایل برای خانواده‌های شهدای این عملیات سنگین است. آیا اکنون می‌خواهند به خانواده‌های شهدای عملیات کربلای چهار بگویند ‌که این عملیات ایضایی بوده و واقعی نبوده و به قصد فریب دشمن انجام شده است؟ در مقابل، به این خانواده‌ها چه پاسخی خواهید داد که آیا شما صلاحیت و اختیار لازم را داشته‌اید که برای چیزی که از آن به عنوان فریب دشمن یاد می‌کنید چند هزار نفر را به قربانگاه بفرستید؟

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: من که در آن عملیات حضور داشتم، هیچ سخنی از ایضایی بودن عملیات با ما نشد؛ در این سال‌ها نیز هر چه دیده‌ایم و خوانده‌ایم، بحثی از عملیات ایضایی نبوده و کربلای ۴ یک عملیات کامل محسوب می شد که نهایتا با شکست مواجه شد؛ باید این واقعیت را قبول کرد نه اینکه واقعیت را با ادعای جدیدی تغییر دهیم. چنین چیزی مورد قبول نیست و حالا سخنی هم که در این خصوص بیان شده نباید زیادی مورد پیگیری قرار گیرد. لازم است این مسایل را فراموش کرده و از آن بگذریم.

وی با اشاره مشاهدات خود از فضای عملیات کربلای ۴ یادآور شد: شرایط آن روز چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی توصیف کرد؛ همه چیز بسیار عجیب و غریب بود. آن پروژه، عملیات سنگینی بود که در توجیه پیش از اجرای آن به ما گفته می‌شد که این عملیات نهایت توان ماست و اگر شکست بخوریم یا پیروز شویم، سرنوشت جنگ تعیین خواهد شد. همچنین از نظر مالی گفته شد که با توجه کاهش فروش نفت در آن دوره، بودجه و پولی برای ادامه جنگ وجود ندارد و باید در همین‌ جا مساله را تعیین تکلیف کنیم. بر این اساس همه لشکرها  با تمام توان و با آخرین امکانات خود در این عملیات حضور داشتند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: کمتر ۱۵ دقیقه از آغاز عملیات کل منطقه توسط منورهایی که از طریق هواپیماهای دشمن شلیک می‌شد، روشن شد و دشمن به شیوه عجیبی اروند را زیر آتش گرفت و مشخص بود که از پیش آمادگی داشت. همین قدر بگویم که غواصان را با چهار لول در آب می‌زدند.

وی با بیان اینکه این عملیاتی بود که به اشتباه یا درست اتفاق افتاد و ادامه پیدا کرد، افزود: در حال حاضر لازم نیست برای اینکه از آن تصمیم دفاع شود، بگویند که آن عملیات یک فریب بوده تا بتوانیم در کربلای ۵ کاری انجام دهیم. در میان فاصله عملیات کربلای ۴ با ۵ هم من حضور داشتم و مشخص بود یک بلاتکلیفی در جریان است و اصلا برنامه ای از اینکه پس از عملیات کربلای ۴ قرار است نوبت پنجم آن برگزار شود یا نشود، سخنی در میان نبود؛ یعنی از ابتدا تصمیم به انجام ۲ عملیات نبود.

حسینی پویا اضافه کرد: اگر آقای رضایی برای آن عملیات قبول مسئولیت نمی‌کنند، حداقل اظهارنظری نکنند که باعث کدورت خاطر رزمندگان، بازماندگان و خانواده‌های شهدای عملیات کربلای ۴ نشود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.