۱-هواداران چه موضعی در برابر این مربی باید داشته باشند؟ رصد کلی افکار عمومی نشان می‌دهد حتی گروهی از استقلالی‌های متعصب هم سردرگم هستند. آنها نمی‌دانند باید از کسی که تیم‌شان را بعد از ۹ سال قهرمان کرد و همه رکوردها را شکست ممنون باشند یا گریبانش را بگیرند که چرا هر وقت دلش می‌خواهد به استقلال می‌آید و هر وقت دلش می‌خواهد می‌رود؟ این چند روز واکنش‌های فراوانی از هر دو جنس داشتیم. بعضی می‌گویند مجیدی مثل هر آدم دیگری حق انتخاب داشته و می‌تواند برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد، اما بعضی دیگر می‌گویند باشگاه حرمت دارد و نباید این‌طور باشد که فرهاد بدون توجه به مصالح و منافع آن، هر تصمیمی مایل بود بگیرد. شاید اگر این نخستین وداع غیرمنتظره مجیدی با استقلال بود بیشتر می‌شد به او حق داد، اما فرهاد دو بار هم در میانه‌های لیگ‌های یازدهم و سیزدهم این تیم را ترک کرد و شاید قهرمانی‌هایی که استقلال می‌توانست به دست بیاورد را از این تیم گرفت.

۲-قرارداد بلندمدت ابتدای فصل چه معنایی داشت؟ فرهاد مجیدی در حالی آزادانه و رایگان استقلال را ترک کرد و رفت که ابتدای فصل مصطفی آجورلو قرارداد او را به مدت سه فصل تمدید کرده بود. در نتیجه‌ الاتحاد کلبا به جای مذاکره مستقیم با سرمربی استقلال، باید با باشگاه وارد گفت‌وگو می‌شد. مجیدی اما مطلقا بی‌اعتنا به آن قرارداد، کار خودش را کرد. اینکه او سه روز بعد از جشن قهرمانی استقلال نامه خداحافظی می‌نویسد و دو روز بعد در امارات معرفی می‌شود، یعنی تصمیمش را گرفته بود و اصلا باشگاه استقلال در این فرآیند به بازی گرفته نشده است. همه اینها در حالی است که حتی اگر باشگاه ایرانی با جدایی مجیدی موافق بود، باید رقمی بابت صدور رضایت‌نامه او می‌گرفت؛ اما دریغ از یک ریال. گویا آن قرارداد بیش از حد تزئینی بوده است. آیا اطلاق عبارت «مربی‌سالاری» به چنین وضعی، گزافه است؟

۳-فرهاد کی با تیم اماراتی به توافق رسید؟ شاید گروهی تصور کنند الاتحاد کلبا به خاطر قهرمانی درخشان این فصل استقلال سراغ فرهاد مجیدی رفته و او را به عنوان یک مربی فاتح به استخدام در آورده است، اما این‌طور نیست. بنا به مطالب منتشر شده در مطبوعات اماراتی، مذاکرات دو طرف از اسفندماه شروع شده بود و خبرش فروردین‌ماه در رسانه‌های داخل کشور هم بازتاب پیدا کرد. بنابراین ممکن بود حتی در صورت عدم قهرمانی استقلال با مجیدی هم او این تیم را رها کند و به لیگ امارات برود.

۴-آیا مجیدی نباید خبر جدایی‌اش را زودتر به باشگاه اعلام می‌کرد؟ طبیعتا چرا. عرف حرفه‌ای فوتبال جهان حکم می‌کند زمانی که یک مربی عزم جدی برای جدایی از تیمش دارد و حتی مقصد بعدی را انتخاب کرده، موضوع را سریع‌تر به باشگاه، بازیکنان و حتی هواداران اطلاع بدهد. مثال می‌خواهید؟ همین امسال اریک تن‌هاخ به عنوان سرمربی جدید منچستریونایتد برگزیده شد و عالم و آدم می‌دانستند که او آخر فصل از آژاکس جدا می‌شود. فرآیند جدایی هانسی فلیک از بایرن‌مونیخ و حضورش روی نیمکت تیم ملی آلمان هم کاملا مشابه بود. اینجا اما زبیر نیک‌نفس می‌گوید: «خودمان هم نمی‌دانستیم مجیدی می‌خواهد برود. او در رختکن هم هیچ حرفی نزده بود.»

۵-آیا مجیدی در امارات موفق خواهد شد؟ این یک چالش بزرگ است. این اواخر به ندرت مربی لژیونر در فوتبال داشته‌ایم و حالا فرهاد به عنوان یک ایرانی، می‌رود تا خودش را در این عرصه محک بزند. به نظر نمی‌رسد او کار خیلی راحتی در پیش داشته باشد.‌ الاتحاد کلبا در پایان فصل گذشته لیگ امارات، در جدول ۱۴ تیمی روی پله یازدهم قرار گرفت. در کل فصل تنها ۶ پیروزی به دست آورد و ۲۸ امتیاز اندوخت؛ ۳۷ امتیاز کمتر از العین قهرمان. آنها با ۳۲ گل زده، یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله لیگ امارات را در اختیار داشتند. پس می‌بینید که کار اصلا راحت نیست. اگر مجیدی آنجا هم موفق عمل کند، آن گاه به سمت تبدیل شدن به یک مربی بین‌المللی پیش خواهد رفت.

۶-آیا گابریل پین در استقلال خواهد ماند؟ این هم یک نگرانی نوظهور، بعد از جدایی مجیدی است. درست یا غلط، بسیاری بر این باورند که مربی ایتالیایی نقش زیادی در قهرمانی استقلال داشت. او از مکتبی می‌آمد که در جهان به تبحر در ویژگی‌های دفاعی مشهور است. بنابراین شاید کم گل خوردن استقلال رابطه مستقیم با حضور پین داشته باشد. مجیدی حتی دو فصل پیش هم اصرار زیادی برای استفاده از این مربی داشت. اگر فرهاد می‌ماند، به احتمال زیاد پین هم به کار خودش در این باشگاه ادامه می‌داد، اما حالا همه‌چیز در مورد او مبهم است.

۷-چه کسی سرمربی استقلال خواهد شد؟ این اما مهم‌ترین سوال به جا مانده بعد از جدایی مجیدی است. خبر رفتن او آن‌قدر شوکه‌کننده بود که کسی به‌طور جدی به گزینه‌های جانشین فکر نمی‌کرد. این چند روز صحبت از جواد نکونام شد و گفتند شاید دوستی قدیمی او با مصطفی آجورلو که از زمان همکاری در پاس تهران شروع شده بود، سرمربی فولاد را روی نیمکت آبی‌ها بنشاند، اما نکونام روی خوش به این احتمال نشان نداده است. حتی مهدی رحمتی، سرمربی آلومینیوم هم گفته اگر به او پیشنهاد بدهند قبول نخواهد کرد. افکار عمومی هم خیلی مایل به استفاده از مربی ایرانی نیست، در نتیجه این‌طور به نظر می‌رسد که باشگاه به سمت جذب مربی خارجی میل کرده است./دنیای اقتصاد