تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 12:48
کد خبر : 120035

نهاد امنیتی اسرائیل: ایران آهسته آهسته به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی می رود

نهاد امنیتی اسرائیل: ایران آهسته آهسته به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی می رود

آرمان شرق-گروه بین الملل:پیش بینی می شود ایران به تسلیح اساسی حزب الله لبنان به سلاح پیشرفته و دقیق از جمله موشک های کروز و پهپاد ادامه می دهد.  ایران ممکن است از همان پهپادهایی که به روسیه داده به حزب الله لبنان هم بدهد.

نهاد امنیتی اسرائیل: ایران آهسته آهسته به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی می رود

یک نهاد مهم امنیتی اسرائیل در گزارشی به مهمترین تهدیدات ایران علیه اسرائیل در سال آینده میلادی پرداخت.

به گزارش عصرایران،‌ در این گزارش،‌ ایران تهدید شماره ۲ تل آویو توصیف شده است.

سازمان اطلاعات امنیت ارتش اسرائیل (امان) ‌در گزارشی مهمترین تهدیدات برای اسرائیل در سال آینده میلادی (۲۰۲۳)‌ را اینگونه برشمرد:‌ ۱- بحران های جهانی ۲- ایران ۳- آینده سرزمین های فلسطینی بعد از درگذشت محمود عباس.

جزئیات گزارش در روزنامه “اسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) منتشر شده است.  در گزارش آمده است:

خطر از سوی ایران تنها محدود به موضوع هسته ای نیست گرچه هسته ای،‌ چالش اصلی است.

پیش بینی می شود ایران از آرزوی کسب بمب اتمی کوتاه نخواهد آمد و اسرائیل باید برای آن آمادگی خود را حفظ کند. در گزارش، ایران به عنوان بازیگری که تمام و کمال در میدان است توصیف شده.

نهاد امنیتی اسرائیل: ایران آهسته آهسته به سمت غنی سازی 90 درصدی می رود / روسیه پول پهپادها را نقد حساب کرد

در بخش های دیگری از گزارش هم می خوانیم:

ایران در تلاش ها برای تشویق خشونت در کرانه باختری دخالت دارد. هدف از این اقدام ایران، افزایش تنش ها در این منطقه است.

این مسئله نیازمند افزایش مشارکت شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)‌ در موضوع ایران است که از جمله می توان به ایجاد تیم های کاری مشترک جدید با موساد (سازمان اطلاعات امنیت خارجی اسرائیل) اشاره کرد.

پیش بینی می شود دخالت ایران در دیگر جبهه ها علیه اسرائیل هم ادامه یابد. به عنوان مثال در غزه از طریق حمایت از حماس و جهاد اسلامی.

در مرزهای شمالی اسرائیل، سازمان اطلاعات امنیت ارتش اسرائیل برآورد می کند ایران درک می کند که در تلاش هایش برای استقرار نظامی در سوریه شکست خورده است.

پیش بینی می شود ایران به تسلیح اساسی حزب الله لبنان به سلاح پیشرفته و دقیق از جمله موشک های کروز و پهپاد ادامه می دهد.  ایران ممکن است از همان پهپادهایی که به روسیه داده به حزب الله لبنان هم بدهد.

پیش بینی می شود حزب الله در سال ۲۰۲۳ همچنان درگیر مسائل داخلی لبنان بماند. این موضوع حزب الله لبنان را از جنگ با اسرائیل دور نگه می دارد اما افزایش تنش ها میان دو طرف به تحرکات مختلف وابستگی دارد.

همکاری میان روسیه و ایران در جنگ اوکراین بر وضعیت مرزهای شمالی اسرائیل و توافق هسته ای ایران تاثیر خواهد داشت.

روسیه به هنگام خرید پهپادهای ایران برای استفاده در جنگ اوکراین،‌ پول آن را نقد و کامل پرداخت کرد تا در برابر ایران تعهدات محدودی داشته باشد.

اسرائیل باید به فشارها علیه روسیه برای مطمئن شدن درباره وضعیت ایران ادامه دهد.

پیش بینی می شود ایران به دو دلیل، در مسیر آهسته و کند فعلی به طرف بمب اتمی به حرکت خود ادامه دهد بدون اینکه به شکستن چهارچوب ها اقدام کند. دلیل اول: در ماه های اخیر جهان به گفتمان بمب اتمی و استفاده از آن عادت کرده است. دلیل دوم: درسی که از جنگ اوکراین گرفته شده است. اینکه کشورها نباید از سلاح هسته ای خود دست بردارند. کشوری که بمب اتمی دارد احساس می کند که در جنگ شکست نمی خورد.

پیش بینی می شود ایران سیاست های خود را تغییر نخواهد داد مگر اینکه اقدامات شدیدی علیه این کشور اجرا شود.

پیش بینی می شود ایران غنی سازی اورانیوم را به ۹۰ درصد (سطح نظامی)‌ افزایش دهد. اسرائیل باید از لحاظ نظامی و دیپلماتیک در برابر این اتفاق آمادگی داشته باشد تا غافلگیر نشود. ایران به انتقال فعالیت های هسته ای اش به تاسیسات امن فرودو ادامه می دهد. پیش بینی می شود ایران به همه اقدامات و آمادگی های لازم دست می زند تا در زمان دریافت دستور به تولید بمب اتمی اقدام کند.

همچنین درباره خطر نخست برای اسرائیل در سال آینده یعنی” بی ثباتی و بحران های جهانی”‌هم به موارد مختلف اشاره شده است.

در این بخش گفته شده بحران های جهانی اساسا از نزاع امریکا – چین و غرب – روسیه و به ویژه نتیجه جنگ اوکراین نشات می گیرند. همچنین به تغییرات  بافت جمعیت امریکا اشاره شده که گرچه هم اکنون بر اسرائیل تاثیر ندارد اما در آینده بر اسرائیل تاثیر خواهد داشت.

در این بخش به وضعیت کشورهای همسایه اسرائیل و تاثیر بحران های اقتصادی و غذایی بر ثبات و استقرار حکومت آنها اشاره شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.