تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1401 - 0:12
کد خبر : 114043

«نفوذی‌ها»؛ متهم ردیف اول خرابکاری در صداوسیما

«نفوذی‌ها»؛ متهم ردیف اول خرابکاری در صداوسیما

آرمان شرق-گروه سیاست:هکی در کار نبوده است. تمام فایل‌هایی که قرار است پخش شود از قبل تحویل پخش داده می‌شود و پس از تایید پخش، وارد فضای امپکس در رژی جهت کنداکتور نویسی برنامه می‌شود.

آرمان شرق-گروه سیاست:هکی در کار نبوده است. تمام فایل‌هایی که قرار است پخش شود از قبل تحویل پخش داده می‌شود و پس از تایید پخش، وارد فضای امپکس در رژی جهت کنداکتور نویسی برنامه می‌شود.

 

«نفوذی‌ها»؛ متهم ردیف اول خرابکاری در صداوسیما

آرمان امروزنوشت: صدا و سیما در ماه‌های اخیر برای چندمین بار تصاویری را نشان داد که حالا رسانه‌های دولتی از آنها به‌عنوان «فیلم‌های آلوده» نام می‌برند. این تکرارها باعث شده تا شائبه «نفوذ» در این مجموعه بیشتر شود. عدم جلوگیری از پخش چنین برنامه‌هایی نشان می‌دهد که مسئولان امنیتی رسانه ملی، هنوز نتوانستند در مورد این نفوذها شفاف‌سازی و با آنها برخورد کنند. باتوجه به اینکه برخی از کارشناسان این اختلالات را به‌عنوان «هک» شدن برنامه‌های زنده معرفی می‌کنند ولی در مقابل برخی از رسانه‌ها نزدیک به حاکمیت متعقدند که در برنامه‌های که فیلم‌های آلوده نمایش داده شده است، توسط هیچ گروهی نمی‌تواند هک شود چون این برنامه‌ها یا میان‌ برنامه‌ها از پیش ضبط شده و آماده پخش است. مانند فیلمی که غروب شنبه بین سخنان رهبر انقلاب روی آنتن رفت.
بعد از پخش این تصاویر از شبکه خبر کانال تلگرامی «صابرین نیوز» که از جمله رسانه‌های نزدیک به حاکمیت محسوب می‌شود در خبری نوشت: «هکی در کار نبوده است. تمام فایل‌هایی که قرار است پخش شود از قبل تحویل پخش داده می‌شود و پس از تایید پخش، وارد فضای امپکس در رژی جهت کنداکتور نویسی برنامه می‌شود. باتوجه به ثابت بودن گرافیک برنامه به احتمال قریب به یقین عامل «نفوذی» از عوامل پخش بوده که انتهای کار این قطعه را اضافه کرده است. بعد از انتقال تصویر توسط کارگردان از آن قطعه به استودیو هنوز تصویر آیتم در تلویزیون پریویو پشت سر مجری است که بعد می‌رود فایل بعدی … . این موید این موضوع است که هک نشده است، بلکه با خرابکاری قطعه را از قبل اضافه کرده‌اند. تایید کننده این آیتم در پخش الزاما آن کسی نیست که خرابکاری کرده باشد اما قطعا کسی است که به سرور پخش دسترسی پیدا کرده است.»
واکنشی که از سوی این رسانه امنیتی مطرح می‌شود نشان می‌دهد که «پروژه نفوذ» که در تمام این سال‌ها بر مبارزه با آنها تاکید شده است توانسته به نقاط حساسی دست پیدا کند و این سوال را به وجود می‌آورد که چنین گروه‌هایی چگونه و چرا تاکنون از بین نرفته‌اند. باتوجه به تکرار چنین موضوعاتی می‌رساند که تیم‌های حفاظتی باید تلاش خود را افزایش دهند تا حداقل امنیت رسانه ملی را تامین کنند. نایب رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است برخی از نیروهای نفوذی که از ابتدای انقلاب در حال خرابکاری هستند به‌دلیل اینکه ضربه کاری نخورده‌اند از متلاشی شدن محفوظ مانده‌اند. در ادامه گفت‌وگو با منصور حقیقت‌پور را می‌خوانید.
برخی از نفوذی‌ها محفوظ مانده‌اند

«منصور حقیت‌پور»، نایب رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسایل امنیتی در مورد نفوذی که گفته می‌شود عامل پخش فیلم‌های آلوده در صدا و سیما است به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «قبل از هرچیز باید بخواهیم در مورد موضوعاتی مانند هک یا نفوذ در صدا و سیما، مسئولان رسانه ملی تلاش کنند تا برای قانع کردن افکار عمومی جواب قانع کننده‌ای به شهروندان بدهند تا مردم هم بدانند با چه پروژه‌ای روبه‌رو هستند. قطعا مسئولان سایبری و الکترونیکی مجموعه صدا و سیما می‌توانند جلو هک شدن و حتی آنچه نفوذ محسوب می‌شود را بگیرند و به هر نوعی که می‌توانند از پخش فیلم‌های آلوده جلوگیری کنند.»
او با طرح سوالی در مورد اینکه باید شفاف‌سازی شود که این کار چطور و چگونه انجام شده است؟ ادامه می‌دهد: «در این بین، سوالی مطرح می‌شود و آن این است که این گروه‌ها چگونه در صداو سیما نفوذ کرده‌اند و چه هدفی را دنبال می‌کنند و در ادامه با شفاف‌سازی در این نوع موارد که به نظر جامعه هم بر روی آن حساس است توضیح داده شود که چگونه باید با چنین موارد برخورد کنند. اینگونه مسایل در همه جای دنیا رخ می‌دهد و هک کردن یا نفوذ در ساختار صدا و سیما نمی‌تواند نشان از ناامنی کشور باشد چون تعریف ما از امنیت همه ابعاد کشور را در بر می‌گیرد.»
حقیقت‌پور با توضیح در این مورد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب با گروهک‌های منافق و خرابکار روبه‌رو بوده است ادامه می‌دهد: «بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران همواره از جانب نفوذی‌های و آنهایی که قصد صدمه زدن به انقلاب و مردم را داشتند، تقابل داشته‌ایم و هنوز هم با همین موارد روبه‌رو هستیم که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی همواره بر روی آنها کار می‌کنند و با برنامه‌ریزی چنین تیم‌هایی را متلاشی می‌کنند. پس از اینکه عملیات اطلاعاتی و برخوردهای قاطع در داخل باعث متلاشی شدن گروهک‌های تروریستی و خرابکاری شد بسیاری از سردسته‌های این گروهک‌ها چادر به سرگذاشتند و از ایران فرار کردند. در این مورد باید اضافه کنیم که در حال حاضر گروه‌های نفوذی و خرابکار به‌دلیل اینکه ضربه اساسی نخورند و به‌نوعی محفوظ مانده‌اند در مجموعه‌های مختلف نظام حضور دارند و دست به خرابکاری می‌زنند. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی باید با سرمایه‌گذاری و بررسی‌های ویژه راه آسیب‌زدن آنها را به کشور مسدود کنند.»
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اینکه چه راه‌کاری وجود دارد تا از نفوذ مطرح شده جلوگیری کنند، می‌گوید: «موضوع این است که مردم دیگر نباید شاهد چنین صحنه‌هایی باشند و باعث آن شود که رسانه‌های خارجی از چنین موضوعاتی بهربرداری خودشان را کنند. بی‌شک باید با چیدمانی که مسئولان صدا و سیما در ساختار این مجموعه اعمال می‌کنند راه‌های نفوذ باید مسدود شود. چون این موضوع در حال تکرار شدن است و چنین می‌نماید که مسئولان امنیتی باید دقت بیشتری به چنین موضوعاتی داشته باشند.»
پول نداریم با خرابکاری در صدا و سیما مقابله کنیم
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت از جزئیات هک دیشب تلویزیون خبر داد. ایرنا نوشت: یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما  درباره نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک صدا و سیما، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند. وی با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند گفت: بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است. اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.