تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 12:39
کد خبر : 114897

موج اعتراضات در اروپا/ اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی

موج اعتراضات در اروپا/ اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی

آرمان شرق-گروه بین الملل:کشورهای اروپایی به دلیل قیمت بالای انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی، به فاصله میان افزایش حقوق کارفرمایان و نیروی کار در مواجهه با بحران تورمی، با اعتصابات و اعتراضات قوی‌تر، نارضایتی خود را نشان دادند. 

موج اعتراضات در اروپا/ اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی

گسترش اعتراضات در فرانسه در هفته‌های اخیر موجب شده تا همزمان بسیاری از تشکل‌ها در سایر کشورهای اروپایی و به ویژه اروپای غربی برای دفاع از منافع و معیشت همکاران خود فراخوان اعتراضی صادر کنند.

موج اعتراض در فرانسه به افزایش هزینه‌های زندگی به کل اروپا رسید/ اعتصاب‌های فراگیر در کشورهای غربی

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای اروپایی به دلیل قیمت بالای انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی، به فاصله میان افزایش حقوق کارفرمایان و نیروی کار در مواجهه با بحران تورمی، با اعتصابات و اعتراضات قوی‌تر، نارضایتی خود را نشان دادند.

گسترش اعتراضات در فرانسه در هفته‌های اخیر موجب شده تا همزمان بسیاری از تشکل‌ها در سایر کشورهای اروپایی به ویژه اروپای غربی برای دفاع از منافع و معیشت همکاران خود فراخوان اعتراضی صادر کنند.

با فراخوان چندین اتحادیه برای اعتصاب سراسری در فرانسه، تردد قطارهای منطقه‌ای در این کشور به نصف کاهش یافت. آن‌ها به دنبال کاهش دادن فعالیت صنعتی در پالایشگاه‌های نفتی و گازی و گسترش آن به سایر بخش‌ها هستند. همچنین برخی اختلالات در مدارس ایجاد شده که عمدتاً بخش دولتی را تحت تأثیر قرار داده است. به این ترتیب، صدها هزار نفر در هفته جاری در اعتراض به افزایش قیمت‌ها به خیابان‌های پاریس آمدند.

بریتانیا

انگلستان نیز به سرعت از شرایط فرانسه تاثیر گرفته است. اتحادیه یونیت انگلستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود چند هزار راننده شرکت حمل و نقل GXO در بریتانیا طی دو هفته آخر از پایان ماه اکتبر به دلیل اختلاف بر سر پرداخت دستمزد با دولت و کارفرمایان، دست به اعتصاب خواهند زد و نسبت به اختلال در تحویل کالاهای مصرفی هشدار دادند.

صدها کارگر در بندر لیورپول، یکی از بزرگترین بنادر کانتینری بریتانیا، قرار است از ۲۴ اکتبر یعنی هفته آینده به دلیل ناکافی بودن دستمزد و شرایط بد مشاغل دست به اعتصاب بزنند. اتحادیه کارگران بخش مخابرات، پست و ارتباطات انگلستان، به نمایندگی از یکصد هزار کارمند اکنون در اعتصاب هستند. در ماه سپتامبر و اوایل اکتبر، و پس از ماه‌ها مذاکرات شکست خورده بر سر دستمزد و تغییرات عملیاتی، تهدید به اعتصابات بیشتری کرده‌اند.

بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اعضای بزرگترین اتحادیه پرستاران بریتانیا رای گیری در مورد اعتصاب برای افزایش حقوق را آغاز کرده‌اند. پزشکان جوان و کارکنان آمبولانس نیز قصد دارند در مورد اختلافات حقوقی اخیر خود رای دهند. کارگران راه آهن نیز به دلیل اختلافات بر سر حقوق و امنیت شغلی از کار کناره‌گیری کرده‌اند.

آلمان و ایتالیا

اتحادیه‌های کارگری آلمان‌ها نیز اخیرا اعلام کردند که خلبانان شرکت هوایی از جمله لوفت هانزا اعتصاب سه روزه خود را به دلیل ساعات کاری اضافی و عدم پرداخت درست اضافه‌کاری از روز دوشنبه این هفته آغاز کردند که بر ده‌ها هزار نفر از مسافران این خطوط هوایی ارزان قیمت تأثیر گذاشته است. این اعتراضات قرار است تا آخر این هفته ادامه یابد. در ایتالیا نیز کارگران هفته گذشته خطوط مترو را بستند و بسیاری از کارکنان خطوط حمل و نقل تهدید کردند که این کار را هفته آینده در اعتراض به افزایش مخارج خود در برخی خطوط اصلی مشرف به شهرهای بزرگی چون رم، میلان و… ادامه دهند.

مجارستان

پس از این اعتراضات هزاران دانش آموز و والدین مجارستانی در بیستم اکتبر (چهارشنبه) در دومین تجمع بزرگ در دو هفته گذشته برای حمایت از معلمانی که به دلیل پیوستن به اعتصاب برای دستمزدهای بالاتر اخراج شده‌اند، به اعتراضات خواهند پیوست. دولت مجارستان به معلمان بیشتری در مورد خطر اخراج هشدار داده اما با برخورد شدید اتحادیه‌های کارگری و همچنین تشکل‌های رسمی معلمان آموزش و پرورش این کشور مواجه شده است.

جمهوری چک

ده‌ها هزار نفر از شهروندان چک در اوایل ماه اکتبر (مهرماه) در پراگ در اعتراض به رفتار دولت در مقابله با افزایش قیمت انرژی و عضویت احتمالی این کشور در ناتو تظاهرات کردند. این تظاهرات توسط گروه‌ها و احزاب راست افراطی و همچنین برخی نیروهای چپ و رادیکال سازماندهی شد که خواهان‌ عدم تحویل رایگان سلاح به اوکراین و کمک مالی به جنگ با روسیه، و همچنین خواستار تخصیص منابع مالی برای یارانه انرژی بودند. این اعتراضات همچنان به صورت جسته و گریخته در این کشور هر هفته ادامه دارد.

بلژیک

هزاران نفر در ماه گذشته در بروکسل در اعتراض به افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمدند. اعتراض مشابهی برای اواخر این ماه (مهرماه) با حدود ۷۰۰۰۰ کارگر بلژیکی فراخوان داده شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.