تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 22:14
کد خبر : 118815

ما با چین «تعارف» نداریم آقای وزیر؟!

ما با چین «تعارف» نداریم آقای وزیر؟!

آرمان شرق-گروه بین الملل:در حالی در ساعات پایانی شب گذشته منتشر شد که دستگاه دیپلماسی شب جمعه سفیر آلمان و روز گذشته نیز سفیر انگلیس در تهران را به دلیل مواضع مداخله جویانه مقامات برلین و اعمال تحریم علیه کشورمان از سوی لندن به وزارت امور خارجه احضار کرده است اما افکار عمومی تا این لحظه در انتظار است تا عدم تعارف ایران در قبال تمامیت ارضی خود موجب واکنش متناسب و صریح‌تری از سوی تهران باشد. 

ما با چین «تعارف» نداریم آقای وزیر؟!

به گزارش ایلنا، شی‌جین‌پینگ که چهارشنبه شب سفر خود به عربستان سعودی را آغاز کرده است، در جریان این سفر با صدور دو بیانیه مشترک با کشور میزبان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس خشم افکار عمومی و نخبگان ایرانی را برانگیخت.

رئیس جمهور چین و پادشاه عربستان سعودی در پایان دیدار دوجانبه بیانیه مشترکی را امضا کردند که در بخشی از این بیانیه انتظارات دو کشور از ایران از جمله در زمینه حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران و رعایت موازین حسن همجواری مطرح شده است.

در حالی این بندهای مرتبط با ایران و همسویی چین با عربستان در مواضع تند و خصمانه علیه کشورمان به شدت واکنش افکار عمومی کشور را برانگیخته و نخبگان کشور خواستار واکنش به این همراهی پکن با ریاض بودند، تنها یک توئیت به عنوان واکنش تهران، در رسانه‌های داخلی منعکس شد.

محمد جشمیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور در حساب توئیتر خود نوشت: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.»

این بیانیه مشترک پکن و ریاض در حالی همچنان از سوی مقامات بلندپایه کشور و دستگاه دیپلماسی کشور بی‌پاسخ مانده بود که خبری دیگر باز هم خشم افکار عمومی و نخبگان را از مواضع طرف چینی برانگیخت. شی جین پینگ این بار در بیانیه مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حالی که در حمایت از تمامیت ارضی چین در مقابل آمریکا به زبان چینی توئیت کرده بود که« احترام به تمامیت ارضی کشورها از مبانی شناخته شده حقوق بین‌الملل است حمایت ج.ا ایران از اصل چین واحد در این چارچوب، تردیدناپذیر است. اقدامات تحریک آمیز آمریکا به منبع تهدید صلح و ثبات بین‌الملل تبدیل شده است»، این بار پس از ساعاتی، در توئیتی کوتاه و تنها به زبان فارسی و حتی بدون نام بردن صریح از چین نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

توئیت در نهایت تساهل و تسامح وزیر امور خارجه و واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه پایانی نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس که در بندی از آن تنها از همراهی چین با این بیانیه ابراز تعجب شده و حتی برای حضور سفیر چین در وزارت امور خارجه و دیدار با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه از لفظ احضار استفاده نشده است، در حالی در ساعات پایانی شب گذشته منتشر شد که دستگاه دیپلماسی شب جمعه سفیر آلمان و روز گذشته نیز سفیر انگلیس در تهران را به دلیل مواضع مداخله جویانه مقامات برلین و اعمال تحریم علیه کشورمان از سوی لندن به وزارت امور خارجه احضار کرده است اما افکار عمومی تا این لحظه در انتظار است تا عدم تعارف ایران در قبال تمامیت ارضی خود موجب واکنش متناسب و صریح‌تری از سوی تهران باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.