تاریخ انتشار : یکشنبه 23 دی 1397 - 19:28
کد خبر : 54454

علت ریزش مو در جوانان چیست؟

علت ریزش مو در جوانان چیست؟

آرمان شرق: علت ریزش مو در جوانان می تواند به دلایل مختلفی باشد که با دانستن دلایل آنها می توان کارهای زیادی برای مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش مو انجام داد. یک علت خاص برای ریزش مو وجود ندارد و عوامل شروع ریزش مو مختلف هستند. به گزارش آرمان شرق به نقل از

آرمان شرق: علت ریزش مو در جوانان می تواند به دلایل مختلفی باشد که با دانستن دلایل آنها می توان کارهای زیادی برای مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش مو انجام داد. یک علت خاص برای ریزش مو وجود ندارد و عوامل شروع ریزش مو مختلف هستند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از بهداشت نیوز، همه ریزش موها یک علت ندارند و حتی همه ریزش ها هم به یک شکل نیستند. از جمله عواملی که بر ریزش مو تاثیر می گذارند عبارتند از:تغییرات و عدم تعادل هورمونی،ارث خانوادگی، استرس، بیماری، داروها و درمان، مراقبت اشتباه از مو، تغذیه نامناسب.

ریزش مو در اثر تغییرات و عدم تعادل هورمونی
هورمون های تستوسترون، استروژن و پروژسترون از جمله هورمونهای تاثیرگذار بدن بر روی پوست و مو هستند.در زنانی که دچار افزایش این نوع هورمون ها هستند معمولا علایمی مانند ریزش مو بروز می کند. در هنگام بارداری نیز تغییرات هورمونی زیادی که در بدن اتفاق می افتد باعث می شوند که میزان بیشتری از فولیکول های مو وارد فاز رشد شوند و همین اتفاق رشد موها را افزایش می دهد اما با گذشت دو تا سه ماه از زایمان چرخه موها به حالت عادی خود برمی گردد و به طور موقت باعث ریزش موی زیاد می شود

ریزش مو ارثی
ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل بیست سالگی آغاز می شود که ممکن است فرد ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند فرزند هم دچار آن خواهد شد.

ریزش موها در برخی افراد پراکنده است و در برخی دیگر هم فقط بخش مشخصی از سر دچار ریزش مو می گردد.

ریزش مو ناشی از استرس
در مواقعی که بدن با استرس های شدید مواجه می شود مثل حوادث شدید و استرس های روحی ، سرعت ریزش مو تشدید می شود.اغلب افراد این پدیده را به معنای تشدید طاسی دانسته و نگران می شوند در صورتی که اینطور نیست.

استرس موجب می شود که عده زیادی از فولیکول های مو به صورت زودرس وارد مرحله تلوژن یعنی مرحله استراحت شده و لذا قبل از موعد مقرر بریزند.بدین وضعیت ریزش مو تلوژن می گویند که ماهیتا با طاسی با طرح مردانه متفاوت است زیرا برخلاف آن در ریزش مو تلوژن همه موهای ریخته شده دوباره در می آیند.موهای خانم ها به اثرات ریزش مو تلوژن در اثر استرس حساس تر از آقایان است و بیشتر دچار این مشکل می گردند. در هر صورت ریزش موی ناشی از استرس قابل بازگشت بوده و جای نگرانی ندارد.

ریزش مو ناشی از بیماری ها و دارو ها
برخی بیماری ها می توانند باعث شوند که فولیکول های مو به طور نامناسب کار کنند مانند تیرویید، کم خونی و یا دیابت. گاهی عفونت های قارچی به پوست سر سرایت می کنند و اغلب باعث ریزش مو می شوند اگرچه غالبا موقتی است.این قارچ ها به راحتی و با هر تماس مستقیمی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

عوارض جانبی برخی داروها نیز می تواند باعث ریزش مو شود از جمله داروهای فشار خون، داروهای رقیق کننده خونی، داروهای قلبی، داروهای افسردگی و التهاب مفاصل. از جمله عوارض جانبی قرص های ضد بارداری نیز که به ندرت پیش می آید ریزش مو است.این قرص ها باعث افزایش هورمون هایی می شوند که موجب نازک شدن موها در بعضی خانم ها می شوند بخصوص خانم هایی که در خانوادشان سابقه ریزش مو دارند. برخی داروهای خاص نیز در بیماری های خاص طی درمان سبب ریزش شدید مو می شود مانند شیمی درمانی‌

ریزش مو ناشی از مراقبت های اشتباه از مو
اغلب اوقات سشوار، اتو مو و سفت بستن موها می تواند باعث آسیب به موها شود.از دلایل دیگر ریزش مو فرایندهای شیمیایی مانند رنگ، دکلره و یا ضد عفونی کردن است. اشعه ماورابنفش هم یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به مو و عامل ریزش مو می باشد.

علت ناگهانی ریزش مو
برخی افراد به طور ناگهانی با ریزش موهای خود مواجه می شوند که این ریزش مو باعث نگرانی آن ها می شود. اگر ریزش مو به صورت تکه ای و تنها در یک نقطه از پوست سر اتفاق بیافتد ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آله آتا نام دارد.اما گاهی ریزش ناگهانی مو به دنبال رژیم سخت و کاهش وزن شدید اتفاق می افتد که به علت کمبود ریز مغذی ها در بدن بخاطر رژیم گرفتن است.در این شرایط تاثیر رژیم بر ریزش مو محسوس و قابل مشاهده است.اگر رژیم غذایی دارای میزان کمی پروتیین و ویتامین آ باشد احتمال ریزش مو فراوان است. برخی بیماری ها مانند تیرویید یا کم خونی نیز در مراحل حاد می توانند باعث ریزش مو ناگهانی شوند.

قرص ریزش مو مردان
مصرف قرص برای جلوگیری از ریزش مو ممکن است عجیب به نظر برسد اما این امکان وجود دارد که با مصرف قرص فیناستراید بهبودی حاصل شود.این دارو با کاهش سطح هورمونی که فولیکولهای مو را از بین می برد از ریزش مو جلوگیری میکند.

قرص فیناستراید فقط برای مردان تجویز می شود و در زنان کاربرد چندانی ندارد و توصیه اکید شده است که زنان باردار ازاین قرص به هیچ عنوان استفاده نکنند و حتی از لمس آن نیز پرهیز نمایند. قرص ریزش مو مردان روند ریزش مو را ۸۸ درصد کند می سازد.آثار قرص فیناستراید بعد از حدود چهار ماه از شروع مصرف قابل مشاهده خواهد بود.

قرص ریزش مو مردان برای درمان ریزش مو با دوز یک میلی گرم تجویز می شود. مصرف این قرص در یک دوره دوازده ماهه باعث کاهش موهای نازک و در نتیجه افزایش ضخامت موها خواهد شد. مصرف یک دوره دو ساله از این قرص باعث ایجاد بیشترین اثر در تقویت موهای سر شده و توقف کامل ریزش مو می گردد.

فیناستراید
فیناستراید که معمولا برای ریزش مو به صورت قرص عرضه می شود می تواند در سطح مولکولی باعث تبدیل هورمون های جنسی مردانه یا تستوسترون به آنزیم های فعال در رشد فولیکول های مو می شود.فولیکول های مو به یک نوع از آنزیم های هورمون تستوسترون به نام دهیدروتستوسترون حساس بوده و افزایش این هورمون باعث تضعیف فولیکول های مو خواهد شد.

این قرص ریزش مو مردانه می تواند از تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون جلوگیری کرده و در نتیجه باعث عدم تضعیف فولیکول های مو شود.بنابراین این قرص باعث کاهش شدت ریزش مو و رشد و تقویت مو می شود.

فیناستراید علاوه بر اینکه دارای فواید بسیاری در درمان ریزش مو می باشد دارای یک سری عوارض نیز هست. عوارض جانبی این قرص عمومیت ندارد اما گاهی این دارو باعث خارش می شود و درصد بسیار کمی از مصرف کنندگان ممکن است دچار کاهش میل جنسی شوند.عوارض جانبی ایندارو حتی بعد از قطع مصرف نیز تا مدتها همچنان باقی خواهد ماند.

علایم ریزش مو هورمونی
ریزش مو هورمونی یا آندروژنیک یکی از شایعترین ریزش های مو در بین خانم ها و آقایان است.بالا یا پایین بودن بعضی از هورمون ها باعث آسیب جدی به فولیکول مو می شود. این نوع ریزش مو علایم نسبتا مشخصی دارد و از نشانه های آن ریزش جلوی مو و قسمت فوقانی می باشد.

در مردان بخش های فرونتو تمپورال یعنی نواحی جلو و اطراف و مرکز سر دارای گیرنده هورمومی هستند اما در زنان تمام موهای ناحیه سر دارای گیرنده آندروژنی می باشند. به همین دلیل در مردان اول در ناحیه جلو سر کاهش مو وجود دارد و بعد ناحیه مرکزی و سپس این دو ناحیه به هم میرسند.

اما زنانی که مبتلا به اینگونه ریزش موها در وسط سر می شوند معمولا دارای نشانه هایی مانند وجود موی زاید، مشاهده جوش در صورت و بدن، عادت های ماهانه نامرتب و سابقه کیست تخمدان هستند.

راه های مقابله ریزش مو
برای مقابله با ریزش مو اولین قدم این است که علت ریزش مو یافت شود.علت یابی مهم ترین مرحله برای جلوگیری از ریزش مو است چون بسیار پیش می آید که با کشف علت اصلی و آغاز درمان موهای ریخته شده دوباره باز می گردند.متخصصان پوست و مو برای یافتم علت ریزش مو توصیه میکنند که اول از همه آزمایشات تیرویید و هورمونی انجام شوند و در صورت نرمال بودن آنها بقیه علت ها بررسی گردند. رعایت نکات زیر برای مقابله با ریزش مو میتواند مفید و سودمند باشد:

رژیم غذایی
رژیم غذایی طبیعی که پروتیین و ویتامین و کربوهیدرات به مقدار کافی داشته باشد از ریزش مو در فرد جلوگیری می کند.کاهش نمک مصرفی، حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، محدود کردن شکلات و غذاهای سرخ کردنی و پر ادویه و مصرف فراوان آب ، سبزیجاتی مانند کرفس، جعفری و اسفناج و مصرف میوه های تازه می تواند در جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

سبوس برنج نیز برای ریزش مو مفید است که می توان از دم کرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده کرد. رژیم بر ریزش مو تاثیر خواهد گذاشت.اگر در یک رژیم بیش از ۷ کیلوگرم وزن کم شود بعد از سه تا شش ماه ریزش مو اتفاق میافتد که خوشبختانه دوباره با رژیم غذایی سالم موهای ریخته شده رشد خواهند کرد.

داروی ریزش مو
ماینوکسیدیل یکی از داروهای مفید برای ریزش مو است. قرص ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون استفاده می شود که از عوارض جانبی آن افزایش موهای زاید است.

بنابراین متخصصان به این فکر افتادند که از این خاصیت این دارو برای درمان ریزش مو استفاده کنند.این دارو، داروی مناسبی برای ریزش مو محسوب میشود که در اکثر موارد ریزش مو را در مناطقی که موها نازک و ضعیف شده اند ، آهسته یا متوقف می کند و موجب ضخیم شدن موهای نازک و کرکی می شود و می تواند به رشد مجدد موها کمک کند اما باعث رشد مجدد مو در مناطق کاملا طاس سر نمی شود .

ماینوکسیدیل به صورت محلول و موضعی استفاده می شود.محلول باید روی پوست تمیز و خشک به آرامی مالیده شده و حداقل ۴ساعت قبل و بعد از آن نباید موها شسته شوند.

عوارض جانبی این داروی ریزش مو به طور عمده در پوست است و بیشتر بدلیل وجود پروپیلین گلیکول در این محلول اتفاق می افتد و به صورت خشکی پوست ،پوسته ریزی، خارش و قرمزی پوست بروز می کند اما استفاده از شکل کف این داروی ریزش مو این عوارض جانبی را ندارد.

مزیتهای این داروی ریزش مو پس از توقف مصرف از بین خواهد رفت.

نکات مراقبتی دیگر
پس از حمام کردن به جای ژل که باعث خفه شدن مو می شود از روغن های مفید و سالم گیاهی استفاده شود و باید به این نکته دقت کرد که هیچ روغنی نباید بیش از سه ساعت روی سر بماند.از شانه کردن موها در حمام نیز باید پرهیز نمود.بعد از حمام برای خشک کردن موها تا حد امکان از سشوار استفاده نگردد و در صورت ضرورت باید حرارت آن بسیار کم باشد. برای شانه کردن موها بهتر است در صورت امکان به جای استفاده از شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کرد.دود و گرد و خاک باعث خشک شدن و آسیب رسیدن به موها می شوند بنابراین باید از تماس آن ها با مو خودداری نمود که دشمن مو هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.