تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 23:35
کد خبر : 70516

طلا پس از انتخابات گران می‌شود؟

طلا پس از انتخابات گران می‌شود؟

ارمان شرق- بلاتکلیفی بازار طلا مدتهاست قیمت هر گرم طلا را در کانال ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان نگه داشته و بهای سکه را به کانال ۱۰ میلیون تومان رسانده است اما آیا با مشخص شدن نتیجه انتخابات معادلات بازار طلا به هم می‌خورد؟

بلاتکلیفی بازار طلا مدتهاست قیمت هر گرم طلا را در کانال ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان نگه داشته و بهای سکه را به کانال ۱۰ میلیون تومان رسانده است اما آیا با مشخص شدن نتیجه انتخابات معادلات بازار طلا به هم می‌خورد؟

انتخابات به همراه مذاکرات وین دو عامل تعیین کننده وضعیت بازارهای مالی در سال ۱۴۰۰ هستند. عواملی که وضعیت آنها همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و همین موضوع معاملات را در تمامی بازارها قفل کرده است.

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا درباره پیش‌بینی قیمت‌ طلا پس از انتخابات گفته است: به نظر نمی‌رسد انتخابات چندان تاثیری بر قیمت طلا و سکه داشته باشد اما هر گونه اظهارنظر مثبت یا منفی درمورد مذاکرات برجام بلافاصله در نرخ ارز و طبیعتا بعد از آن بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین نگاه بازار طلا به روند مذاکرات وین است و مسلما هر اتفاق مثبتی در این نشست باعث کاهش قیمت دلار، طلا و سکه خواهد شد.

فارغ از نتیجه مذاکرات وین، بررسی ها از عملکرد بازار طلا در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی نشان می‌دهد که این فلز ارزشمند تقریبا در چهار دوره‌ای که انتخابات برگزار شده مشابه عمل کرده و حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

هرچند که ابراهیم محمدولی، کارشناس بازار طلا پیش از این گفته است که در خوشبینانه ترین سناریو یعنی احیای برجام نیز احتمال سقوط قیمت در بازار طلا وجود ندارد و قیمت‌ها در میان‌مدت به سطوح فعلی برمی‌گردند.

عبدالله مشکانی، تحلیلگر بازارهای مالی هم درباره پیش‌بینی خود از قیمت طلا پس از انتخابات می‌گوید طلای جهانی هنوز سطوحی که باید را رد نکرده‌ و احتمالا در چند سال آینده با رد کردن برخی سطوح مقاومتی تحولات به نفع طلا رقم می‌خورد.

با این حال اگر قیمت طلای جهانی را ثابت فرض کنیم با در نظر گرفتن نرخ تعادلی دلار (۲۴ هزار تومان) سکه حدود ۱۲٫۵ میلیون تومان و طلا هم یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان محتمل است. پس در بازه یک تا چند ساله طلا احتمالا صعودی باشد.

در بازار جهانی هم نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران وال استریت نشان می‌دهد که اکثریت قاطع آنها به رشد قیمت طلا در ماه‌های آینده معتقد هستند.

این تحلیلگران معتقدند که با وجود موفقیت واکسن کرونا و تولید آن در سال آینده قرار نیست به این زودی واکسن به دست همه افراد برسد در نتیجه نمی توان گفت که هنوز دوران کرونا تمام شده است.

به علاوه همه گیری بیماری کووید-۱۹ باعث شده است تا خسارات بسیار زیادی به اقتصاد وارد شود که به این زودی قابل جبران نخواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.