تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 آذر 1397 - 13:55
کد خبر : 51367

صحبت های واعظی در حاشیه نشست هیات دولت

آرمان شرق:رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور یک بحث مفصلی را راجع به بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ

آرمان شرق:رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور یک بحث مفصلی را راجع به بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایلنا، محمود واعظی ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: این طرح آماده شده و ما قبل از پایان امسال برای اجرا در سطح کشور آن را ابلاغ خواهیم کرد و آن هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش عالی می‌شود و هم ارتقاء کیفی آموزش عالی را به دنبال خواهد داشت، همچنین با این طرح مجموعه دانشگاه‌های کوچک در ارتباط با دانشگاه‌های بزرگ قرار خواهند گرفت که به صورت همکاری با هم در ارتباط باشند یا اینکه مجموعه دانشگاه‌های کوچک می‌توانند با قرار گرفتن در زیرمجموعه آنها خدماتی را ارائه دهند.

وی افزود: با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در ارتباط با بودجه سال آینده داشتند، آقای رئیس جمهور یک بحث مفصلی را راجع به بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: به همین جهت یک جلسه مشترکی هم بعد از این رهنمود با توافق آقای رئیس‌جمهور و رئیس مجلس دیروز تشکیل شد که مفصل بین نمایندگان دولت و مجلس جلساتی برگزار شد و امروز هم ادامه دارد و فردا هم جلسه بسیار مهمی داریم که ما امیدواریم بتوانیم آنچه در مورد بودجه مورد  نظر هست را ببینیم. امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای بسیار خوب که هم امورات کشور پیش برود و هم رسیدگی به طبقه کارمند و بازنشستگان در آن دیده شود را ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد مختلف لایحه بودجه درخصوص افزایش یارانه‌ها تاکید کرد: بودجه چهارچوبی دارد. شرایط تحریمی شرایط بسیار سختی است.  طبق سبکی که ما الان داریم وقتی نزدیک به ۷۸ میلیون نفر را یارانه می‌دهیم چیزی به کسی نمی‌رسد. در این راستا ممکن است این روشی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم پیش گرفته‌ایم که به افراد زیرمجموعه کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و حتی کسانی در نوبت هستند و شناسایی شده‌اند کمک کنیم و پرداختی‌های  آنان را اضافه کنیم بهتر جواب می‌دهد تا اینکه ما یک رقم کمی را بخواهیم به همه ملت بدهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اخباری که درباره دونرخی شدن بنزین به گوش می‌رسد، گفت: آنچه که امروز دنبال آن هستیم این است که همه کسانی که خودرو دارند، کارت سوخت داشته باشند که این روشی برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است و این مهمترین کار ما است. اینکه بنزین در ایران لیتری هزار تومان است و در برخی از کشورهای همسایه تا ده‌هزار تومان هم دارند با قیمت هشت و ۹ هزار تومان بنزین را خریداری می‌کنند نشان می‌دهد که ما باید مقداری هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم که هم از آلودگی هوا جلوگیری شود و هم به این دلیل که بنزین ثروت ملی است.

این عضو کبینه دولت تدبیر و امید یادآور شد:‌ اگر ما صرفه‌جویی داشته باشیم، کشور سود می‌برد. اگر بنزین کالایی بود که مثل نان به قدر مساوی همه مردم ایران استفاده می‌کردند، طبیعی بود که هرچقدر ما آن را پایین نگه می‌داشتیم پول مردم در جیب مردم بود اما اینکه درصدی از مردم دارند از بنزین استفاده می‌کنند و درصدی استفاده نمی‌کنند، ما باید بتوانیم یک یارانه‌ای که از بنزین کسر می‌شود را در حدی که عرض کردم (کسانی که پرداختی‌های جبرانی دارند، یا بسته‌های غذایی دارند، یا کسانی که وابسته به کمیته امداد امام خمینی هستند، کسانی که وابسته به بهزیستی هستند، کسانی هستند که در روستاهایی زندگی می‌کنند که خشکسالی هس ) ما باید به این‌ها رسیدگی بیشتری کنیم.

واعظی در واکنش به صحبت‌های موگرینی که برقراری خط مالی را به هفته‌های آینده و حداکثر تا پایان سال میلادی موکول کرده است، گفت: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما داشتند و با وزیر امور خارجه داشتند در اراده اینکه باید این اس پی وی باید برقرار شود تردیدی ندارند و مکانیزمآن را دارند طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی‌آید که اروپا در حال تعلل است، گفت: از نظر مذاکرات و بحث‌هایی که بوده مشکلات‌شان را به ما منتقل کرده‌اند و فشارهایی که امریکا دارد به آن‌ها وارد می‌کند این‌ها را به ما منتقل کردند ولی ما هیچ اراده‌ای که دارند عمدی عقب می‌اندازند را ندیدیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه در مجلس از طرف برخی از نمایندگان مطرح شده که دولت قصد دارد آب و برق مسکونی را برای سال آینده به صورت مجانی عرضه کند، اظهار کرد: بالاخره افراد نظرات خودشان را می‌گویند. نمایندگان محترم مجلس هم مثل افراد دیگری که در جامعه نظر و بحث دارند، نظرات خود را بیان می‌کنند ولی وقتی که به تصویب مجلس محترم می‌رسد قصه آن فرق می‌کند. ما چنین چیزی را در بودجه ندیدیم و اگر کسی هم بخواهد این را در بودجه بگذارد باید مشخص کند آن چیزی که می‌خواهد از بودجه کم شود از کجا باید جبران شود.

وی افزود: بودجه‌ای که ما امروز داریم طراحی و بررسی می‌کنیم توانایی اینکه یک رقم بزرگ اینچنینی از آن کم شود را ندارد ضمن اینکه در هر کشوری از دنیا هرچه که رایگان شد دیگر چه کسی می‌تواند در مصرف آن کنترل کند؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.