تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 15:32
کد خبر : 94908

شمارش معکوس بازار برای بشکه‌های نفت ایران

شمارش معکوس بازار برای بشکه‌های نفت ایران

آرمان شرق- گروه اقتصاد: اکنون بازار نفت بهترین شرایط را برای ورود نفت ایران دارد، زیرا تقریبا اکثر کشورهای عمده تولیدکننده اوپک و اوپک‌پلاس ظرفیت مازادی برای افزایش تولید ندارند و بازار هم با توجه مباحثی مثل مشکل تامین گاز در زمستان و از سوی دیگر قیمت‌های بالا شرایط خوبی ندارد، بنابراین براحتی امکان بازگشت یک تا ۱.۵ میلیون بشکه ایران فراهم و بازار هم قادر به جذب این نفت است، بدون اینکه تحول خاصی در قیمت ایجاد شود.

آرمان شرق- گروه اقتصاد: اکنون بازار نفت بهترین شرایط را برای ورود نفت ایران دارد، زیرا تقریبا اکثر کشورهای عمده تولیدکننده اوپک و اوپک‌پلاس ظرفیت مازادی برای افزایش تولید ندارند و بازار هم با توجه مباحثی مثل مشکل تامین گاز در زمستان و از سوی دیگر قیمت‌های بالا شرایط خوبی ندارد، بنابراین براحتی امکان بازگشت یک تا ۱.۵ میلیون بشکه ایران فراهم و بازار هم قادر به جذب این نفت است، بدون اینکه تحول خاصی در قیمت ایجاد شود.

یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه شرایط بازگشت یک تا یک و نیم بشکه‌ای نفت ایران فراهم است، گفت: به نفع اتحادیه اروپا است که از ایران هم نفت بخرد.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی سناریوهای بازار برای نفت ایران در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اکنون بازار نفت بهترین شرایط را برای ورود نفت ایران دارد، زیرا تقریبا اکثر کشورهای عمده تولیدکننده اوپک و اوپک‌پلاس ظرفیت مازادی برای افزایش تولید ندارند و بازار هم با توجه مباحثی مثل مشکل تامین گاز در زمستان و از سوی دیگر قیمت‌های بالا شرایط خوبی ندارد، بنابراین براحتی امکان بازگشت یک تا ۱.۵ میلیون بشکه ایران فراهم و بازار هم قادر به جذب این نفت است، بدون اینکه تحول خاصی در قیمت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مسلما شرایطی بهتر از اکنون نمی‌توان برای ورود ایران به بازار متصور بود، افزود: در حال حاضر قیمت‌ها بالا است، بقیه امکان عرضه ندارند و این اوضاع می‌تواند بر طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران فشار وارد کند که راحت‌تر برای برداشته شدن تحریم‌های نفتی توافق کنند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اکنون امکان افزایش عرضه وجود ندارد و از سوی دیگر هم بازار به دنبال جذب نفت بیشتر است بنابراین با ورود نفت ایران قیمت‌ها تغییری نمی‌کنند و اگر هم تغییر کنند در حد کمی خواهد بود، یعنی ممکن است ماکزیمم در حد ۳ تا ۴ دلار کاهش پیدا کند، ضمن اینکه قرار نیست ایران به یکباره افزایش تولید را اعمال کند، شاید در یک ماه تا دو ماه اول بخواهد ذخایری را که روی آب دارد بفروشد، ولی اینکه بتواند ظرف یک تا دو ماه تولید را افزایش دهد زمان‌بر است. در هر حال حدود ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد که ایران به طور کامل وارد بازار شود، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد، اگر اتفاق خاصی نیفتد و همین روند ادامه پیدا کند ورود ایران به بازار تاثیر چندانی روی قیمت‌ها نخواهد گذاشت.

وی در ادامه به شرایط بازگشت ایران به بازارهای قبلی اشاره کرد و گفت: همان میزان که ما تمایل داریم به بازارهای بیشتر و متنوع‌تری نفوذ کرده و مقاصد صادراتی‌مان را گسترش دهیم، کشورهای واردکننده هم همین اهداف را دنبال می‌کنند، مثلا به نفع اتحادیه اروپا است که بخواهد از ایران هم نفت بخرد، به طور مثال وقتی مسائل ژئوپلیتیک و آب و هوایی پیش می‌آید یا تولید در بخشی از دنیا دچار مشکل فنی می‌شود اگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا از مبادی‌های متعددتری واردات داشته باشد به نفع‌شان خواهد بود.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: اگر مشکلات حل شود و ایران امکان ورود به بازار را داشته باشد حتی اروپا و ژاپن و کره هم از نفت ایران استقبال می‌کنند مثلا عربستان یک کشور بزرگ تولیدکننده نفت است این تصور که یک قرارداد دوجانبه بین ژاپن و عربستان منعقد شود و ژاپن توافق کند که کل مصرف خود را از عربستان وارد کند، به لحاظ امنیت انرژی منطقی نیست زیرا اگر هرگونه مشکلی چه فنی و چه اقتصادی و سیاسی برای عربستان پیش بیاید و صادرات دچار مشکل شود، اثرات چشم‌گیری روی اقتصاد ژاپن می‌گذارد. به همین دلیل هر کشور واردکننده‌ای تمایل دارد از مبادی متنوع‌تری واردات داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر مشکل تحریم حل شود ما به بازار اروپا هم دسترسی خواهیم داشت، تاکید کرد: اگر روند تولید و افزایش صادرات نفت ایران را در یک سال گذشته در نظر بگیریم از زمان کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن فشارها روی ایران به مراتب کمتر شده و بایدن تمایلی به تکرار اقدامات ترامپ ندارد. مثلا در ۱۵ ماه گذشته فضا برای ایران مساعدتر شده که بتواند با دور زدن تحریم‌ها صادرات بیشتری داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه چندی پیش چین رسما اعلام کرد که از ایران مستقیما نفت خریده است، ادامه داد: اما در هر حال اگر مذاکرات به سمتی برود که توافق حاص نشود و مسلما امریکا بخواهد فشار وارد کند حتی چین هم از ایران نفت نخواهد خرید یعنی کشوری مثل چین که یک میلیون دلار ترنورو مالی با امریکا دارد هیچوقت این گردش مالی را در معرض ریسک خرید نفت از ایران حتی با قیمت نصف قرار نخواهد داد، بنابراین چنانچه در مذاکرات دچار مشکل شویم حجم صادرات از آنچه امروز است کمتر می‌شود، زیرا فشارها بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که ترامپ تنها بود و بقیه را با قدرت اقتصادی و نظامی مجبور می‌کرد کنار خود نگه دارد اما بایدن سیاستمداری است که اگر بخواهد دنیا را با خود هماهنگ کند با سیاست در کنار خود و در مقابل ایران قرار می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.