تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 15:19
کد خبر : 49536

سردار سلیمانی : یکی از آفت های معرفت دینی ،تحجر است

آرمان شرق:فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری درست شدن همه امورات را در درست شدن انسان‌ها می‌دانند. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، سردار  قاسم سلیمانی در  همایش ملی “نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در گستره فرهنگ” با تشکر از دانشگاه شهید باهنر کرمان، نهاد نمایندگی مقام معظم

آرمان شرق:فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری درست شدن همه امورات را در درست شدن انسان‌ها می‌دانند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، سردار  قاسم سلیمانی در  همایش ملی “نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در گستره فرهنگ” با تشکر از دانشگاه شهید باهنر کرمان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمان و دست اندرکاران این همایش، گفت: این همایش بسیار به جا، ضروری و مهم برای امروز جامعه است.

وی افزود: جایگاه این کار دانشگاه است و حق این است دانشگاه تبیین کننده این افکار و نظریه های بلند باشد، شاید این کار دیر انجام شد، اما اقدامی ارزشمند است. دانشگاه شهید باهنر کرمان در این زمینه توفیق مهمی برای استان کرمان است، نظریه ها و دیدگاه های مقام معظم رهبری محدوده بسیار گسترده ای دارد و هر موضوعی را که بخواهیم مورد کندوکاو قرار دهیم کتاب قطوری خواهد شد.

سلیمانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری  نظریه های متفاوت و بلندی درباره جهان اسلام، غرب، داخل کشور، صنوف متعدد، حوزه‌های نظامی، سیاسی، امنیتی و … دارد.

فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه با اشاره به اینکه نظریات مقام معظم رهبری دو ویژگی مهم دارند، عنوان کرد: نخستین ویژگی این است که نظریات معظم له انطباق استاد شاگردی با نظریه های امام (ره) دارند و ویژگی دوم این است که نظریات ایشان توحید محور می باشد.

وی افزود: معرفت دینی، معنویت، تربیت و فرهنگ اسلامی از موضوعات مهم در نظریات مقام معظم رهبری هستند.

سلیمانی با مطرح کردن این سئوال که چرا شناخت اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری برای جامعه به ویژه جامعه علمی ضروری است؟ تصریح کرد: پیوسته در همه موضوعاتی که می خواهیم طراحی کنیم، نیازمند منابع بالادستی و مادر هستیم که قرآن و سنت است.

وی بیان کرد: اما هر خبره‌ای نمی تواند از این منابع آن کاوش را داشته و نیاز به متخصص است که برداشت حقیقی از گنج را داشه باشد.
برای شناخت مسیر انقلاب و مسوولان نظام برای تبیین نقشه راه نیازمند شناخت این عرصه و پیاده کردن این اندیشه ها هستند و برگزاری این همایش یکی از ضرورت ها برای خدمت به جامعه اسلامی امروز و نسل جوان ماست.

سلیمانی گفت: اگر این اندیشه ها به طور جدی تبیین نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرند، نمی دانیم تهاجم فرهنگی چه بر فرهنگ ملی و اسلامی ما می آورد، لذا راه مواجهه و مقابله با تهاجم فرهنگی تبیین دقیق این نظریه هاست.

وی با اشاره به اینکه در مورد اندیشه های امام(ره) غفلت کردیم، افزود: تنها بانی که به صورت جدی به نظریات امام تاکید دارند و در هر سخن، بیان و موعظه و سیاستی بر نظریات ایشان تاکید دارند، مقام معظم رهبری است.

سلیمانی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه نیز علاوه بر دانشگاه از نظریه امام که از نظریه های مهم و اساسی در مقابله با نظریه های منحط غربی و نظریه های تکفیری دنیای اسلام بود، غفلت شده است.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از نظریات مقام معظم رهبری از نظریات امام راحل است و در نظریه مقام معظم رهبری و امام، مدیریت و رهبری را در هم تنیده می دانند.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: ولایت برای مدیریت ایجاد شده و ضرورت ولایت فقیه برای اعمال نظر ولی فقیه در مدیریت جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه باید جلسات بسیار زیادی برای تبیین دقیق نظریات مقام معظم رهبری برگزار شود تا حق مطلب ادا شود ،گفت: باید دانشگاه باز باشد و همه بیایند.

سلیمانی افزود: اگر تفکیک فرهنگی باشد، حق به گوش همه نمی رسد و باید دانشگاه را باز کرد و همه افکار را در این بحث آورد. این بحث خیلی قوی است و منطق دارد.

وی در ادامه با اشاره به نظریات مقام معظم رهبری درباره معرفت دینی بیان کرد: معظم له معتقدند بزرگ ترین خطر و مانع در معرفت دینی، خود معرفت(معرفت کاذب و غلط) است و اگر معرفت به معنای حقیقی تعریف نشود، اغفال عمومی ایجاد و برداشت صحیح صورت نمی گیرد.

سلیمانی اظهار کرد: در اندیشه مقام معظم رهبری، یکی دیگر از نشانه های عرف غلط  همگرایی با مخالفان برای جلب رضایت آنها بیان می می‌شود که این همگرایی موجب شده بسیاری از روشنفکران و متفکران از اسلام ناب دور شوند.

وی تصریح کرد: غربزدگی و روشنفکری بر پایه رضایتمندی به یک فرهنگ و جانبداری از یک فرهنگ بر حقیقت معرفت دینی تاثیر دارد و مشکل اصلی ما به ویژه در دانشگاه که بعضا به حوزه نیز کشیده شده، همین است.

فرمانده سپاه قدس با اشاره به اینکه عمل دینی بدون عمل یکی دیگر از آفت های معرفت دینی در اندیشه مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نتیجه این آفت این است که عمل اثر عینی در جامعه ندارد زیرا مبنای معرفت دینی عمل دینی است و معرفت بدون عمل ارزش و نتیجه ای ندارد.

وی افزود: از منظر رهبری، آفت دیگر معرفت دینی تحجر است که امام با چوب بر سر آن(تحجر) می زدند. ممکن است این مسئله در قشر متدین بیشتر نمایان شود تا قشر روشنفکر.

سلیمانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری معتقدند تحجر سبب متوقف کردن عقل و فهم از دین و برای تحقق اهداف اسلامی مانع می شود که نتوانیم لوازم هر لحظه زندگی را بشناسیم و در وضعیت ایستا به پیش برویم و حتی ممکن است در دانشگاه باشد و یکی از تحجرها در دانشگاه، زمزمه های جدایی دین از سیاست است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری نتیجه تحجر را ویرانی می دانند و می فرمایند راه مقابله با تحجر، حاکم شدن عقل و نوآوری علمی در درجه اجتهاد است.

فرمانده سپاه قدس در ادامه گفت: زمانی در دانشگاه ها وصیتنامه امام جزو دروس اختیاری بود و بعدا لطف کردند و درس دفاع مقدس را نیز به دروس اختیاری اضافه کردند در حالی که در بحث های نظریه شناسی، قوی ترین اساتید را می گذاریم اما وصیتنامه امام و درس دفاع مقدس دَم دستی است.

وی افزود: التقاط، محدود کردن دین به مسائل شخصی از دیگر آفت های معرفت دینی از نگاه مقام معظم رهبری است. یعنی عرصه وسیع زندگی جمعی و جامعه را به فراموشی سپردن و کنار گذاشتن.

سلیمانی اظهار کرد: تعریف اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) و اسلام امریکایی از ابتکارات امام خمینی(ره) در معرفت دینی بود که عناصر مهمی را در این زمینه مطرح می کنند و عقلانی بودن، علمی بودن، متکی به کتاب و سنت را از ارکان اصلی اسلام ناب بیان فرمودند.

وی تصریح کرد: مشخصه اسلام امریکایی را نیز تحجر، التقاط، تحریف، بدعت و خرافه گویی اعلام کردند که در جامعه اسلامی گرفتار این مسائل هستیم.

سلیمانی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند در اسلام ناب محمدی باید عناصر مهمی  از جمله جهاد، شهادت طلبی، قیام، عدالت خواهی و عقلانیت مورد تاکید و تکیه قرار بگیرند.
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: اگر اسلام ناب بر مبنای حاکمیت فقیه عادل، اسلام شناس و فهیم نباشد، چه کسی می تواند اسلام ناب را تعریف کند که جامعه را اداره نماید؟

وی افزود: در نظریه مقام معظم رهبری، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، از بین بردن ترس و جهل از جامعه و دفاع از پابرهنگان از مشخصه های اسلام ناب است و در تبیین اصول و سیاست های کلان نظام همه این عناصر در بند بند سیاست ها وجود دارد و مهم است که مدیران به عمل کردن به آنها اعتقاد داشته باشیم.

سلیمانی تصریح کرد: معظم له جامعه مطلوب را جامعه ای می دانند که هدف آن ملت بیدار، زنده و عدالتخواه باشد و در اسلام ناب عزت، قدرت و ثروت توام با معنویت را درست می دانند.

وی بیان کرد: در آسیب شناسی جامعه ای که اسلام ناب بر آن حاکم است، فعالیت اجتماعی تحت حاکمیت فرهنگ طاغوت از آسیب هاست. همچنین خودفراموشی، دوری از انسانیت، اخلاق و فضیلت و طبقاتی شدن جامعه.

فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه اظهار کرد: در بین سیاستمداران و کسانی که کشور را اداره می کنند کسی را مانند مقام معظم رهبری ندیده ام که این قدر به بصیرت زایی اهتمام داشته باشد و ایشان در سفرهای خود به هر استان چند روز اقامت داشته و با تمام آحاد جامعه گفت‌وگو کرده اند.

وی با اشاره به نظریه مقام معظم رهبری در موضوع تربیت در معرفت دینی افزود: اولین مسئله تربیت پذیری انسان است زیرا انسان نیاز مبرم به رشد و پرورش دارد و ایشان درست شدن همه امور را به درست شدن فکر انسان گره می زنند زیرا همه علم دستخوش انسان است لذا تربیت انسان خیلی مهم است.

سلیمانی تصریح کرد: رهبری، تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم می دانند و معتقدند اگر این دو عنصر از انسان دریافت کننده علم و عامل خارج شد، هیچ کمک بصیرتی به انسان نمی کند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه تربیت و تزکیه اساس در بصیرت است، لذا تزکیه مقدم بر تعلیم است.

فرمانده سپاه قدس اظهار کرد: نیاز به مربی از نکات دیگری است که مقام معظم رهبری مطرح می کنند که با توجه به امکان انتخاب انسان در طرق مختلف، نیاز به هادی و رهبر دارد و وجود مربی مسئله راهبردی در تربیت است.

وی افزود: شناخت صحیح از اسلام، از اهداف تربیت است زیرا همه نمادهای حقیقی مذهبی اثر تربیتی دارند و شناخت صحیح از اسلام یک نیاز اصلی است.

سلیمانی تصریح کرد: رهبری، اخلاق را از نکات اساسی تربیت می دانند و اینکه رکن اساسی دانش و عمل، اخلاق است.

وی بیان کرد: معظم له درس خواندن را امری ضروری می دانند، اما کافی نیست و کفایت آن در اخلاق و تهذیب نفس است.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این همایش خط شکنی کردند، گفت: همه این مسائل باید از استاد به شاگرد منتقل شود و مسئله دیگر در بحث تربیت، فضیلت جویی و گرایش به فضایل اخلاقی است که جایگاه این تربیت در دانشگاه است.

وی تصریح کرد: کنترل در مسئله تربیت از راه محبت حاصل می شود و به بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی می گویم، تربیت از راه توجیه حسنه درست حاصل می شود.

فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: کنترل درست غرایز انسانی و اینکه به افراط و تفریط کشیده نشود، از راه تربیت حاصل می شود و خودسازی و رسیدن به تقوی از اثرات تربیت است و غفلت زدایی از وظایف اساتید و مربی است که باید در موارد تربیتی و پرورشی مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظریه مقام معظم رهبری، آراستن ظاهری اثر تربیتی دارد که از نفرت و گریز جلوگیری می کند، عنوان کرد: مسئله بعدی، موعظه حسنه است که بدون آن نمی توان منشاء تربیت صحیح شد.

سلیمانی با تاکید بر نقش اساتید در نظام اخلاقی و رفتاری بیان کرد: مقام معظم رهبری به محتوای ارائه شده در تربیت تاکید دارند و می فرمایند اگر محتوا برجسته بود در هر قالبی به چشم می آید و باید اساتید تعبیرهای بلند بیافرینند.

به گزارش ایسنا؛ با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی از سه کتاب با موضوع نظام فکری آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در گستره فرهنگ در دانشگاه شهید باهنر کرمان رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.