به نوشته شماره سه شنبه روزنامه «دیلی میل» «آلکسی ژوروالف» از قانونگذاران پارلمان روسیه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت که روسیه می‌تواند شرق و غرب آمریکا را با چهار موشک اتمی از روی نقشه محو کند.

ژورالف گفت که در صورت استفاده روسیه از موشک‌های اتمی جدید «سارمات-۲» چیزی از سواحل آمریکا باقی نمی‌ماند و «ابر قارچی شکل» ناشی از انفجار اتمی از کشور مکزیک قابل رویت خواهد بود.

وی در بخشی از این برنامه تلویزیونی خطاب به مجری برنامه گفت: « به شما خواهم گفت که برای از بین بردن کل ساحل شرقی آمریکا دو موشک سارمات و دو موشک برای ساحل غربی لازم است.»

وی ادامه داد: «چهار موشک و چیزی دیگر باقی نخواهد ماند. آن ابر قارچی از مکزیک قابل مشاهده خواهد بود.»

سارمات-۲ آخرین نسل موشک اتمی روسیه است که تصور می‌شود می‌تواند تا ۱۵ کلاهک ابرفرا صوت حمل کند، گفته می‌شود این موشک می‌تواند از همه دفاع‌های موشکی کنونی عبور کند.

وزارت دفاع روسیه پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اولین پرتاب سامانه موشک بالستیک قاره‌پیمای سارمات با موفقیت انجام شد. این موشک که قابلیت حمل کلاهک اتمی بیشتر نسبت به موشک «وایوودا» را دارد، از توانایی نفوذ در سامانه‌های پدافند ضدموشکی و عبور از سپرهای ضد موشکی برخوردار است.

چندی قبل نیز «دیمیتری کیسیلوف» روزنامه نگار در برنامه‌ای تلویزیونی به تهدیدات اخیر انگلیس علیه روسیه واکنش نشان داد و گفت که روسیه می‌تواند بریتانیا را در اعماق دریا غرق کند.

وی که طی برنامه‌ای در شبکه اول روسیه صحبت می‌کرد، گفت: «اژدر اتمی پوسیدون که روسیه اخیرا از آن رونمایی کرده می‌تواند بریتانیا را در اعماق دریا غرق کند.»

کیسیلوف که این سخنان را در واکنش به تهدیدهای اخیر انگلیس علیه روسیه مطرح می‌کرد، گفت:‌«چرا روسیه بزرگ را با تسلیحات هسته‌ایشان تهدید می‌کنند این در حالی است که آنها فقط یک جزیره کوچک هستند و می‌توان بریتانیا را با تسلیحات هسته‌ای روسیه نابود کرد.»

این روزنامه نگار روس در ادامه گفت: «انگلیس جزیره بسیار کوچکی است که یک موشک از نوع “سارمات” برای غرق کردن آن تا ابد کافی است.»

کیسیلوف اضافه کرد: «موشک سارمات قدرتمندترین موشک در جهان بوده و یک موشک آن برای نابود کردن منطقه‌ای به اندازه ایالت تگزاس یا بریتانیا کافی است.»/فارسمقام روس: با چهار موشک سارمات-2 شرق و غرب آمریکا را از نقشه محو می‌کنیم