تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 10:03
کد خبر : 119260

رمزگشایی از تغییر معاون ارزی

رمزگشایی از تغییر معاون ارزی

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در این شرایط تغییر یک مقام میانی همچون معاون ارزی بانک مرکزی اگرچه به هر حال واکنش به تحولات بازار ارز به شمار می آید اما نمی توان آن را واکنشی درخور به شمار آورد. مضاف بر این که این برکناری آنچنان هم رنگ و بوی کنار گذاشتن یک مقام مسئول که سیاست ها و تفکرات او در بازار ارز اشتباه تلقی شده را ندارد

رمزگشایی از تغییر معاون ارزی

برکناری معاون ارزی بانک مرکزی را می توان واکنش دیرهنگام این نهاد پولی و ارزی به اتفاقات و تحولات نامیمون بازار ارز دانست. بانک مرکزی از زمانی که علی صالح آبادی سکان هدایت آن را به عهده گرفته ناظر منفعل افت ارزش پول ملی بوده و طی این مدت نرخ دلار نیز در بازار آزاد و بازار توافقی همواره روند صعودی را طی کرده است. روند رشد قیمت ارز در بازار آزاد و فاصله گرفتن قیمت دلار توافقی و دلار آزاد در هفته ها و روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و برخلاف گذشته که در این مقاطع علی صالح آبادی حضور رسانه ای خود را پررنگ می کرد، این بار حضور او در رسانه ها نیز کمرنگ بود و حتی شایعاتی مبنی بر استعفا و قهر او نیز منتشر شد که البته وی در روزهای اخیر این شایعات را تکذیب کرد. برکناری معاون ارزی بانک مرکزی را می توان تنها واکنش ملموس این بانک به رشد سرسام آور قیمت ارز برشمرد با این حال در این که این اقدام بتواند به تنهایی برای بازار ارز آرامش به همراه بیاورد تردیدهای فراوان وجود دارد. کارشناسان اقتصادی علل مختلفی را برای جهش های متوالی قیمت ارز عنوان می کنند که غفلت بانک مرکزی از وظایفی مثل مهار تورم و جلوگیری از رشد نقدینگی از آن جمله است. آمارهایی که به تاز گی از افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی منتشر شده نیز نشان می دهد معضل افزایش بدهی بانک ها و حضور بانک ها در عملیات غیر مرتبط با بانکداری که ریشه بخشی از مشکل تورم است همچنان ادامه دارد.

در این شرایط تغییر یک مقام میانی همچون معاون ارزی بانک مرکزی اگرچه به هر حال واکنش به تحولات بازار ارز به شمار می آید اما نمی توان آن را واکنشی درخور به شمار آورد. مضاف بر این که این برکناری آنچنان هم رنگ و بوی کنار گذاشتن یک مقام مسئول که سیاست ها و تفکرات او در بازار ارز اشتباه تلقی شده را ندارد چرا که صالح آبادی معاون ارزی برکنار شده را به سمت مشاور خود برگزیده است. شاید برخلاف آنچه منتقدان صالح آبادی عنوان می کنند او خود و مجموعه مدیران تحت مسئولیتش دربانک مرکزی را در بحران ارزی کنونی مقصر نمی داند و ریشه های این بحران را در جای دیگر می داند. در مورد محمد آرام و سوابق او همین قدر می دانیم که معاون ارزی جدید بانک مرکزی تا مقطع دکترای تخصصی در رشتههای مدیریت مالی و مدیریت کسبوکار تحصیل کرده و دارای سوابقی در سمتهای مدیرعامل و عضو هیئت مدیره و مشاور در شرکتهای خدمات ارزی، مالی و سرمایهگذاری، تأمین مالی و بورسی بوده است. خبر انتصاب او شوک خاصی به بازار ارز وارد نکرد و این بازار همچنان ملتهب است البته برای ارزیابی عملکرد او در مسئولیت جدید و این که آیا این تغییر وتحولات با تغییر سیاست ها و روش های بانک مرکزی در بازار ارز همراه خواهد بود یا خیر باید مدتی صبر کنیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.