چه کسانی حق رای دارند؟

به‌طور طبیعی نخستین و مهم‌ترین سوال این است که چه کسانی در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال حق رای دارند. در این مورد باید گفت ۳۲ نفر روسای هیات‌های فوتبال در استان‌ها، ۱۶ نفر مدیران عامل تیم‌های لیگ برتر، دو نفر از مدیران عامل لیگ برتر فوتبال ساحلی، ۸ نفر از مدیران عامل تیم‌های لیگ یکی، ۳ نفر از مدیران عامل تیم‌های لیگ برتر فوتسال، ۴ نفر از مدیران عامل تیم‌های دسته دومی فوتبال، جمعا ۴ نفر از مدیران عامل تیم‌های لیگ برتر فوتبال و فوتسال بانوان، یک نفر مدیرعامل از لیگ برتر فوتبال ساحلی، یک نفر از انجمن فوتبال دانش‌آموزی، یک نفر از انجمن فوتبال دانشگاهی، یک نفر از هیات فوتبال نیروهای مسلح، یک نفر از هیات فوتبال ورزش‌های کارگری، ۱۰ نفر مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی، یک نفر رئیس اتحادیه فوتبال و دو داور برگزیده از فوتبال مردان و زنان کسانی هستند که حق رای دارند.

چشم‌انداز نه چندان روشن

آخرین بار دهم اسفند ۹۹ مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار شد که به انتخاب شهاب عزیزی خادم به عنوان رئیس انجامید. او اما مدت کوتاهی در این مسند باقی ماند و به شکلی عجیب با نظر همین اعضا از کار برکنار شد. در این مدت میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال بود که خودش هم حالا یکی از سه نامزد نهایی است. نوع عملکرد او در ماه‌های گذشته باعث شده خوش‌بینی چندانی در مورد این کاندیدا وجود نداشته باشد؛ وضعیتی که به نظر می‌رسد برای دو نامزد دیگر هم متصور است. عزیزمحمدی در شرایطی بعد از مدت‌ها سکوت و حاشیه‌نشینی وارد انتخابات شده که به نظر می‌رسد ضعف اصلی او مربوط به نایب‌رئیس اول پیشنهادی‌اش باشد؛ جایی که علی فتح‌الله‌زاده را برگزیده و منتقدان را متعجب کرده است.

داستان مهدی تاج هم که اصلا نیازی به توضیح و تشریح بیشتر ندارد. او در شرایطی از ریاست فدراسیون فوتبال کنار رفت که سنگین‌ترین پرونده بدهی تاریخ این رشته ورزشی در دوره او با در ماجرای مارک ویلموتس به این حوزه تحمیل شد. حقیقتا کمتر کسی تصور می‌کرد تاج بعد از آن اتفاقات دوباره برای تصاحب کرسی ریاست فدراسیون خیز بردارد، اما این اتفاق رخ داده و حتی دفاعیات مفصل این نامزد هم باعث اقناع افکار عمومی نشد. در نهایت انتخابات فدراسیون در شرایطی برگزار می‌شود که شوربختانه باید گفت نمی‌توان با انتخاب هیچ‌یک از این گزینه‌ها، به وقوع تحولی عمیق و مثبت در ساختار فوتبال ایران امیدوار بود.

باز هم زمزمه رد صلاحیت

در تمام طول روزهای گذشته زمزمه رد صلاحیت یکی از این سه نامزد مطرح بود و جالب اینکه ظهر دیروز و در فاصله تقریبا ۲۴ ساعت تا برگزاری انتخابات، باز هم این شایعات به گوش می‌رسید. از قرار معلوم موضوع زیاد هم کم‌اهمیت نیست و اگر دیدید یکی از کاندیداهای پرحاشیه به رقابت امروز نرسید، نباید زیاد تعجب کنید!

فوری؛ انتخابات فدراسیون فوتبال لغو شد

فدراسیون فوتبال در خبری جنجالی و دیرهنگام از لغو مجمع عمومی انتخاباتی این فدراسیون خبر داد

 با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در فرایند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدمرعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات به شرح ذیل:

۱- نقض مفاد بند ۱ ماده ۱ اساسنامه فدراسیون عدم توجه به قوانین و مقررات کشور

۲- نقض بند ۵ ماده ۲ اساسنامه فدراسیون و عدم توجه به کدهای  اخلاقی فیفا

۳- عدم رعایت ماده ۷ اساسنامه فدراسیون در مورد رفتار ارکان و مقامات

۴- فعالیت غیرقانونی برخی از اعضاء کمیته انتخابات بر اساس بند ب ماده ۳ آیین نامه انتخاباتی فدراسیون و بند ۲ ازبخش ج ماده ۳ در خصوص تعارض منافع  و عدم رعایت بی طرفی در انتخابات

۵- عدم توجه کمیته انتخابات به اسناد و مدارک و مستندات ارسالی از مرجع قضایی

۶- نقض بند “و” از بخش ۴ ماده ۶۷ و  عدم رعایت ماده ۲۷ آیین نامه انتخاباتی فدراسیون

و  با در نظر گرفتن این موضوع که بر اساس ماده ۲۷ آیین نامه انتخابات کلیه مکاتبات مرتبط با انتخابات با امضاء دبیرکل رسمیت می یابد و مسئولیت قانونی آن بر عهده دبیرکل می باشد لذا در احترام به اصول و قوانین و مقرراتاساسنامه فدراسیون و اسناد بالادستی مرتبط شامل قوانین و مقررات AFC  و فیفا و به منظور صیانت از ارزش هایاخلاقی و رفتار حرفه ای و احترام به حقوق حقه فوتبال  و در نهایت در جهت حفظ منافع و مصالح عمومی فوتبال کشور،بدینوسیله مراتب لغو مجمع عمومی انتخاباتی مورخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ را اعلام می نماید.

بدیهی است مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون بلافاصله پس از رسیدگی به موارد فوق و اصلاح فرآیندهای مرتبط در زمانمقتضی و بر اساس قوانین و مقررات و الزامات مندرج در اساسنامه برگزار خواهد شد