تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 8:19
کد خبر : 107331

دستاورد سفر بایدن به منطقه چه می‌تواند باشد؟

دستاورد سفر بایدن به منطقه چه می‌تواند باشد؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:یکی از موضوعات محوری سفر بایدن به اسراییل و عربستان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین کشورهای منطقه است؛ موضوعی که تل آویو به شدت به دنبال عملیاتی شدن آن است. در این راستا لیبرمن وزیر اقتصاد اسراییل اعلام کرده :«زمان آن رسیده بازار مشترک جدیدی در خاورمیانه با حضور اسراییل، اردن و کشورهای جنوب خلیج فارس شکل بگیرد.»اگر اسراییل موفق شود در سفر بایدن به منطقه به تشکیل بازار مشترک دست پیدا کند، بزرگترین موفقیت را کسب کردهاست.

دستاورد سفر بایدن به منطقه چه می‌تواند باشد؟

دکتر سیف الرضا شهابی
از روز  چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ آقای «جوبایدن»  رئیس جمهوری آمریکا نخستین تور خاورمیانه ای خود را  از زمان ورود به کاخ سفید از اسراییل شروع کرد و  ادامه سفرش به عربستان است.
بایدن بر خلاف اسلافش «باراک اوباما» و دونالد ترامپ» که سفر به خاورمیانه را در سال نخست ریاست جمهوری خود انجام دادند، در سال دوم ریاست جمهوری انجام می‌دهد و چه بسا ، اگر درگیری‌های نظامی در اوکراین رخ نمی‌داد و بحران انرژی اروپا و تاحدودی آمریکا را تهدید نمی‌کرد، این سفر انجام نمی‌شد. از رو می توان چنین برداشت کرد که بر خلاف رئیسان جمهور قبلی، خاورمیانه در اولویت نخست بایدن قرار ندارد.  همانطور که خودش به کرات اشاره کرد؛ تمرکزش بیشتر بر غرب آسیا و تهدیدات اقتصادی چین در درجه اول و احیانا تهدیدات نظامی روسیه برای اروپا و ناتو در درجه بعد قرار دارد .
اختلاف دیگری که در سفر بایدن با اوباما و ترامپ وجود دارد،  تحرکاتی است که دو رئیس جمهور قبلی بروز  دادند . اوباما برای سخنرانی  در مصر برای تحکیم ارتباط با جهان اسلام اهمیت زیادی قائل بود و  تبلیغات گسترده  روی سخنرانی مزبور انجام گرفت.  ترامپ هم از عربستان شروع کرد تا ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان بفروشد و همچنین وعده سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری عربستان در آمریکا را از مقامات ریاض کسب کند و در ازایش بطور ضمنی از تجاوز عربستان در یمن حمایت کرد و برای دلخوشی «ملک سلمان» پادشاه عربستان، بر نقش محوری ایران در اشاعه و گسترش تروریسم در منطقه تاکید کرد.
ظاهرا در سفر بایدن به منطقه نه از سخنرانی اوباما در مصر برای تحکیم روابط با جهان اسلام خبری است و نه از معاملات تجاری و اقتصادی ترامپ ، زیرا اکنون به خاطر نیاز شدید غرب به انرژی ،  ریاض در معادلات دست بالا را دارد تا امتیاز اساسی نگیرد حاضر به دادن امتیاز نیست.
با همه آنچه در بالا اشاره شد به نظر می رسد یکی از موضوعات محوری سفر بایدن به اسراییل و عربستان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین کشورهای منطقه است؛ موضوعی که تل آویو به شدت به دنبال عملیاتی شدن آن است. در این راستا لیبرمن وزیر اقتصاد اسراییل اعلام کرده :
«زمان آن رسیده بازار مشترک جدیدی در خاورمیانه با حضور اسراییل، اردن و کشورهای جنوب خلیج فارس شکل بگیرد.»
اگر اسراییل موفق شود در سفر بایدن به منطقه به تشکیل بازار مشترک دست پیدا کند، بزرگترین موفقیت را کسب کرده زیرا در سایه تشکیل بازار مشترک؛
۱- از یک طرف کشورهای عربی بیش از پیش وابسته به  اسراییل خواهند شد و تل‌آویو  از امکانات مالی کشورهای ثروتمند خلیج فارس بهره برداری خواهد کرد .
۲- عربستان که تا کنون از علنی شدن روابط پنهانش با اسراییل اکراه داشت، به این ترتیب روابط رسمی می‌شود.
۳- در کنار بازار مشترک ، مسایل امنیتی هم به جریان خواهد افتاد.  همه کشورهایی که حاضر به مشارکت در بازار مشترک می‌شوند  همکاری امنیتی را پیگیر خواهند بود و هدف اولیه آنها از چنین همکاری  به ادعای این کشورها، مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی است. از این جنبه هم اسراییل بیشترین استفاده را خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.