تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 دی 1400 - 16:00
کد خبر : 88097

خودرو از دلار سبقت گرفت!/ زنده‌شدن برجام گره‌گشا خواهد بود؟

خودرو از دلار سبقت گرفت!/ زنده‌شدن برجام گره‌گشا خواهد بود؟

آرمان شرق- بررسی قیمت خودروهای داخلی در آذر نشان می‌دهد منحنی قیمت در این بازار روندی صعودی نسبت به آبان داشته و حتی از ارز هم پیش افتاده، آن هم در شرایطی که نبض معاملات کند بوده است. هرچند بازدهی بازارهای مسکن، ارز و سکه نیز در آذر مثبت بوده، اما بازار خودرو بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده تا عملا رکورددار افزایش قیمت در آخرین ماه پاییز باشد.

بررسی قیمت خودروهای داخلی در آذر نشان می‌دهد منحنی قیمت در این بازار روندی صعودی نسبت به آبان داشته و حتی از ارز هم پیش افتاده، آن هم در شرایطی که نبض معاملات کند بوده است. هرچند بازدهی بازارهای مسکن، ارز و سکه نیز در آذر مثبت بوده، اما بازار خودرو بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده تا عملا رکورددار افزایش قیمت در آخرین ماه پاییز باشد. طبق محاسبات دنیای‌اقتصاد بازدهی بازار مسکن در آذر ماه و نسبت به آبان، حدود ۲درصد بوده، اما ارز و سکه هر دو بازدهی ۶درصدی را به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که بازدهی بازار خودرو حدود ۷درصد بوده است.

پیش بینی وضعیت بازار خودرو

پرسشی که شاید این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده باشد، رفتار منحنی قیمت خودرو در آینده است. اینکه قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند یا سر به زیر می‌شوند، تا حد زیادی به این بستگی دارد که سرنوشت مذاکرات برجام چه شود و بازار ارز به کدام‌سو برود.

هرچند برخی معتقدند برجام درصورت احیا شدن این‌بار هم موقت خواهد بود (البته اگر در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید به دست جمهوری‌خواهان به‌ویژه دونالد ترامپ بیفتد) با این حال اکثر کارشناسان بر این باورند که زنده شدن برجام می‌تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را کاهشی کند. در این صورت، بازار خودرو نیز به احتمال فراوان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این در حالی است که به بن‌بست رسیدن مذاکرات و احیا نشدن برجام می‌تواند زمینه‌سازرشد بیش از اینهای انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و این یعنی، خودرو هم گران‌تر خواهد شد. این وسط البته باز هم نمی‌توان از نقش افزایش عرضه در کنترل قیمت خودرو در بازار غافل شد. با این حال به نظر می‌رسد سهم آن در مقایسه با انتظارات تورمی و قیمت ارز بسیار کمتر است./دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.