تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 1:19
کد خبر : 123931

خط قرمز دولت رئیسی برای دلار / دلیل مهم افزایش نرخ ارز

خط قرمز دولت رئیسی برای دلار / دلیل مهم افزایش نرخ ارز

آرمان شرق-گروه اقتصاد:ترکیب ۲۸۵۰۰ بادستورالعمل( دی ماه بانک مرکزی) بطور طبیعی باعث می شود افراد همزمان هم در بازار آزاد خرید کنند و هم در صف نیما بایستند. در بازار آزاد برای تسویه تجاری درهم تهیه می کنند. در نیما ارز غیر درهم با نرخ ترجیحی می گیرند تا بعد راهی برای تبدیل به درهم و پر کردن جای درهم مصرف شده بیایند.

خط قرمز دولت رئیسی برای دلار / دلیل مهم افزایش نرخ ارز

خط قرمز دولت رئیسی برای دلار

اکوایران : مرز حمایت قیمت دلار تغییر کرد/ یک نرخ جدید به بازار اضافه شد/ صف خرید به بازار برگشت/ خط قرمز دولت برای دلار ۱۴۰۱ چند است؟
خط قرمز  دولت رئیسی برای دلار

امروز در  بازار ارز  هرات معامله‌گران مرز حمایتی دلار را هزار تومان بالا بردند. مرز حمایت تا دیروز ۴۳۸۰۰ بود امروز ۴۴۸۰۰ تومان شد. با این حساب برخی فکر می‌کنند اگر  قیمت دلار  در هرات به ۴۴۸۰۰ تومان برسد وقت خرید است.

فرزین علاوه بر تلویزیون در توییتر هم یک موضع قابل تامل گرفت. او از تلاش‌های جریان قیمت‌ساز برای دستکاری نرخ ارز خبر داد، همچنین وعده داد از هیچ کنشگری برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهد کرد و نرخ دلار روز یکشنبه‌ را ۴۳۳۸۹ تومان در تمامی صرافی‌ها اعلام کرد.

از نگاه معامله‌گران این موضع به دو دلیل قابل تامل است: اول اینکه فرزین هم افزایش نرخ ارز و نوسان صعودی نرخ را بجای یک رفتار اقتصادی، توطعه و دسیسه عنوان کرد.

بررسی دلیل مهم افزایش نرخ ارز

تسنیم : روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه که گزارشاتی مبنی بر تخلف ( برخی فعالان اقتصادی در متقاضی ارز در سامانه نیما) به دست ما رسیده است، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.
بررسی دلیل مهم افزایش نرخ ارز

برخی فعالان اقتصادی از بازار آزاد، ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه که گزارشاتی مبنی بر تخلف ( برخی فعالان اقتصادی در متقاضی ارز در سامانه نیما) به دست ما رسیده است، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.

در واکنش به این موضع گیری رئیس کل بانک مرکزی، مجید شاکری کارشناس اقتصادی معتقد است، ترکیب ۲۸۵۰۰ بادستورالعمل( دی ماه بانک مرکزی) بطور طبیعی باعث می شود افراد همزمان هم در بازار آزاد خرید کنند و هم در صف نیما بایستند. در بازار آزاد برای تسویه تجاری درهم تهیه می کنند. در نیما ارز غیر درهم با نرخ ترجیحی می گیرند تا بعد راهی برای تبدیل به درهم و پر کردن جای درهم مصرف شده بیایند.

لازم به ذکر است، بانک مرکزی ابتدا در تاریخ ۲۱ دی ماه بخشنامه در خصوص ممنوعیت تبدیل تمام ارزها صادر کرده بود. بر این اساس ارز مندرج در گواهی ثبت اماری با ارز خریداری شده در صرافی باید یکسان باشد.

این در حالی است که حدود دو هفته بعد و در دهه اول بهمن ماه” صدور مجوز تبدیل ارزها به یکدیگر” صادر شد. بر اساس این بخشنامه تمام ارزها میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند اما تبدیل به درهم همچنان ممنوع مانده است. ارز درهم به عنوان یکی از نقاط بسیار حساس در هماهنگی سیاستهای تجاری و ارزی قابل توجه است. چراکه در بسیاری از بخشنامه های صادر شده خط مدیریت این ارز و سوق دادن تجار به استفاده از سایر ارزهای در دسترس کشور به خوبی به چشم می‌آید.

گفتنی است، مهمترین ابلاغیه های صادرشده از سوی بانک مرکزی درخصوص مدیریت تقاضای درهم ذیل سیاست “احیای ثبات”به شرح زیر است؛

۲۱ دی ماه: ممنوعیت پرداخت ارز، به ارزی غیر از ارز مندرج در گواهی ثبت آماری

۱ بهمن: حذف دلار توافقی و ممنوعیت عرضه اسکناس صادرکنندگان به صرافیها

۲ بهمن: اطلاعیه صدور روزانه یوآن چین

۶ بهمن: صدور مجوز تبدیل ارز مندرج در گواهی ثبت آماری به استثنای درهم

۱۱ بهمن: ممنوعیت تخصیص درهم امارات به ۷ قلم کالا و ثبت سفارش با مبدا چین.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.