تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 - 12:43
کد خبر : 91731

خبرمهم/توافق در آلمان ؛ اعلام در وین/آماده باش لغو تحریم های برجامی و بخشی از تحریم های ترامپ

خبرمهم/توافق در آلمان ؛ اعلام در وین/آماده باش لغو تحریم های برجامی و بخشی از تحریم های ترامپ

آرمان شرق- شواهد و قرائن نشان می دهد طی روزهای فردا یا پس فردا فینال مذاکرات وین با صدور بیانیه اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد و همه چیز برای توافق در دسترس قرار دارد و ایران و آمریکا از کانال های ارتباطی مختلف به توافق کلی دست یافته اند و طی دو هفته آینده با برگزاری نشست وزیران امور خارجه احیای برحام را اعلام خواهند کرد؛ یعنی دوم اسفند.

آرمان شرق- شواهد و قرائن نشان می دهد طی روزهای فردا یا پس فردا فینال مذاکرات وین با صدور بیانیه اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد و همه چیز برای توافق در دسترس قرار دارد و ایران و آمریکا از کانال های ارتباطی مختلف به توافق کلی دست یافته اند و طی دو هفته آینده با برگزاری نشست وزیران امور خارجه احیای برحام را اعلام خواهند کرد؛ یعنی دوم اسفند.

دیروز سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ادامه دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به زودی از سرگرفته می‌شود.
«پیتر استانو» روز پنجشنبه در نشست خبری از بروکسل گفت: در زمان حاضر در میانه دور هشتم مذاکرات هستیم. هفته گذشته مذاکرات وارد یک دوره تنفس شد و مشارکت کنندگان برای رایزنی‌های مهم و دریافت دستورالعمل حیاتی سیاسی راهی پایتخت‌ها شدند.

وی افزود: ادامه گفت‌وگوها باید در ادامه هفته جاری (میلادی) از سر گرفته شود و ما در زمان مناسب بیانیه ای را صادر خواهیم کرد.

گفتنی است که بر اساس تقویم میلادی ابتدای هفته دوشنبه و انتهای آن یکشنبه است.

سخنگوی «جوسپ بورل» ادامه داد؛ زمانی که مذاکره کنندگان «در تمام حوزه ها توافق کردند، کمیسیون مشترک برجام و سپس نشست وزیران برگزار خواهد شد.»

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و مذاکره کنندگان تا هفته پیش سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بودند.

بر اساس توافق صورت گرفته بین طرفین، مذاکرات روز شنبه(۹ بهمن) به مدت چند روز متوقف شد تا طرف‌ها برای اخذ تصمیمات سیاسی راهی پایتخت‌ها شود.

قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد./ایرنا

همچنین «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از گفتگو با طرف‌های عربی درباره احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

مالی بامداد جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز مکالمه خوبی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات کنونی برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام داشتم».

وی همچنین افزود: «از آنجایی که مذاکرات طی هفته‌های پیش رو به یک جمع‌بندی خواهد رسید، ما به مشورت‌های نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود ادامه می‌دهیم»./فارس

بر اساس شواهد، “توافق” در دسترس است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل نیز با اشاره به مذاکرات وین گفت: شواهد و مواضع نشان می دهد که توافق الان در دسترس است، مگر این که تصمیم سیاسی در این چند روز چیز دیگری باشد.

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به روند مذاکرات در وین و اینکه آیا شرایط برای رسیدن ایران به یک “توافق خوب” فراهم است گفت: الان بحث‌های فنی تمام شده است و هرچه دو طرف توانستند هنر مذاکرات‌شان را به کار گرفتند تا از طرف مقابل امتیاز بگیرند و در پایتخت‌ها باید به زودی تصمیم گرفته شود. به نظر می‌آید توافق نزدیک است و تیم های مذاکراتی با دستوراتی که از پایتخت‌های خود گرفتند به توافق نزدیک شدند اما اینکه این تصمیم سیاسی چه وقت محقق می‌شود هفته آینده یا چند هفته دیگر باید منتظر بود.

وی در پاسخ به این که اگر توافق بشود این توافق چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: طبیعی است که دو طرف به همه خواسته هایشان نمی‌رسند؛ باید منتظر شد و دید چه توافقی به دست می‌آید.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به این که امکان لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا در توافق جدید برای اجرای برجام وجود دارد؟ گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد که بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شود و بخشی دیگر به مذاکرات در آینده و چگونگی اجرای برجام منوط می شود.

قهرمان پور معتقد است که بعد از مذاکرات وین، مذاکرات به اشکال دیگر ادامه پیدا می‌کند و این بحثی است که امیر قطر هم داشت به نحوی که ایران با کشورهای منطقه نوعی از مذاکرات را داشته باشند و به تدریج بخش های باقی مانده از تحریم‌ها به شکلی رفع شود./ایسنا

بخش عمده تحریم‌های دولت ترامپ لغو می شود

در همین رابطه روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به قلم «لارنس نورمن»نوشت: دولت بایدن انتظار دارد که توافق احیا شده هسته‌ای، ایران را قادر به جمع‌آوری سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب در کمتر از یکسال کند که این بازه زمانی کوتاهتر از زمانی است که در برجام اولیه سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود.

وال استریت ژورنال سپس با اشاره به این موارد به نقل از مقام‌های آمریکایی خواستار یک توافق متفاوت با برجام شد و نوشت که مقام‌های آمریکایی می‌گویند، باید به زودی یک توافق بازبینی شده حاصل شود تا به ایالات متحده و همپیمانانش زمان کافی دهد تا به موقع به پیشروی‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهند.

ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است، در حالی است که ایران بارها به وضوح اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و به هیچ‌ عنوان به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و حتی فتوای مقام معظم رهبری نیز، ساخت بمب را حرام اعلام کرده است.

با این حال وال استریت ژورنال ادامه داد، اینکه این دوره گریز هسته‌ای چقدر محدود خواهد بود بستگی به گام‌های دقیقی دارد که ایران برای برچیدن، ارسال به خارج، از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، ماشین‌های تولید سوخت هسته‌ای و ظرفیت تولید سانتریفیوژها با آن‌ها موافقت کند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورت پیوستن مجدد ایران به توافق، واشنگتن بخش عمده تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را رفع خواهد کرد. مذاکراتی در وین در حال انجام است مبنی بر اینکه واشنگتن چه تضمین هایی را برای کمک به ایران برای بهره مندی از مزایای اقتصادی توافق ترمیم شده ارائه خواهد کرد.
اهمیت این خبر در این است که برای اولین بار امکان لغو بخشی از تحریم های ترامپ مطرح می شود.

دیدار سری و تعیین کننده در آلمان و پیشنهاد غافلگیر کننده آمریکا

علی رغم تکذیب اخبار دیدار مقاماات ایران و آمریکا آخرین اخبار را تحریریه به نقل از کانال اخبار سوریه نقل کرده است. بر این اساس گفته می‌شود دیداری سری و بسیار سطح بالا امنیتی میان ایران و آمریکا برگزار شده که در آن طرفین برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین توافق کردند. این دیدار به احتمال زیاد در آلمان برگزار شده و خروجی فوری ان استعفای دو عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی بوده است و به احتمال زیاد تا ساعت‌های آینده این خبر توسط منابع مختلف تایید خواهد شد، هرچند مفاد این مذاکرات و توافق‌ها به صورت کامل منتشر نشده اما گفته می‌شود که آمریکا با بیشتر درخواست‌های ایران در مذاکرات وین موافقت کرده و طرف روس هم در این زمینه مشارکت دارد.
بر این اساس آمریکا با سه درخواست اصلی ایران موافقت کرده و قول داده تا بخش اعظم تحریم‌های ایران برداشته شود در قبال آن ایران باید تعهد دهد که غنی سازی اورانیوم ۲۰ تا ۶۰ درصدی را متوقف کرده و همه مواد غنی شده را تحت کنترل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. خروج مقامات آمریکایی مخالف از تیم مذاکره کننده این کشور در وین در واقع چراغ سبزی بود تا همه آماده توافق جدید شوند. نکته مهم دیگر اینکه حتی کشورهای اروپایی که تا پیش از این موضع سرسختانه‌ای در قبال مذاکرات و تحریم‌ها داشتند به نظر با اشاره طرف آمریکایی کوتاه آمده و دیگر نقش بازی نمی‌کند.
با این حال باید منتظر بود تا نشانه های این خبر طی ساعت های آتی بروز بیشتری یابد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.