تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 19:19
کد خبر : 103756

حجت الاسلام سید محمود دعایی یار دیرین امام(ره) درگذشت

حجت الاسلام سید محمود دعایی یار دیرین امام(ره) درگذشت

آرمان شرق-گروه سیاست:حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی د

آرمان شرق-گروه سیاست:حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی درگذشت.

حجت الاسلام سید محمود دعایی یار دیرین امام(ره) درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشورهای خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.

او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است، و از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده مردم حضور داشته است.

او در فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوه.

آرمان شرق ضایعه درگذشت این چهره فرهیخته و همکار مطبوعاتی را تسلیت عرض می کند.

تغییر زمان مراسم تشیع سیدمحمود دعایی

خانواده مرحوم دعایی در اطلاعیه ای زمان و مکان قطعی مراسم وداع و تشییع پیکر مرحوم سید محمود دعایی را اعلام کردند.

متن اطلاعیه بدین شرح است:

بسم رب الصدیقین

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی و شهدای قیام پانزده خرداد، روح پاک و مطهر یار وفادار و صحابه فداکار حضرت روح الله خمینی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی،‌ مجاهد کم نظیر راه خدا و تلاشگر سال های سخت غربت و مبارزه در ایران و عراق پس از عمری با برکت به دیدار امام و شهیدان انقلاب و دفاع مقدس پیوست و دعوت حق را لبیک گفت و دلباختگان به امام و ایران را داغدار نمود.

دعائی، بزرگمردی که آینه تمام نمای اخلاص،‌ پاک دستی و ایثار بود و تواضع و فروتنی او غبطه همگان. مجاهد خستگی ناپذیری که سال های غربت در عراق را پا به پای امام گذراند و با مراد خویش به پاریس هجرت نمود و با امام به ایران بازگشت و پس از دوره کوتاه سفارتش در عراق تا زمان ارتحال، نماینده امام و رهبری در موسسه اطلاعات بود. همو که افتخار شش دوره نمایندگی مردم شریف تهران را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت و در لحظه لحظه عمر پر برکتش عشق به ایران، اسلام و مردم در وجودش زبانه می کشید.

ضمن تسلیت این داغ جانگداز و جانفرسا به امام زمان (عج) و رهبری معظم انقلاب و بیت مکرم امام خمینی (ره)،‌ مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری این یار دیرین امام به شرح زیر می باشد:

دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران

سه شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام آیت الله حاج سید حسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی.

خانواده سید محمود دعائی

پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی درگذشت سیدمحمود دعایی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی طاب ثراه در روز پانزدهم خرداد دل های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب های همه ما را ماتم زده ساخت.

نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست.

آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.

خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم./ایسنا

واکنش محمدجواد ظریف به درگذشت سیدمحمود دعایی

محمد جواد ظریف در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمود دعایی را تسلیت گفت .

محمدجوادظریف، در این ارتباط در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی استاد انسانیت و اخلاق، عالم وارسته حضرت حجهالاسلام و  المسلمین جناب حاج سید محمود دعایی همه دوستدارنش را در ماتمی بزرگ نشاند.

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

این ضایعه بزرگ را به خانواده معزز ایشان، خانواده بزرگ رسانه و همه دوستداران آن بزرگمرد تسلیت عرض می‌نمایم. از خداوند منان علو درجات آن بزرگوار و صبر و اجر برای همه بازماندگان مسئلت دارم.»/ایسنا

 

پیام تسلیت محمدجواد آذری جهرمی

خدا رحمت کند سیدمحمود دعایی عزیز را

متواضع، دوست‌داشتنی، خداترس و بی‌نظیر بود.

تسلیت به خانواده محترم و دوستان داغدارش

****

 

 پیام  علی شمخانی به مناسبت درگذشت حجت الاسلام دعایی

انالله و انا الیه راجعون

روح بلند دوست دیرین و فرهیخته ام ،جناب حجهالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی که از شاگردان و مریدان امام خمینی(ره) و پیشتازان مبارزه با رژیم ستمشاهی بود در ۱۵ خردادماه سالروز قیام تاریخ ساز مرادش آسمانی شد.

دعائی عمر با برکت خود را با مجاهدت و خدمت صادقانه و بی ادعا به مردم و در رکاب امامین انقلاب سپری کرد و به واقع نمادی قابل الگوگیری از طلبه ای با زیست و منش انقلابیو مردمی بود.

این‌جانب این ضایعه را به مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و اصحاب فرهنگ و رسانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان طلب آمرزش می‌کنم.

***

 

پیام تسلیت نماینده مدیران مسئول رسانه ها در هیأت نظارت بر مطبوعات در پی درگذشت  حجت الاسلام دعایی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم گرانقدر ، مرحوم حجّت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمو‌دعایی (رحمت‌الله‌علیه) موجب تالم و تاثر گردید. تلاش کم‌نظیر ایشان در  مدیریت مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات که با ارتباط مستمر با مجامع فرهنگی و هنری توام بود، در کنار مجاهدت های دوران مبارزات اسلامی، ستودنی و به یادماندنی است.

درگذشت این شخصیّت خدوم و مردمی را به  رهبر معظم انقلاب اسلامی، جامعه رسانه ای و به خانواده‌ مکرّم  و دیگر بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض کرده و  از خداوند متعال، علوّ درجات و رحمت واسعه را  برای ایشان طلب می کنم.

پدرام پاک آیین

نماینده مدیران مسئول رسانه ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها

***

پیام تسلیت اسماعیلی وزیر فرهنگ در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی

“انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت ناگهانی روحانی وارسته،  و یار دیرین انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمود دعایی موجب تاسف و تالم عمیق گردید.

آن مرحوم که از نخستین روزهای نهضت انقلاب اسلامی، در همراهی و همگامی با مقتدای خویش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، با ساده‌زیستی و مردم‌مداری،  یادگار ارزشمند روزهای سخت مبارزه ملت بزرگ ایران علیه رژیم سلطنتی پهلوی بود و سرانجام در سالروز قیام سرنوشت ساز و نهضت آفرین ملت ایران در ۱۵ خرداد، چشم از این دنیای فانی فرو بست و به امام شهیدان پیوست.

آقای دعایی با بیش از ۴ دهه مسئولیت در روزنامه اطلاعات، و حضور ۶ دوره ای در مجلس شورای اسلامی، یک چهره متخلق و  برجسته رسانه ای و سیاسی بود که فقدانش تاسف برانگیز است.

اینجانب فقدان این انسان والارتبه و سلیم النفس را به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، خانواده محترم و فرزندان عزیزش، اهالی ارجمند فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه همکاران موسسه اطلاعات صمیمانه تسلیت می گویم.

از درگاه ایزد متعال، برای آن عزیز سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.”

***

تسلیت سید هادی خامنه‌ای

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت روحانی انقلابی و خوشنام و دوست و همکار قدیمی، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، در روزهایی که متأثر از غم فراق امام عزیز است، موجب تأسف و اندوه مضاعف گردید.

آن مرحوم که از جوانی افتخار همراهی با امام را در قم و نجف یافت و در حلقه یاران نزدیک ایشان قرار گرفت، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر عهد دیرین خود با امام و مردم ماند و با ساده زیستی و سلامت نفس و اعتدال و پرهیز از تند‌روی‌های تفرقه‌انگیز، سعی در حفظ وحدت جامعه و تقویت ظرفیت‌های فرهنگی و سیاسی انقلاب داشت.

اینجانب این مصیبت را به همسر مکرمه و فرزندان ایشان و جمیع بازماندگان و دوست‌داران و همکاران آن عزیز در روزنامه اطلاعات و اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و برای آن فقید سعید رحمت واسعه و علو درجات مسئلت دارم.

سید هادی خامنه‌ای

***

 

بهادری جهرمی

 

پیام تسلیت سخنگوی دولت

بهادری جهرمی نوشت: سادگی، بی‌آلایشی و مردمی بودن از ‌ویژگی‌های این روحانی مبارز بود که مصالح کشور را بر نگاه‌های سیاسی و حزبی ترجیح می‌داد.

 

پیام تسلیت حسن روحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت یار صدیق امام(ره) و رهبری حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر عمیق اینجانب گردید.

این چهره متعهد، سرشناس و پر تلاش عرصه فرهنگ و رسانه کشور در عمر با برکت خویش لحظه ای از خدمت و مجاهدت در راه مبارزه با استبداد و خدمت به آموزه های دینی از پای ننشست .

اینجانب فقدان این دوست دیرین، خدوم و متواضع که به واقع نماد واقعی اخلاق، اعتدال و  نقطه امید و اتکا اصحاب فرهنگ بود را به محضر مقام معظم رهبری، اهل فرهنگ و رسانه و به ویژه همکارانشان در موسسه اطلاعات و همسر و فرزندان گرامی ایشان تسلیت می گویم واز درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای سایر بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت دارم.

 

تسلیت علی کمساری

بسم الله الرحمن الرحیم

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ضایعه فقدان غمگنانه و ناباورانه ی یار و شاگرد دیرین امام راحل عظیم الشان، و یاور همیشگی انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، که عمر پر برکت خوبش را در راه مجاهدت و خدمت به اسلام، امام و انقلاب سپری نمود، موجب تاثر فراوان گردید.

مرحوم سید محمو دعایی با سوابق درخشان انقلابی و مبارزاتی و با حضور پیوسته و همیشگی در تمام دوران های انقلاب، ذخیره معنوی بزرگی برای آخرت خود کسب نمود. صفای باطن، خلوص نیت و صمیمیت و تواضع در رفتار، ایمان راسخ به مبانی انقلاب همراه با استقامت و پایداری بی مثال بر راه و خط امام خمینی(س)، از صفات بارز این شخصیت کم نظیر انقلاب بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به جامعه فرهنگی کشور و خانواده معزز ایشان بویژه برادر عزیزم سید حسین دعایی و همچنین به بیت شریف حضرت امام ‌خمینی(س) تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند متعال رحمت، مغفرت و رضوان الهی را برای آن روحانی فرزانه مسألت میکنم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

علی کمساری

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

پیام تسلیت حجت الاسلام ناطق نورى

انالله و انا الیه راجعون

خبر تاسف برانگیز رحلت عالم وارسته و روحانی مبارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمود دعایی؛ موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

آنچه از آن فقید سعید به یادگار مانده است؛ تقوی و پرهیزکاری، حسن خلق، استواری و صراحت در دفاع از کیان کشور، تواضع و متانت در سیاست ورزی و فرهیختگی و اصالت در عرصه رسانه می باشد که انشاالله ذخیره آخرت آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جزیل خواستارم.

علی اکبر ناطق نوری

۱۴۰۱/۳/۱۵

 

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز

انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر درگذشت تأسف انگیز و خسارت بار یار دیرین امام خمینی(ره) حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی دلها را تکان داد و غمی سنگین بر قلب عاشقان حقیقت و فضیلت نشاند.

رحلت ناباورانه این عالم با اخلاص و مبارز نستوه و آزاد مرد بی ادعا داغ مصیبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) و شهدای ۱۵ خرداد را دو چندان کرد

این روحانی وارسته، با سلوک بی تکلف و ساده زیستی ومردم دوستی و حق مداری و فداکاری و پایداری به پیمانی که با مقتدای فقید خود بسته بود بحق نمونه ارزشمند و کم نظیری از راه و رسم اسلام ناب محمدی(ص) را به نمایش گذاشت و مفهوم انسانیت و پاکی و مهربانی و مردانگی را تجسم بخشید. این سید بزرگوار و با بصیرت در فراز و نشیبهای سیاسی کشور هرگز خود را نباخت و با شهامت مثال زدنی از امام و بیت امام و یاران امام و مواضع انقلاب اسلامی همواره دفاع کرد.  حجت الاسلام والمسلمین دعایی پشتیبان و دوستدار اهل فرهنگ وهنر، و مدافع راستین ارزشهای دینی و ملی و انقلابی بود. او در تخلق به صفات عالی انسانی همچون: اعتدال، انصاف، فروتنی، جوانمردی، خوشرویی، صبوری، رازداری، گوهری کمیاب در روزگاری بود که جامعه ما سخت به آن نیازمند است.

صدای رسای دعایی در دوران ستمشاهی که از رادیوی صدای روحانیت مبارز  در خارج از کشور به گوش تشنگان آزادی و عدالت می رسید جانمایه امید را در دلها زنده می کرد. او پس از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف از سفارت ایران در عراق تا شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و بویژه خدمات گسترده و عمیق فرهنگی در سمت نمایندگی ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات خدمات ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی که از اعضای مؤسس مجمع روحانیون مبارز بود از هیچ کوششی در جهت گسترش اندیشه پویای امام خمینی (ره) که مبنا و اساس این تشکیلات سیاسی و فرهنگی است دریغ نورزید.

مجمع روحانیون مبارز این ضایعه جبران ناپذیر را به ملت بزرگ ایران و روحانیت آگاه و همه اهالی فرهنگ و هنر و نیز به فرزندان و همسر و خاندان محترم دعایی تسلیت و تعزیت می گوید و از درگاه الهی برای آن عالم فداکار و مجاهد با اخلاص رحمت و رضوان و حشر با اجداد طاهرینش را مسألت دارد.

مجمع روحانیون مبارز

۱۵خرداد۱۴۰۱

 

***

پیام تسلیت حسن روحانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت یار صدیق امام(ره) و رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر عمیق اینجانب گردید.

این چهره متعهد، سرشناس و پر تلاش عرصه فرهنگ و رسانه کشور در عمر با برکت خویش لحظه‌ای از خدمت و مجاهدت در راه مبارزه با استبداد و خدمت به آموزه‌های دینی از پای ننشست .

اینجانب فقدان این دوست دیرین، خدوم و متواضع که به واقع نماد واقعی اخلاق، اعتدال و نقطه امید و اتکا اصحاب فرهنگ بود را به محضر مقام معظم رهبری، اهل فرهنگ و رسانه و به ویژه همکارانشان در موسسه اطلاعات و همسر و فرزندان گرامی ایشان تسلیت می‌گویم واز درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای سایر بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت دارم.

 

***

پیام تسلیت علی ربیعی

علی ربیعی در حساب کاربری خود در توییتر در یادداشتی با عنوان «‌مرگ یک میانجی انسانی و مدنی» نوشت: چقدر به آدم‌هایی که در میانه اعتدال ایستاده، نقطه اتصال و ساطع مهربانی می‌شوند، نیازمندیم.

وی ادامه داد: آدم‌هایی مثل ‎سید محمود دعایی که به تنهایی همچون نهادی هستند که در فضای مهربان‌شان همگان با متنوع‌ترین گرایش‌ها، احساس آرامش می‌کنند و آن را تکیه‌گاه خود می‌دانند.

به گفته سخنگوی دولت دوازدهم، بی‌تردید دعایی از بازماندگان انقلابیون اصیل است که زیستی خیرخواهانه برای همه داشت. یاری وفادار برای انقلاب که تا لحظه ملاقات با پروردگارش از کمال تواضع، صداقت، عقلانیت و اعتدال عدول نکرد.

ربیعی افزود: فقدان ایشان را به همه هموطنانمان، دوستان، اصحاب رسانه و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.

 

***

مخبر درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت گفت

معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی موجب تاثر و تاسف شد.

در سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد که طلیعه انقلاب اسلامی بود، درگذشت این یار دیرین امام خمینی(ره) بار دیگر یاد و نام همراهان صدیق امام و رهبری را زنده کرد. بدون تردید تجربه گرانسنگ ایشان در طول سال‌ها مدیریت در روزنامه اطلاعات و حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی، همچنان می‌تواند نمونه‌ای برای مردمداری، ساده‌زیستی و اخلاق در عرصه‌های مختلف قرار گیرد.

از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و خانواده محترم صبر و اجر مسألت دارم.

 

****

رئیس‌جمهور درگذشت حجت‌الاسلام دعایی را تسلیت گفت

متن پیام سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت یار دیرین امام و انقلاب و خدمتگزار متعهد و دلسوز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمود دعایی موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

اخلاص، تواضع، ساده‌زیستی، پایبندی و پایداری بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و اخلاق‌مداری در عرصه رسانه و خبر از جمله ویژگی‌های ارزشمند این انسان فرهیخته بود که در سایه آن توانست سالیان متمادی در نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی موسسه اطلاعات و در دیگر سنگرهای مهم خدمتگزاری همچون شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی منشا خدمات بسیار شود.

اینجانب با ارج‌نهادن به خدمات صادقانه این چهره فرهنگی، مصیبت وارده را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با جد بزرگوارش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

 

***

پیام تسلیت معاون مطبوعاتی برای درگذشت سید محمود دعایی

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات را تسلیت گفت. در پیام فرشاد مهدی‌پور آمده است:

ویبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

خبر درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمود دعایی»، روحانی مجاهدی که سال‌های بسیاری از عمر با برکت خویش را در کسوت مدیریت روزنامه وزین «اطلاعات»، مصروف داشته و در انجام رسالت‌های حرفه‌ای خود همواره تقوا و مسئولیت‌شناسی را محور امور قرار داده بود، موجب تاسف و تالم بسیار شد

زنده‌یاد سید محمود دعایی الگویی از مدیریت در عرصه رسانه‌های کشور بود و اینجانب، به سهم خود، فقدان این روحانی وارسته در ساحت رسانه را به همه اصحاب فرهنگ و رسانه، به‌ویژه، همکاران ایشان در مجموعه روزنامه اطلاعات و خانواده عزیز و محترم وی تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و برای بیت مکرم و دوستان و دوست‌داران ایشان، صبر و اجر مسالت دارم.

 

***

حزب و روزنامه مردم‌سالاری: دعایی با پایمردی و ایستادگی در کنار مردم و مطالبات انان باقی ماند

حزب و روزنامه مردم‌سالاری در پی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام

خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمود دعایی، یار دیرینه اسلام و انقلاب و امام خمینی(ره) و رهبری موجب تأسف و تأثر شدید گردید.

ایشان با پایمردی و ایستادگی همواره در کنار مردم و مطالبات آنان باقی ماند و به عنوان یک پیشکسوت مطبوعاتی و نماینده ادوار مختلف مجلس در سالروز قیام تاریخی پانزدهم خرداد ندای حق تعالی را لبیک گفت و به همه یاران شهید و دوستان فرهیخته و انقلابی خویش پیوست.

حزب و روزنامه مردم‌سالاری ضمن عرض تسلیت به اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه و فعالان سیاست و به ویژه به کارکنان موسسه اطلاعات و خانواده داغدار آن عزیز از دست رفته، از خداوند سبحان علو درجات و حشر و نشر آن زنده‌یاد را با امامان معصوم و اولیای الهی مسألت دارد؛ روحش شاد و یادش همواره جاودان باد.

 

***

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: دعایی روزنامه اطلاعات را بر مدار صلح، آشتی و مدارا اداره کرد

متن پیام آذر منصوری به شرح زیر است:

رجال لا تلهیهم تجاره و لابیع آن ذکر الله و اقام الصلوه و ایتاء الزکوه یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی رحمت‌الله علیه، مردی از تبار خوبی‌ها و از خاندان مکارم اخلاق بود. او یک راست‌قامت بی‌نظیر در عرصه سیاست و فرهنگ و آموزگار مدارا و آشتی و صلح و اصلاح بود.

بیست و چهار سال نماینده مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی بود که خیرخواهی و‌ وظیفه‌مندی را در این کسوت در بهترین وجه به جا آورد.

آقای دعایی حلقه وصل بود و آغوش کرامندش به روی همگان از هر طیف و گرایشی که دل در گرو‌ ایران عزیز داشت باز بود، تواضع و فروتنی و اخلاق جوانمردی او شهره عام و خاص بود.

او بر پیکر صدها تن از فرهیختگان فقید این دیار نماز خواند و شهادت داد که جز نیکویی از آنان چیزی نمی‌داند و رواست که امروز ملت بزرگ ایران بر پیکر این فرزند شریف خود یکپارچه بگوید که «لا نعلم منه الا خیرا».

آقای دعایی چهل و دو سال نماینده امام و رهبری و مدیر روزنامه وزین اطلاعات بودند. پر سابقه‌‌ترین مدیر مسئول روزنامه‌های تاریخ ایران و در تمام این چهل و دو سال روزنامه را بر مدار صلح و آشتی و مدارا در چارچوب همبستگی و اتحاد ملت و تقویت منافع ملی و رشد فرهنگ و دانش عمومی اداره کردند. مجموعه نشریات موسسه اطلاعات پایگاه نشر آزاد اندیشه‌های متنوع و‌ متکثری بود که نقطه اشتراک آنان اعتلا و رشد و سربلندی ملت و آیین بود. قطعا این میراث ارجمند دعایی بزرگ باید بر همان مدار ادامه مسیر دهد.

درگذشت آن فقید سعید موجب تاثر و تالم بسیاران از فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده و عموم علاقه‌مندان و همکاران آن عزیز، همنشینی با اولیا و صلحا و اجداد مطهرش در مینوی برین را از درگاه ایزد منان برایشان مسألت می‌نمایم.

***

علی اکبر صالحی درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت گفت

قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی را تسلیت گفت:

 

إنا لله و إنا الیه راجعون

با کمال تأسف و تألم و در عین ناباوری خبر جانگداز ارتحال حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای دعایی را دریافت کردم. قریب به یکی، دو هفته پیش بود که در معیت ایشان در فرهنگستان هنر نکوداشت اثر ماندگار جناب آقای حجازی در فیلم واقعه مهدی را داشتیم. مثل همیشه در اکثر مراسم‌های فرهنگی، هنری، ادبی و حماسی حضوری دلنشین و آرام‌بخش داشتند. کوتاه سخن می‌گفت و هر آنچه بیان می‌کرد بر دل می‌نشست چون از دلی پاک و سلیم و در کمال اخلاص و صداقت جاری می‌شد.

در قضاوت‌ها منصف و عادل بود. زبانی لین داشت و در عین تواضع از بیان حقیقت هراس نداشت. در هر محفلی حضور پیدا می‌کرد مورد تکریم خاص و عام بود. سراسر وجودش مهربانی و مملو از عواطف انسانی بود. عاشق امام بود. یار صدیق رهبری بود. سراسر شور در خدمت به خلق و عبادت خالق بود. در زمره من أتی  الله بقلب سلیم بود. در یک کلام در جمع السابقون السابقون اولئک المقربون دار فانی وداع کرد.

عاش سعیدا و مات سعیدا

خداوند روح بلند ایشان را با اولیائش محشور گرداند. از ایزد منان برای ایشان علو درجات، رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان و دوستداران و به خصوص همکاران ایشان در مجموعه عظیم انتشارات فرهنگی اطلاعات که به حق میراث گرانقدر ایشان است، أجر و صبر مسئلت دارم

 

***

پیام تسلیت حزب کارگزاران سازندگی به مناسبت درگذشت سید محمود دعایی

انا لله و انا الیه راجعون

‍سیدمحمود دعایی مدیر روزنامه اطلاعات؛  پیر و شیخ و سید مطبوعات ایران  درگذشت. مردی از نسل روحانیت انقلابی ایران که با حرکت ۱۵ خرداد (۱۳۴۲) وارد سیاست شدند و در  روز ۱۵ خرداد (۱۴۰۱) هم از دنیا رفت. او که تحت جذبه امام خمینی وارد مبارزه سیاسی شده بود در همان روزی چشم از جهان فروبست که یادآور خاطره‌ی  پیشوای سیاسی‌اش بود.

سید محمود دعایی در سال‌هایی که صدایی از روحانیت مبارز در کشور به گوش نمی‌رسید از نجف اشرف صدای روحانیت مبارز بود و یک تنه تحت اشراف رهبر انقلاب رادیو و رسانه‌ای برای انقلاب را اداره می‌کرد. در همان سال‌ها دعایی سعی می‌کرد سخن همه انقلابیون را به رهبر انقلاب  برساند. حتی کسانی که بعدا از صف انقلاب جدا شدند.

دعایی اساسا اهل نقار و جدایی نبود. پس از  تصدی سفارت ایران در عراق با حکم امام مسئول موسسه اطلاعات شد. در حالی که چندی بعد آقای سیدمحمد خاتمی هم مسئول موسسه کیهان شد. اما دعایی رقابت تاریخی این دو موسسه مطبوعاتی را به رفاقت بدل کرد. روزهایی بود که دعایی به علت مشغله رقیب مدیر هر دو روزنامه شد اما هرگز تیتر هیچکدام را به تحریریه رقیب لو نمی‌داد و این اوج اعتدال و انصاف او بود. نکته ای که برای تاریخ مطبوعات ایران عبرت آموز است. تاریخی که در آن سابقه سرقت تیتر یک وجود دارد!

دعایی در سیاست هم چنین بود. با وجود گرایش به جناح چپ و اصلاحات هرگز جناح راست و اصولگرا را تخریب نمی‌کرد. گرچه رقیبش کیهان از دهه ۷۰ به بعد چنین می‌کرد.

این البته به معنای بی‌هویتی اطلاعات نبود. دعایی عمیقا مصلح و اصلاح‌طلب و معتدل و اعتدال‌گرا بود. از ارادتمندان و حتی حامیان آقایان هاشمی و خاتمی بود و اولین کنفرانس اعلام نامزدی میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری در موسسه اطلاعات برگزار شد و بیانیه‌های معترضین در روزنامه اطلاعات و بعدا در کتاب سال اطلاعات منتشر شدند تا شاهدی برای تاریخ باشند.

اما دعایی اقتضائات یک روزنامه ملی را می‌دانست. او نمی‌خواست شکاف دولت و ملت را تشدید کند. او نمی‌خواست فاصله حاکمیت و اپوزیسیون را بیشتر کند. بارها برای حل مشکلات ملیون و روشنفکران پادرمیانی کرده بود. از بسیاری از روشنفکران ملی مقالات و خاطرات چاپ می‌کرد. صفحه اعلانات اطلاعات محل درج بسیاری از اطلاعیه‌های احزابی چون نهضت آزادی و جبهه ملی بود. مقالات و خاطرات مهمی از رجال حزب توده از احسان طبری تا نورالدین کیانوری در اطلاعات چاپ شده است.

اطلاعات در دهه ۶۰ دریچه‌ای ولو کوچک برای بحث و نقد و نظر بود. در این روزنامه هم محمدجواد لاریجانی ستون داشت و هم سیدعطاءاله مهاجرانی. حتی گاه ابراهیم یزدی هم مقالاتی می‌نوشت و کیومرث صابری که ستون طنز انتقادی‌اش در اطلاعات فصلی در تاریخ طنز سیاسی ایران را گشود.

دعایی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم بود. گرچه در این مقام هرگز نماینده‌ای جنجالی نبود اما در همراهی با جبهه دوم خرداد و حمایت از دولت اصلاحات تردید نداشت.

بدون شک شخصیت دعایی پذیرای تندروی‌های چپ و راست نبود و از این رو نقدهایی از راست و چپ بر او وارد می‌شد اما دعایی هرگز نه از مسیر انقلاب جدا شد و نه از راه اصلاح پشیمان شد و نه خط اعتدال را فراموش کرد.

دعایی عمیقا خیرخواه نظام و ایران بود و این خیرخواهی را با گستراندن چتر موسسه اطلاعات بر سر همه وفاداران به ایران و اسلام نشان می‌داد. میراثی که به او سپرده شده بود را نه‌تنها حفظ کرد بلکه به لحاظ معنوی و حرفه‌ای و حتی مادی حفظ کرد و توسعه داد.

دعایی در این سه دهه اخیر خواسته به نمادی از  پذیرش دو بال برای اداره نظام و کشور (ولو نمادین) بدل شد و گاه با ابتکار شخصی و با اتکا به سرمایه و اعتبار فردی نزد رهبران انقلاب در مقام نماینده ولی فقیه در محافلی حضور می‌یافت که جای مسئولان نظام در آن خالی بود و پیام‌هایی را منتقل می‌کرد که فقط او می‌توانست حامل آن باشد تا تالیف قلوب کند.

حزب کارگزاران سازندگی ایران با تسلیت درگذشت این چهره مصلح و معتدل و مبارز و دعوت به بدرقه شایسته او امیدوار است برای پاسداشت او، جای خالی سیدمحمود دعایی در حاکمیت و اصلاحات با انسان‌های شایسته‌ای پر شود که واجد همین ویژگی‌ها باشند و خط وصل باشند و نه فصل…

در کشوری که عمر نهادهای اجتماعی وابسته به عمر انسان‌هاست او عمرش را در حفظ یک نهاد صد ساله (موسسه اطلاعات) گذاشت. میراث دیگران را به خوبی نگهبان و نگهدار بود. میراثش را پاس داریم؛ میراث جمع انقلاب و اعتدال و اصلاح…

***

علت درگذشت سیدمحمود دعایی مشخص شد

حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر روزنامه اطلاعات امروز در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خانواده مرحوم ‎سیدمحمود دعایی در روزهای اخیر حالات سرماخوردگی داشت و شب گذشته با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری و ساعتی پیش آسمانی می‌شوند.

 

تسلیت اسحاق جهانگیری

خبر ارتحال ناگهانی دوست و برادر باوفا، حجّت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمو‌د دعایی موجب تأثر و تأسف فراوان شد.

ایشان سال‌های فراوان، چه در پیش از انقلاب و چه پس از آن، در عرصه سیاست و رسانه در جهت تقویت منافع ملی ایرانیان کوشید و با ادب مثال‌زدنی، خالصانه در راستای اهداف انقلاب، امام و رهبری تلاش می‌کرد.

کشور ما امروز شخصیت مؤثری را از دست داد. هم جامعه و هم نظام به چنین شخصیت‌هایی نیاز وافر دارد چرا که ایشان حلقه‌ی وصل میان گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف و خدمتگذار در جامعه بود. شخصیت‌هایی نظیر مرحوم دعایی، مترجمانی میانِِ گروه‌ها و شخصیت‌ها هستند که همزبانی، همدلی ، مهربانی و عطوفت را به خوبی به یاد دارند.

آن مرحوم شخصیتی متین، مهربان و دوست‌داشتنی داشت و جز خوبی از او به یاد ندارم. این ضایعه بزرگ را به خانواده معزز ایشان، به اهالی رسانه، فرهنگ و انقلاب، به دوستدارانش و به مردم صبور استان‌های یزد و کرمان تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای آن عزیز، غفران الهی و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری

***

تسلیت هادی طحان نظیف

مرحوم دعایی یار دیرین امام و رهبری، عمر شریف خود را در راه خدمت به نظام و انقلاب اسلامی صرف کرد وتلاش‌های ایشان در سمت نمایندگی مجلس و به‌ویژه دوران خدمت در روزنامه اطلاعات فراموش ناشدنی است. درگذشت این مرد شریف، ساده‌زیست و اخلاق‌مدار را به خانواده و اهالی رسانه تسلیت می‌گویم.

***

تسلیت حسن سبحانی

یاد و نام شهیدان به خون کشیده شده ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گرامی باد. مردمان محروم، بی‌ادعا و با اخلاصی که در حمایت از فعالیت‌های ضداستعماری«امام خمینی» به صحنه آمدند و در مبارزات مردم آزادیخواه ایران،از انقلاب مشروطه تاکنون، تاثیری تعیین کننده علیه مظاهر استبداد به یادگار گذاشتند و گذشتند.

***

تسلیت مجتبی مطهری فرزند ارشد استاد شهید مرتضی مطهری

انا لله و انا الیه راجعون

آه چه مردی از دست رفت! درگذشت مرحوم حجه الاسلام سید محمود دعایی ما را در ماتم و غم و اندوه فرو برد. انسانی اخلاقی و وارسته، دارای صفا و زلالیت نفس با روحی بزرگ، دارای سعه صدر، نمونه انسانیت با جذابیت فراوان. مردی که با تمام وجود واقعیت امام(رض) و انقلاب الهی اسلامی را عمیقا درک کرده و به دنبال اعتلای فرهنگ و تمدن و هنر اسلام و ایران بود.

هم با رهبر معظم انقلاب و حوزه و روحانیت و هم با دانشگاهیان و روشنفکران و هنرمندان پیوندی موثر داشت. گوهری مانند او امروزه کمیاب است و ما در فرهنگ خویش به امثال او نیازمندیم. خداوند روح پاکش را با اهل بیت(ع) محشور گرداند و به خانواده گرانقدرش صبر و شکیبایی عنایت فرماید.

دکتر مجتبی مطهری

***

تسلیت خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

خبر درگذشت عالم مجاهد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی که زندگی پرفراز و نشیب ایشان وقف روشنگری و آگاهی بخشی و خدمت خالصانه در عرصه مطبوعاتی و فرهنگی این مرز و بوم بود موجب تألم و تأسف بسیار شد. یاد مهربانی های صمیمانه ایشان فراموش نخواهد شد. از خدای مهربان برای آن سفرکرده مغفرت و رحمت واسعه و برای خانواده و بازماندگان صبر و شکیبایی خواهانیم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی

***

تسلیت حمید میرزاده

انا لله و انا الیه راجعون

دعایی عزیز ، نازنین مردی پاک اندیش و فروتن و میانه رو از میان ما رفت . دعایی با آرامش  مخصوص خود” قالب خاکی سوی خاکی فکند” و “جان خرد را به سموات برد” و زندگی ابدی را از امروز شروع کرد.

مرد خوش خلق و با و فا و با اخلاص و با صفا و بی ریا  به ملکوت اعلا پیوست . او دلی چون آیینه داشت و آیینه گردان همه خوبیها وواقعا  کم نظیر بود. فراغش بر  دلهای دوستدارانش سنگین است . افسوس که یار یک جهت حق گزار ما هم رفت و براستی  او مصداق این شعر حافظ شیرین سخن بود:

به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد

تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند

کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد

به حق صحبت دیرین که هیچ محرم راز

به یار یک جهت حق گزار ما نرسد

این مصیبت را به همسر محترم و مکرم و فرزندان عزیز و همه دوستداران و همکاران ایشان در روزنامه وزین اطلاعات و اصحاب رسانه تسلیت می گویم  و از خداوند رحمان و غفار برای آن روح بلند آسمانی رحمت و مغفرت و برای همه بازماندگان صبر و سلامت آرزو مندم.

حمید میرزاده

***

تسلیت حسین علایی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت یار با وفای حضرت امام خمینی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید محمود دعایی را تسلیت عرض می کنم.

آقایی دعایی از چهره های درخشان انقلاب اسلامی است که تمام عمر خود را در مبارزه با نظام شاهنشاهی و برای به ثمر رسیدن نهضت امام خمینی صرف کرد.

او از جمله کسانی بود که تلاش داشت تا به سیره و منش امام خمینی همچنان وفادار باقی بماند و از راه و تفکر رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره دفاع کند.

از خداوند متعال برای آن انسان فرهیخته که تا آخر عمر، انقلابی به معنای واقعی باقی ماند و به زخارف دنیا روی نیاورد، رحمت واسعه و برای خانواده محترم و فرزندان عزیزش، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

حسین علایی

***

تسلیت محمدرضا تابش

انالله وانا الیه راجعون

ناباورانه فقدان روحانی نستوه، مجاهد خستگی ناپذیر و انسان والامقام حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمود دعایی را به سوگ می‌نشینیم.

شخصیتی که در فراز و فرودهای انقلاب راه را گم نکرد و تند و کند نشد و از مشی اصلاحی – اعتدالی  که متاثر از هم نشینی و مصاحبت با امام راحل بود، عدول نکرد.

منش مردم‌مدارانه و جاذبه وی آنچنان بود که همه نحله‌های فکری و احزاب و جناح‌هایی که در پی‌افکندن انقلاب اسلامی سهمی داشتند و بعضا از گردونه قدرت خارج شده بودند، دعاییِ مجاهد، انقلابی، همراه و مورد اعتماد امام و رهبری را قبول داشتند و پذیرای وی بودند و این هنر ارزشمند دعایی بود که کمتر روحانیِ انقلابی از آن بهره‌مند است.

در زی‌طلبگی، پشت پا زدن به زخارف دنیوی، جوانمردی، رفاقت، مردم‌داری، تواضع، ساده زیستی و…و‌…کم نظیر بود.

حضورش در عرصه‌های خطیر قبل از انقلاب اسلامی و هم مسئولیت پذیری‌اش در دوران بعداز انقلاب، چه در قامت اجرا و چه در سنگر تقنین و چه در ساحت فرهنگ، تعیین کننده و ارزشمند بود.

هرگز دامنش به زخارف دنیوی آلوده نگشت و پست و مقام وی را از آنچه حق تشخیص می داد، باز نداشت.

روحانیت اصیل، چهره ای تاثیرگذار، استان کرمان وجودی ارزشمند، یزد عزیز گوهری دُردانه و ایران، سیاستمدار و فرهیخته ای اخلاقی و مردم‌دار را ازدست داد که خلاء وجودی‌اش جبران ناپذیر خواهد بود.

این مصیبت را به ملت شریف ایران، رهبری معظّم، روحانیون ارجمند، اصحاب معزّز مطبوعات، همسر و فرزندان گرانقدرش، مردمان نجیب و با فرهنگ استانهای تهران، یزد و کرمان و خیل دوستداران حق و فضیلت و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت عرض می نمایم.

ازخداوند مسئلت دارم تا وی رامشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و به ارادتمندانش توفیق تأسی به منش والا و فضیلت‌های ناب اخلاقی وی عطا فرماید.

محمدرضاتابش

نماینده ادوار۱۰-۶ مردم شریف اردکان در مجلس شورای اسلامی

۱۴۰۱/۳/۱۵

***

تسلیت ضیاء الدین نجفی تهرانی

بسمه‌ تعالی

خبر درگذشت یار وفادار امام و انقلاب عالم متعهد و پرتلاش عرصه فرهنگی و مطبوعات کشور جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر و تألم‌ عمیق اینجانب گردید.

ایشان تمام عمر با برکت خویش را صرف خدمت به امام، انقلاب، رهبری و مردم نمود و لحظه‌ای از پای ننشست.

اینجانب فقدان این دوست دیرین، خدوم و متواضع را به مقام معظم رهبری، یادگار گرانقدر امام، حضرت آیت الله سید حسن آقای خمینی، اهل فرهنگ و رسانه و به ویژه همکاران آن مرحوم در موسسه اطلاعات و همسر و فرزندان گرامی ایشان تسلیت می گویم و از درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

ضیاء الدین نجفی تهرانی

حوزه علمیه و مسجد جامع

نبی اکرم (ص) شرق تهران

خرداد ماه ۱۴۰۱

***

پیام تسلیت آیت الله سید مصطفی محقق داماد 

الموت نقاد وفی کفه

جواهر یختار منه الجیاد

ماتم جانسوز رحلت سید بزرگوار سلاله رسول الله (ص) تندیس اخلاق حسنه ، تواضع ، صفا ، وفا و صداقت مرحوم حجه الاسلام والمسلین حاج سید محمود دعایی طاب ثراه ارباب فضیلت و فرهنگ را داغدار و سوگوار ساخت. اینجانب این غم جانکاه را به بازماندگان‌ آن مرحوم تسلیت عرض میکنم وصبر جمیل واجر جزیل از درگاه حق متعال برای انان مسالت دارم و از خداوند میخواهم که روح بلند آن صدیق نازنین را در جوار رحمت خاصه خود جای دهد .

سید مصطفی محقق داماد

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم

۱۵خرداد ۱۴۰۱

***

پیام تسلیت مجید انصاری

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه

خبر درگذشت ناباورانه و خسارتبار مجاهد نستوه ویار باوفا ودیرین امام خمینی ، حجت الاسلام والمسلمین آقای دعایی در سالروز ارتحال حضرت امام و شهیدان ۱۵ خرداد اندوه ومصیبت را مضاعف کرد  ، او مظهر پاکی ، اخلاص  ، انقلابی گری واقعی،  سلوک اخلاقی ، ساده زیستی  و خدمت بی ادعا به مردم بود،  همراهی با امام در دوران سخت تبعید در نجف و هجرت به پاریس و پذیرش ماموریتهای خطرناک ، ۶ دور نمایندگی مجلس  و نزدیک چهل سال نمایندگی امام و رهبری در موسسه اطلاعات را با مشی اعتدال و تعقل و مهربانی گوشه ای از خدمات ارزنده این روحانی وارسته است. ضمن عرض تسلیت  از خداوند منان می خواهم آن فقید سعید را با اولیاء محشور و به همسر وفرزندان گرامی و عموم مصیبت دیدگان صبر و اجر عنایت فرماید.

***

پیام تسلیت هادی خانیکی

شنیدن خبر تلخ درگذشت سیدمحمود دعایی صبری سنگین می‌خواهد. دعایی در درگرگونی‌های ایام، همیشه «پل» بود نه «دیوار»؛ «حلقه وصل» بود نه «ابزار فصل». میان رفتار فروتنانه و گفتار نرم‌خویانه‌اش، فاصله‌ای نبود. نماد حرمت‌نهادن به خردمندان، دلجویی از رانده‌شدگان‌ و بازسازی همبستگی ملی بود.

***

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات را تسلیت گفت:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر و تاسف خاطر اینجانب گردید.

آن مرحوم در دوران مبارزه حضرت امام خمینی (ره) با رژیم طاغوت بویژه در دوران حضور ایشان در نجف اشرف، از همراهان و ملازمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مدیریت موسسه اطلاعات، منشأ خدمات با روحیه ساده زیستی و مردم داری بودند.

اینجانب ضمن تسلیت به خانواده محترم دعایی و سایر بستگان مُعزّا برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

***

خرازی: دعایی در روزنامه اطلاعات پناه خبرنگاران بود

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت گفت:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت روحانی بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی را به فرزندان و خانواده محترم دعایی، عموم ایرانیان به خصوص جامعه مطبوعات کشور تسلیت می‌گویم. دعایی یار دیرین امام، همواره در کنار امام و مورد اعتماد آن بزرگوار بود. او چه در دورانی که امام در عراق بودند و چه در بازگشت امام به ایران در خدمتگذاری به مراد خود زبانزد عام وخاص بود. او در یک جمله ذوب در امام بود و در زندگی پر برکت خویش، سعی داشت منش و کرداری برگرفته از شخصیت امام داشته باشد. آقای دعایی دوستدار همه بود و همه او را دوست می‌داشتند، اصلاحگر واقعی بود و با افتادگی، سلامتی و خیرخواهی خود تصویری واقعی از یک روحانی در ذهن هر کس که با او در تماس بود میآفرید.

شخصیت دعایی در تمامی مسئولیت‌هایی که برعهده داشت، چه در زمانی که رادیوی انقلاب را در عراق اداره می‌کرد، چه در زمانی که سفارت ایران در عراق را برعهده داشت، چه در دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و چه در زمان نمایندگی ولی فقیه در روزنامه اطلاعات، هیچ تغییر نکرد. دعایی همان دعایی طلبه بود و با رفتار خاضعانه خویش در دل هر کس راه می‌یافت. او در حل مشکلات دیگران سعی بلیغ داشت و در این راه آماده بود هرگونه زحمت را حتی اگر با تحقیر او همراه بود تحمل کند.

اینجانب که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افتخار دوستی با او را داشتم، چه در دوران معاونت سیاسی وزارت خارجه در دولت موقت که آقای دعایی سفیرمان در عراق بود و چه در دوران سرپرستی خبرگزاری جمهوری اسلامی و ستاد تبلیغات جنگ و چه در دوران نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل و چه در دوران وزارت امور خارجه و چه در سال‌های اخیر که مسئولیت شورای راهبردی روابط خارجی را برعهده دارم، همواره دعایی را همان دعایی یافتم. او برخلاف کسانی که با بالا رفتن از نردبان مسئولیت رنگ عوض می‌کنند، زی روحانی خود را از دست نداد. یار بی‌پناهان بود و با خلوص و افتادگی حتی اتهامات ناروا را تحمل می‌کرد.

دعایی در دوران نمایندگی رهبری در روزنامه اطلاعات پناه خبرنگاران بود و با مشی اعتدالی خویش هیچ کس را متهم نمی‌کرد، بلکه در انتشار اخبار و تهیه گزارش، صحت خبر و مصلحت کشور و انقلاب را در نظر داشت. خدایش رحمت کند که نماد انسان انقلابی و اخلاقی و یک روحانی واقعی بود. او ابداً رنگ عوض نکرد. او همان بود که بود.

***

امیرعبداللهیان درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت گفت

متن پیام حسین امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تاثر، مجاهد فی سبیل‌الله جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام عظیم‌الشان و رهبری معظم انقلاب، مدیر موسسه و روزنامه وزین اطلاعات هم زمان با سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد چشم بر این جهان فانی بست و به دیدار معبود و‌ رهبر و مراد خود شتافت.

مرحوم سید محمود دعایی از بدو مبارزات دوران انقلاب اسلامی و در خلال برهه‌های حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره یار و همراه امام و رهبری در عرصه‌های مختلف انقلاب بویژه دیپلماسی و رسانه، جهادگر میدان فرهنگ و تبیین و با نگاهی مشفقانه و خاضعانه همواره در فکر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی بود.

اینجانب در جلسات و نشست‌های مختلف از جمله با مدیران ارجمند رسانه شاهد این علقه و علاقه متواضعانه اما عمیق ایشان به منافع و مصالح ملی نظام و کشور عزیرمان ایران اسلامی بودم.

اینجانب ارتحال  آن سید جلیل‌القدر و متخلق را به خانواده بزرگ رسانه‌ای کشور به خصوص همکاران و دوستان ایشان در موسسه و روزنامه اطلاعات و خانواده سادات مکرم و صبور ایشان تسلیت عرض می‌‌کنم و برای ایشان شکیبایی و تسلی آرزومندم.

از درگاه خداوند رحمان و رحیم، برای مرحوم دعایی غفران واسعه الهی و همجواری با شهدا و صلحا و امام شهدا مسئلت می‌کنم.

***

 

تکمیل می شود…/جماران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.