تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 آبان 1401 - 8:06
کد خبر : 115679

جراحی پرهزینه روسی؛ روسیه در تلۀ پروپاگاندا

جراحی پرهزینه روسی؛ روسیه در تلۀ پروپاگاندا

جراحی پرهزینه روسی؛ روسیه در تلۀ پروپاگاندا   مهدی تدینی تحلیلگر مسائل بین الملل در روزنامه آرمان امروز نوشت: «واقعیت»، «حقیقت» و «پروپاگاندا» این ها مواردی بودند که روسیه را وارد مرحله ای سخت از تنش با جهان کردند. مشکل روسیه در این بود که پروپاگاندا چشم روس‌ها را بست و دستشان را از واقعیت

جراحی پرهزینه روسی؛ روسیه در تلۀ پروپاگاندا

 

مهدی تدینی تحلیلگر مسائل بین الملل در روزنامه آرمان امروز نوشت: «واقعیت»، «حقیقت» و «پروپاگاندا» این ها مواردی بودند که روسیه را وارد مرحله ای سخت از تنش با جهان کردند. مشکل روسیه در این بود که پروپاگاندا چشم روس‌ها را بست و دستشان را از واقعیت کوتاه کرد و در نتیجه حقیقت مخدوش شد. برای فهم این مسئله اول باید بپرسیم «حقیقت چیست؟» هر چه روایت و تعریف ما از واقعیت دقیق ‌تر و عینی ‌تر باشد، بهرۀ بیشتری از حقیقت دارد. فرض کنید قتلی صورت گرفته است. مجموعه ‌ای از واقعیت‌ها وجود داشته است که کارآگاه و قاضی باید با بررسی به آن‌ها پی ببرند؛ از روابط انسان‌ها، روند رخدادها تا انگیزه‌ها و پیامدها… روایت و بازنماییِ نهاییِ قاضی از آنچه رخ داده هر چه به واقعیت‌ ها نزدیک‌ تر باشد، حقیقی ‌تر است. طبعاً میزان دستیابی ما به حقیقت نسبی است و هدف کشف حداکثری حقیقت است. در واقع، هدف نهایی همۀ تفکرات و پژوهش‌ها و در یک کلام هدف شناخت نیز کشف حقیقت است و حقیقت هم به این ترتیب چیزی نیست مگر دقیق ‌ترین و نزدیک ‌ترین بازنمایی واقعیت.
پروپاگاندا زهری است که حقیقت را می ‌کشد. اگر برایتان سوال است چرا روسیه چنین جنگ اشتباه و پرهزینه ‌ای را آغاز کرد، جوابش در اینجاست. پروپاگاندای روسیه در طول چندین سال آن ‌قدر ادعاهای نادرست دربارۀ اکراین مطرح کرد که دیگر حقیقت گم شد. همۀ احزاب در همه‌جای دنیا از جمله در دموکراسی‌های غربی کم‌ و زیاد پروپاگاندا دارند اما تکثر و تضارب آرا زهر پروپاگاندا را می‌ گیرد. از وقتی این تکثر زیر سایۀ تلاش پوتین برای ماندن در قدرت رنگ باخت، پروپاگاندا حقیقت را مخدوش کرد. فاجعه زمانی رخ می‌ دهد که تبلیغ جایگزین تحقیق می ‌شود؛ یعنی در تحلیل‌ ها پروپاگاندا جایگزین حقیقت می ‌شود. درست مانند یک شکارچی که در تله‌ای می ‌افتد که خود آن را کار گذاشته است. روسیه در تلۀ پروپاگاندای خود افتاد، در نتیجه همۀ تحلیل ‌ها و پیش‌بینی‌هایش نادرست از کار درآمد و اینک جراحتی عمیق، بسیار پرهزینه و خطرناک گشوده است و کسی نمی ‌داند چقدر خونریزی خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.