تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1400 - 14:25
کد خبر : 94126

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا : توافق نهایی خیلی زود به دست می‌آید

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا : توافق نهایی خیلی زود به دست می‌آید

آرمان شرق- گروه بین الملل:استاد روابط بین‌الملل دستیابی به توافق در ماه مه یا زودتر را ممکن دانست و گفت:توافق موقت احتمالاً راه بهینه نیست. این چنین توافقی فرصتی را برای خرابکاران در هر دو طیف فراهم می‌کند تا علیه توافق کار کنند.مذاکره‌کنندگان باید اکنون به توافق نهایی بپردازند. ایران باید به خاطر داشته باشد که شکست تاثیر چندانی بر آمریکا ندارد، اما تاثیر بسیار چشمگیری بر ایران خواهد گذاشت.این عدم تعادل در نتایج، اصلی‌ترین دلیلی است که معتقدم توافقی وجود خواهد داشت اما ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به دنبال امتیازات جزئی است یا خیر.

آرمان شرق- گروه بین الملل:استاد روابط بین‌الملل دستیابی به توافق در ماه مه یا زودتر را ممکن دانست و گفت: توافق موقت احتمالاً راه بهینه نیست. این چنین توافقی فرصتی را برای خرابکاران در هر دو طیف فراهم می‌کند تا علیه توافق کار کنند. مذاکره‌کنندگان باید اکنون به توافق نهایی بپردازند. ایران باید به خاطر داشته باشد که شکست تاثیر چندانی بر آمریکا ندارد، اما تاثیر بسیار چشمگیری بر ایران خواهد گذاشت. این عدم تعادل در نتایج، اصلی‌ترین دلیلی است که معتقدم توافقی وجود خواهد داشت. اما ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به دنبال امتیازات جزئی است یا خیر.
جان تیرمن مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است. وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است.

گاهی مذاکره‌کنندگان آب را گل‌آلود می‌کنند تا مذاکرات بعدی را به روشی خاص ادامه دهند

اروپایی‌ها همیشه نسبت به دیدگاه ایران بازتر از آمریکا بوده‌اند

جان تیرمن در ابتدا در مورد موانع کنونی برجام گفت: مدت زمان توافق، میزانی که ایران می‌تواند سوخت هسته‌ای را بازفرآوری کند و پروتکل‌های بازرسی احتمالاً بخش‌های سختی برای مذاکره هستند. ضمانت‌های لغو تحریم‌ها و ماندگاری این توافق نیز از نکات مهم است.

وی در مورد اظهارات تهدیدآمیز همزمان با مذاکرات گفت: این رویکرد نمونه‌ای از موانع مذاکرات است – اینکه یکی از طرفین تهدیدهایی علیه دیگری انجام می‌دهد. اسرائیل سال‌هاست که تهدید می‌کند.

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا همچنین در مورد اظهارات متناقض طرفین برجام گفت: باز هم، این امر در مذاکرات سطح بالا و پرمخاطب غیرعادی نیست. بسیاری از طرف‌های مذاکره با آن درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مذاکره‌کنندگان در ملاء عام چیزی می‌گویند تا مذاکرات بعدی را به روشی خاص شکل دهند. آب را گل آلود می‌کنند اما این به آن معنا نیست که پیشرفتی حاصل نشده است. اما اروپایی‌ها همیشه نسبت به دیدگاه ایران بازتر از آمریکا بوده‌اند.

توافق به دست خواهد آمد

توافق موقت فقط فرصت برای خرابکاران ایجاد می‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: من معتقدم توافقی وجود خواهد داشت، اما توافق موقت احتمالاً راه بهینه نیست. این چنین توافقی فرصتی را برای خرابکاران در هر دو طیف فراهم می‌کند تا علیه توافق کار کنند. مذاکره‌کنندگان باید اکنون به توافق نهایی بپردازند.

مذاکره‌کنندگان ایرانی صلاحیت کافی دارند

تیرمن در مورد تیم مذاکره‌کنندگان دورت فعلی ایران گفت: من اطلاعات کافی درباره مذاکره‌کنندگان ایران ندارم، اما با توجه به اینکه مذاکرات تا چه حد پیش رفته است، به وضوح آنها صلاحیت دارند. به نظر می‌رسد بازپرداخت هزینه‌ها و انتقال اورانیوم غنی شده مسائلی هستند که به راحتی قابل حل هستند.

توافق در ماه می یا زودتر ممکن است

وی در مورد زمان رسیدن به توافق گفت: اگر توافقی وجود داشته باشد، من انتظار دارم که به زودی – در ماه مه یا خیلی زود – به دست آید.

تیرمن در مورد مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: من صحبت‌های مستقیم را توصیه می‌کنم. واقعاً دلیلی برای انجام چنین مذاکرات مهمی با چنین قالبی وجود ندارد.

اروپایی‌ها دنبال توافق جداگانه نیستند

وی در مورد غنی‌سازی توسط ایران گفت: من ترجیح می‌دادم ایران غنی‌سازی خود را افزایش نمی‌داد، با درک اینکه ترامپ احتمالاً در سال ۲۰۲۰ شکست می‌خورد، اما می‌دانم که حفظ چنین موضعی با توجه به سیاست داخلی ممکن است، دشوار باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: باور ندارم که اروپایی‌ها به توافق جداگانه‌ای دست یابند. ایالات متحده در پاسخ به شکست در مذاکرات موفقیت‌آمیز، دوباره تحریم‌های سختی را اعمال خواهد کرد. ایران باید به خاطر داشته باشد که شکست تاثیر چندانی بر آمریکا ندارد، اما تاثیر بسیار چشمگیری بر ایران خواهد گذاشت. این عدم تعادل در نتایج، اصلی‌ترین دلیلی است که معتقدم توافقی وجود خواهد داشت. اما ایران باید تصمیم بگیرد که آیا به دنبال امتیازات جزئی است یا خیر.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.