«تمیزی» هم گران شد!
آرمان شرق-گروه اقتصاد:به گفته مسئولان انجمن ها و تشکل های تولیدی اقلام بهداشتی و شوینده، شرکت های کوچک مدتی است فعالیت خود را تعطیل کرده اند. شرایطی که صنایع شوینده در حال حاضر تجربه می کنند تداعی کننده مشکلاتی است که برای صنعت دارو به وجود آمده و از مدتها قبل در مورد آنها هشدار داده می شد. اکنون هم در مورد بحران تولید شوینده ها هشدار داده می شود
آرمان امروز: رسیدگی به سلامت جامعه منحصر به تامین دارو و درمان نیست. اقلام بهداشتی وشوینده ها هم در این بخش سهم مهمی دارند و برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصاد باید در ارتباط نزدیک و همدلانه با متولیان حوزه صنایع بهداشتی، این بخشهای مهم صنعتی را مورد حمایت قرار دهند. اتفاقی که اکنون در این حوزه روی داده با آنچه انتظارآن می رود تفاوت های چشمگیری دارد و به همین دلیل صنایع تولیدکننده شوینده ها با بحران دست و پنجه نرم می کنند. تولید کنندگان بزرگ و صاحبنام این صنعت کاهش شدید تولید را تجربه کرده و با یک سوم ظرفیت فعالیت می کنند. این گونه فعالیت کردن برای یک شرکت بزرگ تولید شوینده چیزی جز تحمل زیان نیست ولی شرکتهای بزرگ برای حفظ برند خود فعلا زیان را به جان می خرند. شرکت های کوچک تر توان هضم چنین زیان هایی را ندارند و به گفته مسئولان انجمن ها و تشکل های تولیدی اقلام بهداشتی و شوینده، شرکت های کوچک مدتی است فعالیت خود را تعطیل کرده اند. شرایطی که صنایع شوینده در حال حاضر تجربه می کنند تداعی کننده مشکلاتی است که برای صنعت دارو به وجود آمده و از مدتها قبل در مورد آنها هشدار داده می شد. اکنون هم در مورد بحران تولید شوینده ها هشدار داده می شود با این امید که مسئولان وزارت صنعت در این مورد بهتر از مسئولان وزارت بهداشت عمل کنند.
سیاست های ناهماهنگ و قیمت گذاری دستوری
محمدرضا شهیدی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت به وجود آمده برای صنایع شوینده به «آرمان امروز» توضیح داد: صنایع شوینده از جمله صنایع قدیمی و باسابقه کشور هستند که برخی از آنها با برندها بزرگ جهانی قراردادهای همکاری دارند و برخی دیگر تحت لیسانس این برندها تولید می کنند. شرکت هایی نیز در این حوزه فعالیت می کنند که فرمولاسیون خود را به صورت بومی توسعه داده اند و با همین فرمولاسیون در بازار داخلی به برند تبدیل شده اند.
سرمایه گذاری های گسترده ای در این صنایع انجام شده و تقریبا بسیاری از این شرکت ها بخش اصلی مواداولیه خود را از پتروشیمی های داخلی تامین می کنند. در سال های اول پیروزی انقلاب تمام مواد اولیه صنایع شوینده و بهداشتی ازخارج تامین می شد و این صنعت کاملا به خارج وابسته بود اما اکنون این صنایع وابستگی شدیدی به خارج ندارند. معضلی که این صنعت با آن دست به گریبان است با بحرانی که در دارو شاهد آن هستیم تفاوت هایی دارد. به این معنی که صنعت دارو با معضل تامین ارز مواجه است اما صنایع شوینده با مشکل ناهماهنگی سیاستها و قیمت گذاری دستوری مواجه اند.
سیاست گذار حوزه صنعت کشور در یک ناهماهنگی ساختاری با زیرمجموعه تنظیم کننده بازار خود یعنی سازمان حمایت ، اجازه شناور شدن قیمت را به صنایع پتروشیمی داده و این صنایع بر اساس نوسان قیمت ارز ، محصول خود را نرخ گذاری می کنند اما به شرکت های تولیدکننده شوینده مجوز آزادسازی قیمت داده نمی شود و آنها باید با وجود افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه، کماکان باید قیمت مورد تایید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را رعایت کنند. این بحرانی که اکنون در این صنایع شاهد آن هستیم مسبوق به سابقه است و هر بار جهش قیمت ارز داشتیم شرکت های تولید کننده اقلام بهداشتی و شوینده با مشکلات شدید مواجه شدند اما برای رفع این مشکلات اقدام اساسی نشده است.
سیاست های دوگانه؛ ریشه بحران شوینده ها
حسام بیگدلو عضو هیات مدیره انجمن شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز اشاره به اعمال قیمتگذاری دستوری از سوی سازمان حمایت برای تولیدکنندگان مواد شوینده، می گوید: قیمت دستوری سالی یکبار و در بهترین حالت سالی دو مرتبه تغییر میکند این در حالیست که شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه را پتروشیمیهای دولتی و خصولتی که هر هفته نرخهایشان در حال تغییر است تهیه میکند.
وی با شرح نحوه قانون قیمتگذاری در پتروشیمیها، اضافه کرد: ۹۵ درصد نرخ جهانی ضرب در نرخ دلار میشود از اینرو هر هفته نرخ محصولات پتروشیمی تغییر میکند.
این فعال اقتصادی با انتقاد از سیاست دوگانه دولت در برخورد با تولیدکنندگان مواد شوینده و پتروشیمیها٬ خاطر نشان کرد: چالش اصلی شرکتهای شوینده این است که باید مواد اولیه که هر هفته نرخ آن متناسب با دلار تغییر میکند را خریداری کنند اما از سوی دیگر باید نرخ محصولات تولیدی خود را حداقل در یک بازه زمانی یکساله ثابت نگه دارند. در این دو حالت نفوذ دولت را میتوان مشاهده کرد دولت به پتروشیمیها اجازه می دهد که نرخشان را متناسب با نرخ دلار تغییر بدهند اما به تولیدکنندگان حق نمیدهد که قیمتها را تغییر بدهند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه قیمت مواد اولیه ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: ایران نسبت به دیگر کشورهای تولیدکننده از مزیت داشتن نفت برخوردار است٬ اما موادی که نفت از آنها حاصل میشود باعث نشده است که قیمت شوینده رقابتی و ارزان تمام شود؛ قیمت ما از محصولات شوینده ترکیه که پتروشیمی ندارد گرانتر است این در حالیست که ترکها مواد اولیه را از ایران خریداری میکنند و امکان سرزمینی ایران به تولیدکنندگان کمک نکرد که نرخ تولید را پایین بیاورند.
کاهش کیفیت محصولات صادراتی و از دست رفتن بازارها
عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ادامه داد: تولیدکننده مواد شوینده با نرخ جهانی مواد اولیه را تهیه میکنند و وقتی ما نفت داریم قیمت جهانی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ از آنجاییکه ما تحریم هستیم محصولات پتروشیمی خود را ارزانتر از داخلیها عرضه میکنند.
بیگدلو در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ تمام شده محصول باعث شده است که ما بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم؟ گفت: برای نمونه قرقیزستان سهم قابل توجهی از نیاز بازارش را از ترکیه وارد میکند تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با ترکیه را ندارند این در حالیست که مسافت ترکیه به قرقیزستان زیاد است اما با احتساب هزینه حمل باز هم واردات از ترکیه برای آنها صرفه اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان شوینده در ایران برای اینکه بتوانند با رقبای ترک رقابت کنند کیفیت را کاهش دادهاند، افزود: در بین عراقیها این ذهنیت ایجاد شده است که جنس ترکی کیفت بهتری نسبت به کالای ایرانی دارد و این کاهش کیفیت به مشکلاتی که این روزها تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند باز میگردد.
این فعال اقتصادی شوینده را جزو اقلام ضروری سبد خانوارها دانست و افزود: عدد ۲۵ درصدی افزایش نرخ شویندهها نسبت به دیگر صنایع قابل توجه نیست و این موضوع باعث شده است که شرکتهای تولیدکننده یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج شوند. تردید نداشته باشید که در آینده نزدیک با کمبود مواد شوینده و بحران آن مواجه خواهیم شد٬ چراکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از شرکتهای تولیدکننده کوچک روند تولید را متوقف کردند و شرکتهای بزرگ هم با یک سوم ظرفیت کار میکنند تا برند خود را حفظ کنند.
سیاست های ناهماهنگ و قیمت گذاری دستوری
محمدرضا شهیدی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت به وجود آمده برای صنایع شوینده به «آرمان امروز» توضیح داد: صنایع شوینده از جمله صنایع قدیمی و باسابقه کشور هستند که برخی از آنها با برندها بزرگ جهانی قراردادهای همکاری دارند و برخی دیگر تحت لیسانس این برندها تولید می کنند. شرکت هایی نیز در این حوزه فعالیت می کنند که فرمولاسیون خود را به صورت بومی توسعه داده اند و با همین فرمولاسیون در بازار داخلی به برند تبدیل شده اند.
سرمایه گذاری های گسترده ای در این صنایع انجام شده و تقریبا بسیاری از این شرکت ها بخش اصلی مواداولیه خود را از پتروشیمی های داخلی تامین می کنند. در سال های اول پیروزی انقلاب تمام مواد اولیه صنایع شوینده و بهداشتی ازخارج تامین می شد و این صنعت کاملا به خارج وابسته بود اما اکنون این صنایع وابستگی شدیدی به خارج ندارند. معضلی که این صنعت با آن دست به گریبان است با بحرانی که در دارو شاهد آن هستیم تفاوت هایی دارد. به این معنی که صنعت دارو با معضل تامین ارز مواجه است اما صنایع شوینده با مشکل ناهماهنگی سیاستها و قیمت گذاری دستوری مواجه اند.
سیاست گذار حوزه صنعت کشور در یک ناهماهنگی ساختاری با زیرمجموعه تنظیم کننده بازار خود یعنی سازمان حمایت ، اجازه شناور شدن قیمت را به صنایع پتروشیمی داده و این صنایع بر اساس نوسان قیمت ارز ، محصول خود را نرخ گذاری می کنند اما به شرکت های تولیدکننده شوینده مجوز آزادسازی قیمت داده نمی شود و آنها باید با وجود افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه، کماکان باید قیمت مورد تایید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را رعایت کنند. این بحرانی که اکنون در این صنایع شاهد آن هستیم مسبوق به سابقه است و هر بار جهش قیمت ارز داشتیم شرکت های تولید کننده اقلام بهداشتی و شوینده با مشکلات شدید مواجه شدند اما برای رفع این مشکلات اقدام اساسی نشده است.
سیاست های دوگانه؛ ریشه بحران شوینده ها
حسام بیگدلو عضو هیات مدیره انجمن شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز اشاره به اعمال قیمتگذاری دستوری از سوی سازمان حمایت برای تولیدکنندگان مواد شوینده، می گوید: قیمت دستوری سالی یکبار و در بهترین حالت سالی دو مرتبه تغییر میکند این در حالیست که شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه را پتروشیمیهای دولتی و خصولتی که هر هفته نرخهایشان در حال تغییر است تهیه میکند.
وی با شرح نحوه قانون قیمتگذاری در پتروشیمیها، اضافه کرد: ۹۵ درصد نرخ جهانی ضرب در نرخ دلار میشود از اینرو هر هفته نرخ محصولات پتروشیمی تغییر میکند.
این فعال اقتصادی با انتقاد از سیاست دوگانه دولت در برخورد با تولیدکنندگان مواد شوینده و پتروشیمیها٬ خاطر نشان کرد: چالش اصلی شرکتهای شوینده این است که باید مواد اولیه که هر هفته نرخ آن متناسب با دلار تغییر میکند را خریداری کنند اما از سوی دیگر باید نرخ محصولات تولیدی خود را حداقل در یک بازه زمانی یکساله ثابت نگه دارند. در این دو حالت نفوذ دولت را میتوان مشاهده کرد دولت به پتروشیمیها اجازه می دهد که نرخشان را متناسب با نرخ دلار تغییر بدهند اما به تولیدکنندگان حق نمیدهد که قیمتها را تغییر بدهند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه قیمت مواد اولیه ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: ایران نسبت به دیگر کشورهای تولیدکننده از مزیت داشتن نفت برخوردار است٬ اما موادی که نفت از آنها حاصل میشود باعث نشده است که قیمت شوینده رقابتی و ارزان تمام شود؛ قیمت ما از محصولات شوینده ترکیه که پتروشیمی ندارد گرانتر است این در حالیست که ترکها مواد اولیه را از ایران خریداری میکنند و امکان سرزمینی ایران به تولیدکنندگان کمک نکرد که نرخ تولید را پایین بیاورند.
کاهش کیفیت محصولات صادراتی و از دست رفتن بازارها
عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ادامه داد: تولیدکننده مواد شوینده با نرخ جهانی مواد اولیه را تهیه میکنند و وقتی ما نفت داریم قیمت جهانی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ از آنجاییکه ما تحریم هستیم محصولات پتروشیمی خود را ارزانتر از داخلیها عرضه میکنند.
بیگدلو در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ تمام شده محصول باعث شده است که ما بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم؟ گفت: برای نمونه قرقیزستان سهم قابل توجهی از نیاز بازارش را از ترکیه وارد میکند تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با ترکیه را ندارند این در حالیست که مسافت ترکیه به قرقیزستان زیاد است اما با احتساب هزینه حمل باز هم واردات از ترکیه برای آنها صرفه اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان شوینده در ایران برای اینکه بتوانند با رقبای ترک رقابت کنند کیفیت را کاهش دادهاند، افزود: در بین عراقیها این ذهنیت ایجاد شده است که جنس ترکی کیفت بهتری نسبت به کالای ایرانی دارد و این کاهش کیفیت به مشکلاتی که این روزها تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند باز میگردد.
این فعال اقتصادی شوینده را جزو اقلام ضروری سبد خانوارها دانست و افزود: عدد ۲۵ درصدی افزایش نرخ شویندهها نسبت به دیگر صنایع قابل توجه نیست و این موضوع باعث شده است که شرکتهای تولیدکننده یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج شوند. تردید نداشته باشید که در آینده نزدیک با کمبود مواد شوینده و بحران آن مواجه خواهیم شد٬ چراکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از شرکتهای تولیدکننده کوچک روند تولید را متوقف کردند و شرکتهای بزرگ هم با یک سوم ظرفیت کار میکنند تا برند خود را حفظ کنند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰