تاریخ انتشار : جمعه 18 شهریور 1401 - 8:16
کد خبر : 111977

تعلل ایران و آمریکا‌ ؛ توفیق لابی عربی – اسراییلی

تعلل ایران و آمریکا‌ ؛ توفیق لابی عربی – اسراییلی

آرمان شرق-گروه بین الملل:هر احتمالی وجود دارد. در واقع وقتی هم ایران و هم آمریکا بر مواضع خود اصرار می‌کنند و تحت هیج‌ شرایطی حاضر به عقب‌نشینی حداقلی هم نیستند، طبیعی است که هر حالتی ممکن است. با این حال فضای فعلی فضایی است که توافق را می‌توان حتمی دانست و تنها بحث جدی مانده این است که امضاء قبل از انتخابات کنگره‌ آمریکا روی کاغذ بیاید، یا قبل از آن.

آرمان شرق-گروه بین الملل:هر احتمالی وجود دارد. در واقع وقتی هم ایران و هم آمریکا بر مواضع خود اصرار میکنند و تحت هیج شرایطی حاضر به عقبنشینی حداقلی هم نیستند، طبیعی است که هر حالتی ممکن است. با این حال فضای فعلی فضایی است که توافق را میتوان حتمی دانست و تنها بحث جدی مانده این است که امضاء قبل از انتخابات کنگره آمریکا روی کاغذ بیاید، یا قبل از آن.

تعلل ایران و آمریکا‌ ؛ توفیق لابی عربی – اسراییلی

روزنامه آرمان امروز نوشت:«تایمز اسرائیل مدعی شد که مقامهای آمریکا به یائیر لاپید، نخستوزیر اسرائیل اطلاع داده اند توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد»

برجام همچنان بلاتکلیف است و انگار قرار نیست این گره کور که علاوه بر ایران و آمریکا، برای نظام بینالملل مسالهای حلنشده است، باز شود. این شرایط مبهم در حالی است که اتحادیه اروپا در متن پیشنهادی، تاکید کرده بود که این آخرین مهلت است و ایران و آمریکا جواب مثبت یا منفی را  باید در همین مرحله بدهند. آخرین خبر از مذاکرات حاکی از این است که کاخسفید از امضای برجام پیش از انتخابات کنگره ناامید شده و بههمین دلیل فعلا  عجلهای برای بهنتیجه رسیدن مذاکرات برجامی ندارد.

عبدالرضا فرجیراد ، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تاکید دارد، اگر ایران و  آمریکا بدون واسطهگری اروپا مذاکرات دوجانبه و مستقیمی داشتند، برجام حتما خیلی سریعتر، کمهزینه و البته کمدردسرتر به امضاء میرسید.

گفتوگوی در گفتوگو با «آرمانامروز» با و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در زیر می‌‌آید:

ظاهرا بایدن از پذیرش توافق حداقل در مقطع کنونی پشیمان شده است

از هفته پیش معلوم بود، توافق به این زودیها حاصل نمیشود. در واقع شرایط به بدخواهان برجام این فرصت را داد تا تحرکات ضد توافقیشان را به نتیجه برسانند. در واقع نزدیک بهیک ماه است که ایران پاسخ متن پیشنهادی اتحادیهاروپا را به کاخسفید ارسال کرده است. اگر بایدن برای واکنش نشان دادن تعلل نمیکرد، بهاحتمال زیاد برجام تا امروز امضاء شده بود. اما دستدست کردن آمریکا به مخالفان داخلی این کشور و همچنین اسراییل فرصت خوبی داد تا بتوانند برنامههای ضد توافقیشان را آنطور که مدنظرشان بود، انجام داده و به نتیجه برسانند.

اما بایدن اصرار داشت، پیش از انتخابات میاندورهای کنگره تکلیف این پرونده پر پیچ و خم روشن شود

مشکل همین است. بایدن و همکارانش باتوجه بهتعللی که پیش آمد، دیگر عجلهای برای توافق با ایران ندارند و ترجیحشان چیزی جز امضای برجام بعد از انتخابات نیست. در واقع حزب دموکرات همه سعیاش را بهکار گرفته بود تا برجام امضاء شود و از این موضوع در رقابتهای انتخاباتی بهعنوان برگ برنده بهره ببرند. اما اکنون که مذاکرات همچنان بلاتکلیف مانده است، دیگر دلیلی برای عجله ندارند. البته این ضرری برای دموکراتها است که دستخالی به استقبال انتخابات سنا میروند. تاکید میکنم، اگر کاخسفید از خود تعلل نشان نمیداد، لابی عربی _ اسراییلی نمیتوانست خللی در راه توافقهستهای بهوجود بیاورد.

اما در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندورهای کنگره، امضای برجام دشوار میشود.

دقیقا همینطور است. اگر جمهوریخواهان بعد از رایگیری نوامبر اکثریت کرسیهای مجلس سنا را در اختیار خود میبینند، فرصت و ابزار بیشتری برای تحتفشار قراردادن کاخسفید پیدا میکنند تا قید توافق یا حداقل بهتاخیر انداختن آن پیدا میکنند. بههمین دلیل ، بایدن باید کار را در همین مرحله تمام میکرد.

میتوان گفت، مذاکرات هستهای به حالت بلاتکلیفی محض بازخواهد گشت؟

هر احتمالی وجود دارد. در واقع وقتی هم ایران و هم آمریکا بر مواضع خود اصرار میکنند و تحت هیج شرایطی حاضر به عقبنشینی حداقلی هم نیستند، طبیعی است که هر حالتی ممکن است. با این حال فضای فعلی فضایی است که توافق را میتوان حتمی دانست و تنها بحث جدی مانده این است که امضاء قبل از انتخابات کنگره آمریکا روی کاغذ بیاید، یا قبل از آن.

در پایان لازم به تاکید میدانم، اگر ایران و  آمریکا بدون واسطهگری اروپا مذاکرات دوجانبه و مستقیمی داشتند، برجام حتما خیلی سریعتر، کمهزینه و البته کمدردسرتر به امضاء میرسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.