تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:31
کد خبر : 49362

تشدید تنش ها میان روسیه و اوکراین

آرمان شرق:یک مقام ارشد سیاسی سازمان ملل حاضر در نشست شورای امنیت به منظور بررسی مناقشه تنگه کرچ، تاکید کرد که کاهش فوری تنش‌ها در دریای آزوف و دریای سیاه میان روسیه و اوکراین ضروری است و بر اهمیت تلاش‌های جدی برای یافتن راه‌حل صلح آمیز برای تعارض چند ساله موجود میان دو کشور تاکید

آرمان شرق:یک مقام ارشد سیاسی سازمان ملل حاضر در نشست شورای امنیت به منظور بررسی مناقشه تنگه کرچ، تاکید کرد که کاهش فوری تنش‌ها در دریای آزوف و دریای سیاه میان روسیه و اوکراین ضروری است و بر اهمیت تلاش‌های جدی برای یافتن راه‌حل صلح آمیز برای تعارض چند ساله موجود میان دو کشور تاکید کرد.

به‌ گزارش آرمان شرق به نقل از ‌ایسنا ‌، رزماری دیکارلو، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت در روز دوشنبه و در جلسه‌ای که در پی رویارویی روز یکشنبه‌ کشتی‌های روسی و اوکراینی در ساحل کرچ  در حوزه کریمه رخ داد، گفت‌ که از دو طرف درخواست می‌کند از هر گونه تحریک به اقدامات جدی‌تر یا تشدید لفاظی‌ها پرهیز کنند.

او تاکید کرد: ما هم به روسیه و هم به اوکراین یادآور می‌شویم که لازم است این حادثه را مهار کرده و جلوی تشدید جدی تنش را که ممکن است تبعات پیش‌بینی نشده، داشته باشد، بگیرند.

وی همچنین درخواست‌های قبلی خود از همه طرف‌ها درخصوص اجتناب از اقدامات یک جانبه‌ای که باعث عمیق‌تر شدن اختلاف و فاصله گرفتن از روح و متن توافقنامه مینسک شود، یادآور شد، توافقنامه‌ای که به تعیین گام‌های ضروری برای بازیابی صلح در مناطق شرقی اوکراین پرداخته است.

دیکارلو گفت‌: سازمان ملل کاملا از تلاش‌های منطقه‌ای برای یافتن راه‌حل صلح آمیز حمایت می‌کند و لازم است که همه طرف‌های مربوطه اقدامات جدید و سازنده به منظور غلبه بر بن بست در مذاکرات دیپلماتیک اتخاذ کنند.

نشست شورای امنیت بعد از یک رای گیری که موجب رد دستور کار اول در نظر گرفته شده برای این نشست شد، برگزار شد.

روسیه این نشست را درخواست کرده و استدلال کرد که اوکراین مرزهای دریایی آن را نقض کرده است.  در این رای گیری دستور کار پیشنهادی نشست، چهار رای مثبت از جانب بولیوی، چین، قزاقستان، روسیه و هفت رای منفی از جانب فرانسه، کویت، هلند، لهستان، سوئد، بریتانیا، آمریکا و چهار ممتنع از سوی ساحل عاج، گینه استوایی، پرو و اتیوپی دریافت کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت‌: کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین به صورت غیر قانونی وارد اراضی روسیه شدند و به تلاش‌های کشتی‌های روسی برای هشدار به آنها  وقعی ننهادند.

 

او تاکید کرد که این دست از اقدامات نقض منشور سازمان ملل و هنجارهای بین‌المللی است.

 

معاون اول نماینده دائم روسیه اظهار کرد: از نظر ما چنین اقداماتی نقض تمامیت ارضی روسیه است.

پولیانسکی خاطرنشان کرد که رفتار حرفه‌ای و خویشتندارانه ماموران روسی را که نخواستند جان کسی در این حادثه گرفته شود، تحسین می‌کند.

 

وی گفت‌: مسئولیت این رخداد بر دوش کسانی است که به خدمه اوکراینی به شکل غیر قانونی دستور دادند.

 

پولیانسکی به اعضای شورای امنیت گفت‌ که کشتی‌های اوکراینی  در حال‌ حاضر در بنادر روسیه توقیف بوده و منتظر تحقیق و بازرسی هستند.

 

در ‌عین ‌حال در نشست دومی که در همان روز برگزار شد، ولادیمیر یلچنکو، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل نیز از جانب کشور خودش به شورای امنیت توضیح داده و گفت‌: آن چه که نماینده روسیه قبل از آن مطرح کرد، دروغی آشکار است.

 

او گفت‌ که در ۲۵ نوامبر این مناقشه زمانی ایجاد شد که یک کشتی گارد ساحلی روسیه به یکی از کشتی‌های اوکراینی در حین انتظار برای  عبور از تنگه کرچ که مابین دریای سیاه و دریای آزوف واقع است، کوبید و به آن آسیب زد.

 

نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل افزود: ویدیوی این حمله در فضای مجازی موجود است و اگر آن را تماشا کنید به وضوح خواهید دید که کشتی اوکراینی دارد برای خودداری از تصادم تلاش می‌کند، در حالی که کشتی روسی عمدا دارد حمله انجام می‌دهد.

 

وی گفت‌: بعد از این حادثه کشتی‌های روسیه نگذاشتند که دیگر کشتی‌های اوکراین هیچ گونه حمایتی به عمل آورند و کشتی‌های اوکراینی نتوانستند از تنگه عبور کرده و وارد دریاهای آزاد شوند و کشتی‌های روسی آنها را تعقیب کرده و  مجبور به توقف و  توقیف کردند.

حکومت نظامی ۳۰ روزه

همچنین شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین نیز پیشنهاد داد تا بعد از وقوع این رخداد در تنگه کرچ، برای مدت ۶۰ روز در خاک اوکراین قانون حکومت نظامی اجرا شود.

آلکساندر تورچینوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اظهار کرد، حقوق و آزادی‌های شهروندان اوکراینی ممکن است در صورت تشدید بیشتر تنشها در طول دوره حکومت نظامی محدود شود.

در عین حال رئیس ستاد کل ارتش اوکراین نیز از آماده باش رزمی کامل نیروهای مسلح این کشور خبر داده است.

پارلمان اوکراین از اجرای قانون حکومت نظامی برای مدت ۳۰ روز در مناطق منتخبی از این کشور حمایت کرده است. به گفته منابع، پارلمان اوکراین حکومت نظامی در این کشور را با وجود پیشنهاد شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین برای اجرای ۶۰ روزه، تنها برای ۳۰ روز تصویب کرده و آن را برای گروهی از مناطق کشور که بیشترین آسیب پذیری را در مقابل حملات احتمالی از جانب روسیه دارند از جمله مناطق مرزی و ساحلی در نظر گرفته است.

مجموعا ۲۷۶ قانونگذار به تصویب این حکم رای دادند که از ۲۸ نوامبر قرار است برای مدت ۳۰ روز اجرایی شود.

تورچینوف روز دوشنبه حین ارائه حکم ریاست جمهوری درخصوص اجرای قانون حکومت نظامی به پارلمان تاکید کرد، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین برنامه و طرحی برای محدود کردن حقوق و آزادی‌های شهروندان اوکراینی ندارد اما این اتفاق میتواند در صورت بدترشدن وضعیت بیافتد.

وی افزود: در صورت وخیم شدن وضعیت، تشدید تنشها و افزایش تجاوزگری‌های روسیه ما باید این امکان و ابزار را داشته باشیم که حکومت نظامی را تشدید و حقوق و آزادی‌ها را محدودتر کنیم.

نگرانی جدی ولادیمیر پوتین

به دنبال اعلام این حکومت نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “نگرانی جدی” خود را نسبت به این اقدام اعلام کرد.

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اظهار امیدواری کرد که رهبر آلمان برای مهار کردن اقدامات کی‌یف مداخله کند.

کرملین در بیانیه خود نوشت: پوتین در این گفتگو به ابراز نگرانی جدی خود از بابت تصمیم کی‌یف برای در آماده باش قرار دادن نیروهای مسلح خود و اجرای حکومت نظامی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که برلین از نفوذ خود بر مقام‌های اوکراین استفاده کرده و آنها را از دست زدن به اقدامات بی مهابای بیشتر بر حذر دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.