تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 - 7:17
کد خبر : 120349

بررسی تاثیر رئیس بانک مرکزی بر بازار ارز

بررسی تاثیر رئیس بانک مرکزی بر بازار ارز

آرمان شرق-گروه اقتصاد:وجود عوامل موثر در افزایش نرخ ارز دلیل نمی‌شود که رئیس کل بانک مرکزی قدرت این را نداشته باشد که بازار را تا حدودی مدیریت کند و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت اوضاع کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم. 

بررسی تاثیر رئیس بانک مرکزی بر بازار ارز

درپی تغییر رئیس کل بانک مرکزی، یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت بازار ارز کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم. درپی تغییر رئیس کل بانک مرکزی، یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت بازار ارز کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، با استعفای علی صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی، هیئت دولت به ریاست محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی رای اعتماد داد و رئیس جمهور نیز به رئیس کل جدید بانک مرکزی توصیه کرد که برای مدیریت بازار ارز از همفکری و مشورت همه افراد صاحب‌نظر استفاده کند و همچنین بر ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز تأکید کرد.

در زمینه تغییر رئیس کل بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز، کامران ندری – کارشناس اقتصادی – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شخصیت رؤسای بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت اقتصاد تاثیرگذار باشد اما این موضوع در ایران زیاد تاثیرگذار نیست، زیرا اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است و عوامل متعددی چون تحریم‌ها، رشد بالای نقدینگی، مداخلات دستوری در قیمت‌گذاری، انحصار شدید بنگاه‌های تولیدی، رشد پایین اقتصادی، نرخ تورم و انتظارات تومی بالا در نرخ ارز تاثیرگذار است.

به گفته وی، وجود عوامل موثر در افزایش نرخ ارز دلیل نمی‌شود که رئیس کل بانک مرکزی قدرت این را نداشته باشد که بازار را تا حدودی مدیریت کند و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت اوضاع کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس کل قوی می‌تواند مانع درخواست‌های غیراصولی و زیانباری که از ناحیه دولت بر بانک‌ها اعمال می‌شود، شود. رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند اوضاع را بهتر کند اما امکان و اختیارات این را دارد که مانع وخیم شدن اوضاع در بازار ارز شود و از سرعت افزایش قیمت دلار کم کند.

ندری گفت: تصمیم‌گیری درباره ساختار رژیم ارزی، شناورسازی نرخ ارز، رژیم ارزی چند نرخی، میزان نرخ بهره نرخ بهره، اضافه برداشت بانک‌ها، برداشت دولت از تنخواه در ساختمان بانک مرکزی رخ می‌دهد و علیرغم مشکلات ساختاری زیاد در اقتصاد کشور، رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم‌گیری در موارد ذکر شده نقش کلیدی داشته باشد.

وی با انتقاد از ساختار شورای پول و اعتبار گفت: ترکیب و ساختار تعیین شده برای شورای پول و اعتبار همواره با تصمیمات گرفته در این شورا، فشارهای زیادی بر بانک مرکزی وارد می‌کند و رئیس بانک مرکزی مقتدر می‌تواند از این فشارها کم کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.