تاریخ انتشار : جمعه 4 آذر 1401 - 8:01
کد خبر : 117585

برخوردی نه چندان سخت

برخوردی نه چندان سخت

آرمان شرق-گروه بین الملل:بعد از خبری شدن جزئیات اقدامات ایران در پاسخ به صدور قطع نامه شواری حکام شاهد واکنش نه چندان تند اروپایی ها و آژانس بودیم که مویدی بر گزارش های قبلی مبنی بر عدم تمایل غرب برای بحرانی تر کردن پرونده فعالیت های هسته ی ایران است.

برخوردی نه چندان سخت

بعد از خبری شدن جزئیات اقدامات ایران در پاسخ به صدور قطع نامه شواری حکام شاهد واکنش نه چندان تند اروپایی ها و آژانس بودیم که مویدی بر گزارش های قبلی مبنی بر عدم تمایل غرب برای بحرانی تر کردن پرونده فعالیت های هسته ی ایران است. در همین راستا بعد از موضع گیری نرم واشنگتن نسبت به این اقدام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها به گزارش این اقدام سازمان انرژی اتمی بسنده کرد و اعلام داشت که ایران غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد را در نیروگاه زیرزمینی فردو آغاز کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را با استفاده از دو آبشار IR-6 خود در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو آغاز کرده است. در ادامه لحن تروئیکای اروپایی قدری تندتر از واشنگتن و آژانس بود.

سه عضو اروپایی برجام روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نوشت: «ما – دول فرانسه، آلمان و انگلیس – اقدامات اخیر ایران را که درجهت پیشبرد برنامه هسته‌ایش است را محکوم می‌کنیم. ایران با افزایش توانایی‌های تولیدی در فردو و نطنز ورای محدودیت‌های برجامی و با تسریع تولید اورنیوم غنی‌سازی‌شده گام‌های بیشتری در جهت تهی کردن برجام برداشته است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در تاسیسات زیرزمینی نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو بسیار نگران‌کننده است. گام ایران چالشی برای سیستم عدم اشاعه‌ای جهانی محسوب می‌شود. این اقدام که خطرات اشاعه هسته‌ای مهمی را دربر دارد هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد. از آنجایی که ایران ۵ ماه پیش اجرای تدابیر شفافیت‌ برجامی را متوقف کرده است، اقدامات کنونی این کشور بیش از پیش نگران‌کننده هستند.»

این کشورها در انتهای این بیانیه آورده اند: «گفتن اینکه این تشدید در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران بوده، غیرقابل قبول است. ایران به طور قانونی متعهد است که ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای توافق پادمانی را به طور کامل اجرا کند. ما به رایزنی با شرکای بین‌المللی درخصوص چگونگی رسیدگی به این تشدید هسته‌ای از سوی ایران ادامه می‌دهیم.»

در آن سو نماینده روسیه در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو، آن را پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش آمریکا و تروئیکای اروپا در شورای حکام جهت افزایش تنش‌ها پیرامون مسئله هسته‌ای ایران تلقی کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در پی آغاز غنی‌سازی ایران در سایت فردو در صفحه توییترش نوشت: «تروئیکای اروپا ایران را به خاطر تصمیمش برای افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش انتقاد کرد. آن‌ها نقش خودشان در این تحولات را فراموش کرده‌اند.» اولیانوف در ادامه نوشت: «تصمیم تهران پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش تروئیکای اروپا و آمریکا برای افزایش تنش‌ها در هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

افزون بر آن محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم دیروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: «همانطور که قبلا اعلام‌کردیم، رفتار سیاسی و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس عدم توجه به روند توافق و مذاکرات بوده دارای یک عمل متقابل خواهد بود و سازمان انرژی اتمی در راستای قانون اقدام راهبردی در سایت فردو و نطنز ظرفیت جدیدی را برای غنی سازی ایجاد کرد که کل این عملیات در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» اسلامی ادامه داد: «در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره های جدید گازدهی آن شروع شده است و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم و در گام‌ تکمیلی که در حال اقدام است از سانتریفیوژهای نسل جدید استفاده و نسل ششم را جایگزین نسل اول خواهیم‌ کرد.»

وی تصریح کرد: «فشار سیاسی و قطع نامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتارها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد.» رییس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: «آمریکا که از این سند خارج شده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه مانع اقدامات دیگران هم شده است، امیدواریم روزی اگر بخواهند به تفاهم پایبند باشند به همان‌ متن و به همان ضوابط و چارچوب برگردند و بیش از این با عملیات روانی و جوسازی سیاسی حقوق ملت ایران را تضعیف نکنند.»/شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.