تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 12:18
کد خبر : 93943

سلامی دوباره به برجام؟

سلامی دوباره به برجام؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:شورای عالی امنیت ملی روز شنبه جلسه خواهد داشت تا همانگونه که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد، مذاکرات را راهبری کند. تصمیم روز شنبه قطعا مسیر را در هفته پیش رو و زمان بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین تعیین خواهد کرد. تصمیمی که احتمالا نشان می‌دهد با برجام خداحافظی یا به آن سلامی دوباره خواهیم کرد.

آرمان شرق- گروه بین الملل:شورای عالی امنیت ملی روز شنبه جلسه خواهد داشت تا همانگونه که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد، مذاکرات را راهبری کند. تصمیم روز شنبه قطعا مسیر را در هفته پیش رو و زمان بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین تعیین خواهد کرد. تصمیمی که احتمالا نشان می‌دهد با برجام خداحافظی یا به آن سلامی دوباره خواهیم کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حالی شب گذشته راهی تهران و وین شدند که سرعت بالای تحولات نشان از رسیدن قطار مذاکرات به ایستگاه پایانی دارد.

به گزارش ایلنا، روند تحولات مذاکرات وین در حالی در ساعات گذشته سرعت گرفته است که طرف‌های غربی و حتی چین و روسیه نیز بارها در اظهاراتی پایان فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل یا زمان مناسب برای به نتیجه رسیدن مذاکرات عنوان کرده بودند. طرف ایرانی نیز هرچند تاکنون به صورت علنی زمانی را برای پایان مذاکرات تعیین نکرده بود اما به نظر می‌رسد تهران نیز از ابتدا با اعلام اینکه از فرسایشی شدن مذاکرات استقبال نمی‌کند، زمان فرضی پایان سال شمسی را برای جمع‌بندی مذاکرات در ذهن داشته است.

بر همین اساس روز گذشته شاهد حجم بالایی از اخبار مخابره شده از وین بودیم؛ علی باقری در ساعات پایانی روز گذشته راهی تهران شد تا ضمن مشورت‌های نهایی در جلسه روز شنبه شورای عالی امنیت ملی شرکت کند؛ جلسه‌ای که قریب به یقین سرنوشت برجام را مشخص می‌کند. این در حالی است که در همان ساعات از اتریش خبر رسید که بهروز کمالوندی به جهت انجام رایزنی‌های فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شده است.

اعضای برجام و آمریکا نیز روز گذشته جلسه داشته و به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه، اعضا برای مقایسه نکات مورد نظرشان و گفت‌وگو پیرامون مسیر پیش رو در دور پایانی مذاکرات وین با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

وانگ کوان، نماینده چین در پایان نشست شب گذشته به خبرنگاران گفت که انتظار دارد علی باقری تا پایان هفته به وین بازگردد. وی همچنین افزود که ما فکر می‌کنیم واقعا آخرین مرحله، مرحله خط پایان، زمان قضاوت سیاسی و زمان تصمیم‌گیری سیاسی است.

در همراهی با دیپلمات‌های روسیه و چین، مذاکره‌کنندگان ارشد انگلیس و فرانسه نیز در توئیت‌های ساعات پایانی روز گذشته خود از هشتگ مرحله پایانی مذاکرات وین استفاده کردند. نماینده بریتانیا در این توئیت از دیدار خود با مذاکره‌کننده ارشد ایران پیش از ترک وین خبر داد و رئیس هیات مذاکره‌کننده فرانسه نیز نوشت: «تا درباره همه چیز توافق نشود، در مورد هیچ چیز توافق شده است، جمله‌ای آشنا که از زمان آغاز مذاکرات در ماه آوریل روی همه پیش‌نویس‌ها نوشته شده. این جمله هیچ‌گاه به اندازه امروز درست نبوده است.»

راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز در پایان جلسه شب گذشته از اظهار نظر خودداری کرد و تنها اعلام کرد که همانطور که انتظار می‌رود، در وین خواهد ماند.

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در جریان نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود در خصوص مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. من در مونیخ و آقای باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و به جوزپ بورل، مسئول سیاست خرجی اتحادیه اروپا تأکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری افزود: در مجموعه مذاکرات وین تا این‌جا خوشبین هستیم و امیداریم اندک موضوعات حساس و مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماه گذشته در وین حاصل شده به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ در وین پایبند خواهند ماند.

یکی از خطوط قرمزی که وزیر امور خارجه روز گذشته مجددا بر آن تاکید کرده، حق بازگشت‌پذیری سریع دستاوردهای هسته‌ای ایران است تا در صورت تخطی مجدد ایالات متحده یا هر یک از طرفین دیگر برجام تهران بتواند در کمترین زمان ممکن چرخه فناوری هسته‌ای خود را به نقطه‌ای که امروز در آن قرار دارد، بازگرداند؛ موضوعی که هنوز مشخص نیست واشنگتن و تروئیکای اروپایی تا چه میزان آن را پذیرفته‌اند.

البته یکی دیگر از موانع احیای برجام را باید در تحرکات جریان‌های دلواپس و تندرو حاضر در تهران و واشنگتن جست‌وجو کرد؛ آنجایی که ۲۰۰ قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی طی نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، نسبت به بازگشت به برجام هشدار داده و اعلام کردند که هرگونه توافقی با ایران باید به تأیید کنگره برسد و ۲۵۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه‌ای خطاب به سیدابراهیم رئیسی بر اجرای قانون اقدام راهبردی تاکید می‌کنند.

شورای عالی امنیت ملی روز شنبه جلسه خواهد داشت تا همانگونه که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد، مذاکرات را راهبری کند. تصمیم روز شنبه قطعا مسیر را در هفته پیش رو و زمان بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین تعیین خواهد کرد. تصمیمی که احتمالا نشان می‌دهد با برجام خداحافظی یا به آن سلامی دوباره خواهیم کرد.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.