تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 15:04
کد خبر : 64041

بازگشت به برجام برای «جو بایدن» ساده نیست

بازگشت به برجام برای «جو بایدن» ساده نیست

ارمان شرق- تهران باید درک کند که موقعیت بایدن در خانه چقدر ضعیف است و چقدر برای او دشوار است که عذرخواهی کند و به خاطر ترامپ تلاش کرده تا روابط آسیب دیده را احیا کند؛ در این صورت، ایران باید این را درک کند و در نیمه راه بایدن را ملاقات کند. در غیر این صورت، ما دو سال را از دست خواهیم داد، عده‌ای در بمب‌گذاری و حملات موشکی از بین می‌روند و سپس جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در سال ۲۰۲۴دوباره بدست می آورند و درهای فرصت‌ها بسته می‌شود.

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فرصت کمی برای بهبود روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد، گفت: تهران باید درک کند که موقعیت رئیس‌جمهور آمریکا در خانه چقدر ضعیف است و چقدر برای او دشوار است که عذرخواهی کند و به خاطر ترامپ تلاش کرده تا روابط آسیب دیده را احیا کند؛ در این صورت، ایران باید این را درک کند و در نیمه راه وی را ملاقات کند.
«رابرت دیوید» نویسنده، مورخ و محقق روابط بین‌الملل است که در تاریخ و سیاست معاصر اروپای شرقی، اتحاد جماهیر شوروی و روسیه متخصص است. وی در حال حاضر دانشیار سیاست خارجی و تحلیل دفاعی بین الملل در دانشکده روابط بین الملل دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.
این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در مورد تنش‌ در روابط تهران و واشنگتن پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل تعلل رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به برجام علی‌رغم آنکه این موضوع بخشی از شعارهای رقابت‌های انتخاباتی بوده، گفت: درست است که ایالات متحده از برجام خارج شد، در حالی که ایران به اجرای آن ادامه داد. همچنین درست است که تقریباً همه متحدان آمریکا با رئیس‌جمهور ترامپ اختلاف نظر داشته و سعی در حفظ برجام داشتند. و البته بایدن هنگام دستیابی به توافق، معاون رئیس‌جمهور اوباما بود؛ بنابراین ما می‌دانیم که وی از چه سیاستی پشتیبانی می‌کند اما هرچقدر بایدن موافقت کند که آمریکا مقصر تخریب روابط است؛ این فقط یک مسئله ساده نیست که بگوییم «اوه، اشتباه ما بود ببخشید برمی گردیم»، بازگشت به همان جایی که پنج سال پیش بودیم سخت است. ایالات متحده و ایران از آن زمان اقداماتی انجام داده‌اند که این کار را بسیار دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: بایدن اخیراً از سعودی‌ها انتقاد کرده است؛ وی کمک‌های نظامی خود به سنی‌ها در یمن را متوقف می‌کند و تمایل خود را برای بهبود روابط با تهران اعلام کرده است اما وقتی شبه نظامیان شیعه در عراق موشک‌هایی را شلیک می‌کنند که متحدان آمریکایی و حتی شهروندان آمریکایی را به قتل می‌رساند، این کار او را بسیار سخت می کند. بایدن با انتقاد شدید حزب جمهوری خواه روبرو است؛ حزبی که هنوز نیمی از آرا را در سنای آمریکا دارد. او قبلاً به دلیل پاسخ ضعیف در برابر چنین حملاتی، مورد حمله قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من امیدوارم که دولت بایدن و دولت ایران بتوانند مذاکراتی آرام و مخفی را آغاز کنند تا این حملات بی‌هدف از سوی دو طرف را متوقف کرده و چارچوبی برای دیپلماسی برقرار شود. تندروها در هر دو طرف مایل هستند تا جلوی این کار را بگیرند؛ بنابراین برای دستیابی به آن مقداری محدودیت و رهبری واقعی لازم است.

وی افزود: تهران باید درک کند که موقعیت بایدن در خانه چقدر ضعیف است و چقدر برای او دشوار است که عذرخواهی کند و به خاطر ترامپ تلاش کرده تا روابط آسیب دیده را احیا کند؛ در این صورت، ایران باید این را درک کند و در نیمه راه بایدن را ملاقات کند. در غیر این صورت، ما دو سال را از دست خواهیم داد، عده‌ای در بمب‌گذاری و حملات موشکی از بین می‌روند و سپس جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در سال ۲۰۲۴دوباره بدست می آورند و درهای فرصت‌ها بسته می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.