تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 0:15
کد خبر : 83053

انگلیس ۴۰۰ میلیون پوند ایران را «به‌زودی» پرداخت می‌کند

انگلیس ۴۰۰ میلیون پوند ایران را «به‌زودی» پرداخت می‌کند

آرمان شرق- «بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۵ میلیون دلاری) دولت انگلیس به ایران بابت یک قرارداد قدیمی نظامی «به‌زودی» پرداخت خواهد شد و دو کشور در تلاش‌اند ببینند پرداخت این مبلغ چطور می‌تواند انجام گیرد». بر سر مسئله اصلی پرداخت این بدهی و میزان آن توافق شده است اما روش و پروسه پرداخت هنوز حل نشده است»،مذاکراتدراین‌باره هفته آتی در تهران ادامه خواهد یافت.

باز هم «به‌زودی»، این‌بار این قید زمان برای بازپرداخت بدهی ایران از سوی انگلیس به کار رفته است. علی باقری که برای رایزنی‌های دوجانبه برجامی به چند کشور اروپایی سفر کرده است، بعد از مذاکره با طرف انگلیسی ابراز امیدواری کرد این بدهی «به‌زودی» پرداخت شود. مبلغ این بدهی ۴۰۰ میلیون پوند معادل ۵۳۵ میلیون دلار است که دولت انگلیس در ازای تانک‌های چیفتن که قرار بود به ایران تحویل دهد ولی تحویل نداد، به ایران بدهکار است. این قرارداد متعلق به دوران قبل از انقلاب است.
بلومبرگ نوشته علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: «بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۵ میلیون دلاری) دولت انگلیس به ایران بابت یک قرارداد قدیمی نظامی «به‌زودی» پرداخت خواهد شد و دو کشور در تلاش‌اند ببینند پرداخت این مبلغ چطور می‌تواند انجام گیرد». باقری در گفت‌وگویی در لندن گفت این موضوع در دیداری که روز پنجشنبه با مقامات وزارت امور خارجه انگلیس داشته، مطرح شده است. او با بیان اینکه «بر سر مسئله اصلی پرداخت این بدهی و میزان آن توافق شده است اما روش و پروسه پرداخت هنوز حل نشده است»، افزود که مذاکرات دراین‌باره هفته آتی در تهران ادامه خواهد یافت.
علی باقری‌کنی در روز پنجشنبه با «جیمز کلورولی» در ساختمان وزارت خارجه انگلیس در لندن دیدار کرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت مذاکرات [با دولت انگلیس] «جدی» و یک گام رو‌به‌جلو در حل‌کردن اختلافات میان دو کشور بوده است. موضوع این بدهی البته سال‌هاست در چنین مرحله‌ای است و هنوز مشخص نیست ادعای بازپرداخت آن به‌زودی تا چه میزان صحت داشته باشد؛ حتی بسیاری مدعی‌اند آزادنشدن نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی
ایرانی-انگلیسی در ایران بابت پرداخت‌نشدن بدهی ایران است. باقری گفته که موضوع این زندانی نیز در این ملاقات‌ مورد بررسی قرار گرفته است. او البته «هرگونه ارتباط زندانی‌بودن زاغری به موضوع بدهی دولت انگلیس به ایران را رد کرده است». او دراین‌باره گفت بازداشت زاغری «یک موضوع قضائی است که در چارچوب قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌شود و قابل پیگیری در قوه قضائیه است».
وزارت امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای درباره ملاقات بین نماینده ایران و انگلیس نوشت: «ضرورت آزادسازی فوری شهروندان انگلیسی که به‌طور غیرمنصفانه در ایران در بازداشت به سر می‌برند، ازجمله نازنین زاغری راتکلیف،‌ انوشه آشوری و مراد طاهباز، در رایزنی‌ها با معاون وزیر امور خارجه ایران مورد تأکید قرار گرفت». هفته گذشته وزیر خارجه ایران نیز با همتای خود در انگلیس صحبت کرد و موضوع کنسولی یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو
بین دو طرف بود.
باقری: درباره نحوه پرداخت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
باقری درعین‌حال در گفت‌وگو با ایرنا گفت درباره نحوه پرداخت این بدهی جمع‌بندی حاصل نشده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات با طرف بریتانیایی درباره بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران گفت‌وگو و پیشرفتی صورت گرفته است، گفت: «بله در واقع مدتی است که برای تأدیه بدهی دولت انگلیس به جمهوری اسلامی ایران بحث‌هایی بین دو طرف جریان دارد. در تهران هم در چندین جلسه که من در آن حضور داشتم، این مسئله مطرح بود و امروز هم این بحث مطرح شد». معاون وزیر خارجه بیان کرد: «اصل موضوع بدهی، اصل پرداخت بدهی و اصل مبلغ بدهی مورد توافق دو طرف است فقط نکته‌ای که باعث شده این بدهی تأدیه نشود، روش پرداخت است که در این مورد طرفین در حال رایزنی هستند». وی با بیان اینکه طرف بریتانیایی گزینه‌ها و شیوه‌هایی را درباره نحوه پرداخت این بدهی مطرح کرده است، افزود:‌ «هنوز در این رابطه به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و قرار است بحث را به تهران که برگشتم، ادامه بدهیم و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع‌بندی نهایی برسیم».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.