تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 11:13
کد خبر : 127330

انتقاد امام جمعه موقت تهران از تبدیل شدن بانک مرکزی به صندوق دولت

انتقاد امام جمعه موقت تهران از تبدیل شدن بانک مرکزی به صندوق دولت

آرمان شرق-گروه سیاست:ابوترابی فرد خطیب موقت نماز جمعه گفت: از همه توان خود برای ارتقای جمهوریت باید استفاده کنیم. حضور فشرده و متراکم مردم در کنار صندوق‌های رای نماد جمهوریت است و این مردم سالاری را باید با تقویت پیوند ملت و دولت تقویت بخشید.

انتقاد امام جمعه موقت تهران از تبدیل شدن بانک مرکزی به صندوق دولت

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، خطیب موقت نماز جمعه گفت:از همه توان خود برای ارتقای جمهوریت باید استفاده کنیم. حضور فشرده و متراکم مردم در کنار صندوق‌های رای نماد جمهوریت است و این مردم سالاری را باید با تقویت پیوند ملت و دولت تقویت بخشید

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان گفت: اگر با شروع ماه مبارک رمضان ستم‌ها و ظلم در جهان اسلام کاهش پیدا می‌کند به دلیل این است که عقلانیت بیشتر می‌شود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: عمل صالح راه را برای طهارت قلب، روح و جان همراه می کند. لذا انسان تراز آراسته به کمال در قله بشریت است.

وی ادامه داد: آحاد جامعه و مسئولان در جامعه اسلامی برای آراستگی به علم ، اتخاذ تصمیمات درست و اجرای این تصمیمات باید به کمال برسند.

ابوترابی فرد گفت: عمل صالح ثمره حیات علمی، عقلی ، وحیانی و ایمانی است. بدون ایمان نمی‌شود عمل صالح در تراز را تجربه کرد.

وی خطاب به نمازگزاران جمعه گفت: بسیاری از شما بزرگواران ۸ سال دفاع مقدس را درک کرده اید آیا عمل صالح تراز نبود؟ اخوی می‌گفتند اسارت تکیه‌ای از بهشت بود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: ایران در کنار عراق، عراق در کنار سوریه، سوریه در کنار لبنان ، لبنان دست در دست مردم یمن است. امروز شاهد بازگشت اسلام و عقلانیت در سطح دول جهان اسلام هستیم. امروز سران جهان اسلام بعد از یک دهه دریافتند که با قدرت در کنار هم قرار گرفتن ملت فلسطین قهرمان است و ما این عقلانیت را امروز مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این امنیت مثال زدنی دستاورد چنگ زدن به ریسمان حق و صبر در حق است و این راه را برای خلق عزت هموار می‌کند.

ابوترابی بیان کرد: امروز باید خواهران و برادرانی که توجه‌ به عفاف و حجاب ندارند را مورد خطاب قرار دهیم. این خواهران باید بدانند زنان و مردان اهل نماز جمعه دغدغه دارند. حجاب و عفاف رکن و ستون خانواده است .

وی افزود: ما با هم باید پیروزی و عزت را تجربه کنیم.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: در آستانه ۱۲ فرودین ماه روز جمهوری اسلامی قرار داریم. به تعبیر بلند امام بزرگوار امروز روز امت است و چه تعبیر زیبایی است. یعنی اگر ملت در صحنه حضور داشته باشند فقیه عادل قرار می‌گیرد. اگر مردم مدیریت صحنه را در دست داشته باشند راه سیاسی هموار می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند مردم‌سالاری با رکن ملت معنا پیدا می‌کند.

ابوترابی فرد گفت: از همه توان خود برای ارتقای جمهوریت باید استفاده کنیم. حضور فشرده و متراکم مردم در کنار صندوق‌های رای نماد جمهوریت است  و این مردم سالاری را باید با تقویت پیوند ملت و دولت تقویت بخشید.

وی با اشاره به نام گذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری گفت: از شعارهای اقتصادی در طول ۱۶ سال در واقعیت های سیاسی و اجتماعی به خوبی استفاده می‌شود. اولویت اصلی و دغدغه اصلی اصلاح معیشت اقتصادی است به‌ویژه در جنگ سخت اقتصادی که وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ملت ایران است.

وی افزود: احترام و اقتدار و پاسخ به نیاز مردم از وظیفه‌های سنگین مسئولان است. در یک جبهه سنگین رویارویی با قدرت‌های جهان قرار داریم و نمی‌توان راه را برای دشمن هموار کرد، باید ایستاد .

ابوترابی فرد گفت: بدون تردید مهار تورم اولویت نخست برای رفاه مردم است و هیچ فرد هوشمند و صاحب اندیشه‌ای در این مسئله تردید ندارد. شاخص تورم از جمله شاخص‌های مرتبط با اقتصاد کلان است که به طور مستقیم احساس می‌شود.

وی افزود: رشد تورم را بازار فراروی ما قرار داده است لذا این مسئله مهم سیاسی و اجتماعی است و کاهش تورم نیازمند پیش بینی فعال اقتصادی است که فعال اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد. با کنترل تورم باید زمینه پیش بینی اقتصاد را فراهم آورد و بدون مهار تورم دستیابی به این آرزو و آمال ممکن نیست.

وی تاکید کرد: سیاست اقتصادی از سوی سکاندار انقلاب اسلامی بر زمین نمانده است.

خطیب نماز جمعه تهران عنوان کرد: علت اساسی عملکرد اقتصاد ایران و تورم مستمر و پر نوسان چیست؟ یک شاخص درآمدهای نفتی است، نفت باید موتور اقتصاد باشد اما متاسفانه در بسیاری از کشورها و کشور ما به مصیبت اقتصاد تبدیل شده است. ما روزانه معادل ۷ میلیون بشکه نفت مصرف انرژی داریم اگر از این سرمایه ملی درست استفاده می‌‌کردیم با سیل ثروت روبه رو بودیم.

وی افزود: سیاست مالی و مخارج دولت مسئله بعدی است، برادران و خواهران دولت باید بازوی ملت باشند. شاخص بعدی سیاست پولی و رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران و نرخ رشد تورم دارد.

ابوترابی فرد بیان کرد: مردم می‌خواهند پول خود را تبدیل به کالا کنند که همین عامل رشد شبه پول است.

وی بیان کرد: راه مهار تورم و اولین اقدام این است که بانک مرکزی استقلال داشته باشد، یعنی از بعد نهادی یعنی نحوه تعیین رئیس بانک مرکزی و اعمال نفوذ دولت و و وزرای افتصادی در شورای پول و اقتصادی و نقش بانک مرکزی در تامین ریال برای دولت و افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و کسری بودجه توسط بانک مرکزی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی در نظام اقتصادی ایران است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: بانک مرکزی باید در حفظ ارزش پول ملی تلاش کند. هر روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند، علت چیست؟ علت این است که بانک مرکزی صندوق دولت است. سپس باید در کاهش تورم و نقشه راهی که برای این وظایف بر شانه‌هایش نهاده شده برنامه داشته باشد. دغدغه رئیس بانک مرکزی تامین کسری بودجه است خب نتیجه‌اش همین است.

وی افزود: بانک مرکزی باید از ابزارهای سیاستی مناسب برخوردار باشد. باید شفاف در زمینه اطلاعات اقتصادی و گزارش عملکرد عمل کند. استقلال اداری، سیاسی و عملکردی داشته باشد.

ابوترابی گفت: در سال ۲۰۰۷ استقلال بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در یک گزارش بررسی شد و استقلال بانک مرکزی ایران در ۱۱۵ کشور در رتبه ۱۰۵ قرار دارد. استقلال در بانک مرکزی ما وجود ندارد. اگر در مسیر استقلال واقعی بانک مرکزی قرار گیرد این رکن کلیدی است زیرا اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی دولت با استقلال بانک مرکزی گره خورده است. مجلس باید از همه ظرفیت‌هایش برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کند. این چه کشوری است که رئیس سازمان مالیاتی‌اش می‌گوید معافیت‌های مالیاتی از درآمدهای مالیاتی بیشتر است.

وی گفت: دولت باید در برنامه هفتم بر مهار تورم، تولید و تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب که فرمودند باید در برنامه توسعه شاهد رشد اقتصادی ۸ درصد باشیم، تلاش کند.

ابوترابی فرد خاطر نشان کرد: از نمایندگان مردم خواهش می‌کنیم راه را برای خلق ثروت هموار کنند. خلق ثروت هم محصول مهار تورم و تولید است و برنامه هفتم را به موتور محرک رشد اقتصادی تبدیل کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.