تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 12:45
کد خبر : 70478

اعلام زمان توافق هسته ای ایران و غرب

اعلام زمان توافق هسته ای ایران و غرب

ارمان شرق- احیای توافق هسته ای پس از انتخابات ریاست جمهوری و قبل از پایان کار دولت روحانی است یعنی بین تیر تا نیمه اول مرداد. گرچه برخی می گویند شاید آمریکایی ها تمایل داشته باشند در دولت بعدی توافق امضا شود.

توافق هسته ای قبل از انتخابات ممکن نیست روزن به نقل از یک مشاور ایرانی تیم دیپلماتیک آمریکا(احتمالا آرین طباطبایی): دستیابی به توافق قبل از انتخابات ایران بعید است
اعلام زمان توافق هسته ای ایران و غرب

لورا روزن روزنامه نگار آمریکایی در گزارشی به بررسی نتایج دور پنجم مذاکرات وین پرداخت.او در گزارش خود مساله انتخابات ایران را در کانون توجه خود قرار داده است.او می نویسد: برخی از تحلیلگران با توجه به فهرست تایید صلاحیت شده ها در انتخابات ایران فکر می کردند که این امر می تواند به هیات نمایندگی ایران در وین قدرت مانورلازم را بدهد تا بتواند تصمیمات نهایی لازم برای احیای توافق را بگیرد ، زیرا یک توافق قبل از انتخابات ظاهراً دیگر نمی تواند به سود اعتدالگرایان یا اصلاح طلبان در انتخابات تمام شود. اما به نظر می رسد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

یک کارشناس ایرانی(روزن طی هفته های اخیر بارها گزارش خود را با اظهارات این کارشناس مستند کرده است؛به احتمال زیاد این کارشناس که روزن نامی از وی نمی برد،آرین طباطبایی است) که از نزدیک به هیئت آمریکایی مشورت می دهد ، گفت: “در مقایسه با دور گذشته ، آنها [طرفین] توانسته اند برخی از مسائل را حل کنند ، اما هنوز اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.” “این احتمالاً بدان معناست که دستیابی به توافق قبل از انتخابات ایران بعید است.”

در مورد اینکه انتخابات یا “انتخاب” رئیسی ممکن است بر سرنوشت برجام و به دنبال آن مذاکرات چه تاثیری داشته باشد ، برخی از کارشناسان ایران اظهار داشتند که تایید رهبر ایران

آیت الله علی خامنه ای از مذاکرات وین و توافق نامه کلیدی است.

این کارشناس گفت: “من شک ندارم که رئیسی طرفدار برجام و مذاکره با غرب نیست.” “اما اگر مقام های ارشد نظام ادامه مذاکرات را به مصلحت بدانند او از این موضوع استقبال خواهد کرد و حتی ممکن است رئیسی را به انتخاب یک وزیر خارجه دعوت کند که چهره نرم تری ارائه دهد. ”

این کارشناس ادامه داد: “من فکر می کنم کاری که آنها اکنون انجام می دهند استحکام داخلی است تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند این دوران را مدیریت کنند.” “به عنوان بخشی از پروژه استحکام داخلی ، آنها خواهان تنش زدایی هم با ایالات متحده و هم با منطقه هستند. یک سیستم یکپارچه ایرانی (تحت نفوذ محافظه کاران) ممکن است برای معامله با ایالات متحده مناسب تر باشد. ”

سینا عضدی ،کارشناس مسایل ایران می گوید:من فکر می کنم آنها می خواهند برجام را حفظ کنند و فکر می کنم سیاستی که آنها به دلایل مختلف تعیین کرده اند ، حفظ برجام است.”وی گفت که سیاستگذاران ایرانی در این توافق نامه نه تنها منافع مالی بلکه منافع سیاسی را نیز می بینند.”

عضدی، عضو غیر مقیم شورای آتلانتیک ، گفت: “موضوع تهران در مورد دستیابی به توافق نیست ، بلکه چه کسی می تواند اعتبار آن را بدست آورد که بر زمان دستیابی به یک توافق تأثیر می گذارد. محافظه کاران می خواهند بگویند ما برای شما{مردم} رفاه به ارمغان آوردیم. ”

سینا طوسی ، محقق در شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز معتقد است: ” در این مرحله ، من فکر نمی کنم که انتخابات لزوماً بر مذاکرات وین تأثیر بگذارد.” “نگرانی اصلی نیروهای محافظه کار در ایران این بود که ظریف کاندیدا شود.اما ظریف از صحنه خارج شده است.”

از دید این گروه احیای توافق هسته ای پس از انتخابات ریاست جمهوری و قبل از پایان کار دولت روحانی است یعنی بین تیر تا نیمه اول مرداد. گرچه برخی می گویند شاید آمریکایی ها تمایل داشته باشند در دولت بعدی توافق امضا شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.