تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 8:27
کد خبر : 119099

اصلاح ضرورتی است که هرچه زودتر باید به آن تن دهیم

اصلاح ضرورتی است که هرچه زودتر باید به آن تن دهیم

آرمان شرق-گروه سیاست:اصلاح یک نوع بایدی است که هرچه زودتر به آن تن دهیم هزینه‌های کمتری را متحمل خواهیم شد. در واقع باید اینگونه بگوییم که اصلاح در ساختار کشور اجتناب‌ناپذیر است. هر اصلاحی باید باتوجه به نیاز جامعه انجام شود که همانطوری که اشاره کردم مردم روند این اصلاح را به چشم ببینند.

اصلاح ضرورتی است که هرچه زودتر باید به آن تن دهیم

آرمان شرق: غلامعلی جعفرزاده:انتخاب آزاد را به ملت بازگردانیم آرمان امروز، گروه سیاسی: بعد از شروع ناآرامی‌ها ماه‌های اخیر، شنیدن صدای معترضاتی که خواستار «اصلاح» در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران بودند از سوی برخی مسئولان به‌خصوص سران سه قوه در دستور کار قرار گرفت و هر یک از این مقامات سعی دارند با شعارهایی که در این خصوص می‌دهند و البته با اتکا بر کلید واژه «اصلاح» سعی دارند تا به شهروندان بگویند که در برابر خواسته‌‎های آنها اقداماتی انجام خواهند داد. هر چند روند اصلاح در ایران یک شبه و یک هفته‌ای رخ نخواهد داد ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اصلاح ساختار به یک مسئول و یک قوه باز نمی‌گردد بلکه باید به موضوع اینگونه نگاه کرد که اصلاح، لازمه پویایی یک جامعه است که باید در مسیری قرار بگیرد که فضای گفتمانی بین شهروندان و مسئولان همواره وجود داشته باشد. اصلاح برای یک جامعه روبه‌ رشد یک «باید» محسوب می‌شود.
در روزهای اخیر شاهد اظهاراتی از طیف اصولگرا در این مورد بودیم. در فضایی که به‌نظر طیف سیاسی اصلاح‌طلب در دایره اصلی مدیریت کشور حضور ندارند و در واقع تریبونی در اختیار ندارند برخی شخصیت‌های شناخته شده و داری شناسنامه سیاسی اصولگرا، با مصاحبه‌ها و واکنش‌هایی که به موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … دارند سعی می‌کنند تا به مخالفان خود نشان دهند که آنها هم در کنار شهروندان حضور دارند و خواسته‌هایی را دنبال می‌کنند که مد نظر آنها است. اما پیش از هرچیز باید به این موضوع تاکید کنیم که متاسفانه فضای سیاسی ایران در طول دهه‌های گذشته به شدت شعارزده است و همین موضوع باعث شده است تا گُسل به وجود آمده بین دولت و ملت افزایش چشم‌گیری داشته باشد و بعد از شروع ناآرامی‌ها این فاصله بیشتر و بیشتر شد. باتوجه به این موضوع باید به این توجه داشت که اصلاح در ساختار کنونی ایران نه‌تنها یک لازمه محسوب می‌شود بلکه تنها راه برون رفت از شرایط کنونی است. برخی از این اصلاح به‌عنوان جراحی نام می‌برند که می‌تواند در صورت موفقیت آمیز بودنش وضعیت جامعه را بهبود دهد.

اصلاح برخی موارد در حکمرانی ضرروی است
در تازه‌ترین این اظهارت نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با تسنیم داشت گفت: ضرورت اصلاح برخی موارد در حکمرانی ضرروی است؛ اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به معنای تغییر نظام نیست.
محمدرضا باهنر در همین مورد ادامه داد: اهمیت جلسات فعالان سیاسی با آقای شمخانی بسیار بالاست، چون من و دیگرانی که به این جلسه دعوت می‌شویم اصلاً فکر نمی‌کنیم که ایشان، خودسرانه آن را برگزار کرده باشد. احتمال می‌دهیم که این جلسه، از سوی حاکمیت تنظیم شده و قرار است اصلاحاتی انجام شود. این جلسات ادامه خواهد داشت. آقای رئیسی، با احمدی نژاد و روحانی دیدار کند و از آنها مشورت بگیرد؛ رئیسی از رهبری خواهش کند که جلسات رئیس جمهور ها در محضر ایشان باشد. آشوب‌ها تمام می‌شود، اما صدای مردم معترض به‌عنوان مسئله نباید پاک شود. وقتی همه رقبای انتخاباتی را دزد خطاب می‌کنند؛ مردم همه را دزد می‌دانند. برخی کاندیداها با نفوذی که دارند رقیب‌شان را به اتهام مخالفت با دین رد صلاحیت می کنند. هیچ زمانی ندیده بودم که نظام بین الملل یعنی حکومت‌ها، مراکز بین المللی، ان.جی.اوها و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و… این طوری همه‌شان با همدیگر یکپارچه و هم صدا پای کار بیایند.
در این خصوص که اصلاح در ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … کشور چگونه و به چه دلیل باید انجام بگیرد با غلامعلی جعفرزاده، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. او معتقد استکه مقامام عالی‌رتبه کشور باید بدانند که اصلاحات نه‌تنها عقب‌نشینی نخواهد بود بلکه کاملا پیشروی محسوب می‌شود و باید در مورد از هر انتقادی استقبال شود.

 اصلاح در ساختار کشور اجتنابناپذیر است
«غلامعلی جعفرزاده»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اصلاحی که برخی چهره‌ها و مسئولان به آن اشاره دارند، در شرایط کنونی چه کمکی می‌تواند به بهبود وضعیت ایران کند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «توجه داشته باشید که در هر موضوعی که منطقی باشد جامعه نیازهای خود را اعلام می‌کند و این خواسته‌ها نباید با بی‌تفاوتی مسئولان کنار گذاشته شود. به همه نیازهای منطقی جامعه و آنچه از زبان مردم در چهارچوب نقد خارج می‌شود باید بررسی شود و با اراده‌ای همراه باشد که ملت تغییرات را لمس کنند. مقامات عالی‌رتبه باید به این باور برسند که اصلاح به معنای عقب‌نیشنی از مواضع گذشته نیست و به‌نوعی یک پیشروی محسوب می‌شود که نه‌تنها باعث بهبود روابط ملت-دولت می‌شود بلکه پویایی فضای کشور را در بین جوامع بین‌الملل به همراه خواهد داشت. ما نمی‌توانیم در مورد اصلاح یا اصلاحات در ساختار کشور فکر و مکث کنیم و بخواهیم بگوییم که مثلا راه اصلاح را انتخاب کرده‌ایم. اصلاح یک نوع بایدی است که هرچه زودتر به آن تن دهیم هزینه‌های کمتری را متحمل خواهیم شد. در واقع باید اینگونه بگوییم که اصلاح در ساختار کشور اجتناب‌ناپذیر است. هر اصلاحی باید باتوجه به نیاز جامعه انجام شود که همانطوری که اشاره کردم مردم روند این اصلاح را به چشم ببینند.» این تحلیلگر سیاسی با توصیف جامعه به یک بیمار ادامه می‌دهد: «پزشکی که می‌خواهد یک بیمار را درمان کند ابتدا باید بداند دارویی که قرار است برای درمان تجویز کند چه تاثیری خواهد داشت. پزشکی می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد که به‌جای تجویز مُسکن به‌دنبال درمان قطعی درد باشد. زخمی که سال‌ها از وخامت وضعیت آن می‌گذرد نباید با مُسکن درمان شود چون با هر بهانه‌ای مجددا سرباز می‌زند و البته با وضعیت وخیم‌تر. اصلاح باید در مسیری باشد که در درجه اول مشارکت ملت در رویدادهای سیاسی مانند انتخابات را افزایش دهد. اگر به هر نوعی مردم از دایره سیاسی ایران خط بخورند و بخواهیم تنها یک دایره ثابت در حاکمیت داشته باشیم، طبیعی است که ملت به‌عنوان مثال مجلسی که با رای پایین بر مسند کار است را از خودشان ندانند و هرگز زیر بار خطاهای آنها نخواهند رفت. انتخابات آزاد و حق انتخاب آزاد می‌تواند باعث مشارکت حداکثری باشد که نوید ایران پویا را خواهد داد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.