تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مرداد 1397 - 11:55
کد خبر : 36191

آمریکا برای اقدامات حال حاضرش از همان تفکرات دهه ۵۰ استفاده می‌کند

آرمان شرق:آمریکا همچنان نفهمیده است که تحریم‌ها در تغییر جو سیاسی ایران بی‌تاثیرند. به  گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف ، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد:‌ باور دارم بیماری در آمریکا وجود دارد و آن اعتیاد به تحریم‌هاست. وی افزود:حتی در زمان دولت اوباما، دولت آمریکا

آرمان شرق:آمریکا همچنان نفهمیده است که تحریم‌ها در تغییر جو سیاسی ایران بی‌تاثیرند.

به  گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف ، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد:‌ باور دارم بیماری در آمریکا وجود دارد و آن اعتیاد به تحریم‌هاست.

وی افزود:حتی در زمان دولت اوباما، دولت آمریکا بیشتر بر حفظ تحریم‌های رفع نکرده تاکید داشت تا بر اجرای تعهداتش بر تحریم‌هایی که رفع شده بود.

وی در عین حال در این مصاحبه تاکید کرد که توافق هسته‌ای حتی با خروج دولت ترامپ نیز می‌تواند حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در طول این مصاحبه اظهار کرد که آمریکا همچنان نفهمیده است که تحریم‌ها در تغییر جو سیاسی ایران بی‌تاثیرند.

وی در ادامه‌ صحبت‌هایش بیان کرد : ما احساس می‌کردیم که آمریکا، حداقل در برابر  ایران، دریافته است که تحریم‌ها می‌توانند دشواری‌های اقتصادی ایجاد کنند اما نمی‌توانند از طریق آنها به خواسته‌های سیاسی که مدنظر دارند، دست یابند. من گمان می‌کردم که آمریکایی‌ها از این مسئله آگاهند اما در اشتباه بودم.

وی با بیان این‌که «آمریکا برای اقدامات حال حاضرش از همان تفکرات دهه ۵۰ استفاده می‌کند»، اعلام کرد :‌ گمان می‌کنم گه دولت آمریکا همچنان بر این باور است که در حال کار با دولتی است که بعد از کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران منصوب کرد. آن‌ها باید از خواب ناز بیدار شوند.

در ادامه‌ این مصاحبه، ‌ظریف احتمال مذاکره با آمریکا را رد و بر حفظ توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان این‌که «فشار متحدان اروپایی می‌تواند ترامپ را به تغییر عقیده وا دارد»، خاطرنشان کرد که آمریکا برای امضاکنندگان اروپایی توافق زورگویی می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : ما در توافق هسته‌ای تجدیدنظر نمی‌کنیم. ما از آمریکا می‌خواهیم که به توافق هسته‌ای عمل کند. امروزه نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر آن تحریم‌ها ایستاده‌اند. آمریکا دیگران را تحت فشار می‌گذارد. من به استفاده از واژه “زورگویی” علاقه‌ای ندارم اما آن‌ها دقیقا همین کار را می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌تواند از ملاقات تک نفره با دونالد ترامپ نفعی ببرد؟ با بیان این‌که «آن‌ها ابتدا باید به توافق هسته‌ای پیشین احترام بگذارند» در پاسخ به این سوال تاکید کرد: نه در این زمان که پیشرفت عظیم قبلی‌مان به راحتی دور انداخته شد. ما با توافق قبلی‌مان محک زدیم که آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد و یا نه.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که  آیا توافق با مردی که کتاب ((هنر معامله)) را نوشته است، ممکن است؟ بیان کرد : به رئیس‌جمهور ترامپ بستگی دارد که آیا می‌خواهد کاری کند که ما باور کنیم او شریکی قابل اعتماد است یا نه. حال اگر ما با او وقت بگذرانیم و توافق دیگری را امضا کنیم، این توافق چه مدت ماندگار خواهد ماند؟ تا زمان پایان ریاست جمهوری او؟ تا زمان خروج او از محل عقد قرارداد؟

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.