تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آبان 1397 - 10:23
کد خبر : 47779

آخرین خبرها از جنگ در الحدیده

آرمان شرق:تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ در یمن به نظر می‌رسد موجب کاهش شدت درگیری‌ها در حدیده شده و لندن از موافقت ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان با انتقال زخمی‌ها پیش از آغاز مذاکرات صلح احتمالی در سوئد در ماه جاری خبر داد. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، وزارت خارجه

آرمان شرق:تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ در یمن به نظر می‌رسد موجب کاهش شدت درگیری‌ها در حدیده شده و لندن از موافقت ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان با انتقال زخمی‌ها پیش از آغاز مذاکرات صلح احتمالی در سوئد در ماه جاری خبر داد.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ائتلاف عربی تحت امر عربستان به سازمان ملل اجازه خواهند داد پیش از آغاز مذاکرات جدید در سوئد، بر انتقال زخمی‌های انصارالله که تعدادشان به ۵۰ تن می‌رسد، به کشور عمان نظارت کند.

این مسئله پس از سفر وزیر خارجه انگلیس به عربستان و امارات دو عضو اصلی ائتلاف عربی ضد یمن اعلام شد.

مسئله انتقال زخمی‌ها به خارج از یمن یکی از دلایل شکست برگزاری مذاکرات صلح ژنو در سپتامبر گذشته بود.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: موافقت با انتقال زخمی‌ها در سایه شروطی حاصل شده است.

پس از دو هفته درگیری‌های شدید در شرق و جنوب شهر حدیده مشرف به دریای سرخ که نزدیک به ۶۰۰ تن کشته بر جای گذاشت، اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات سیاسی نتیجه داده است. منابع محلی می‌گویند محله‌های جنوبی این شهر که محل شدیدترین درگیری‌های بود، از روز سه شنبه شاهد برقراری آرامش بودند.

یکی از منابع محلی در جنوب حدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: درگیری‌های شدید از عصر روز گذشته متوقف شده است و در طول شب ما صدای تیراندازی‌های محدودی را می‌شنیدیم اما به نظر می‌رسد شرایط امروز آرام است. هیچگونه صدای انفجاری همانند روند معمول دو هفته اخیر آرامش را بر هم نمی‌زند.

از طرف دیگر نیروهای وابسته به انصارالله نیز روز سه شنبه از طریق رسانه‌هایشان هیچگونه عملیاتی را در شهر حدیده اعلام نکردند و این نشانه دیگری از کاهش شدت درگیری‌ها میان دو طرف است.

سخنگوی انصارالله در کنفرانسی مطبوعاتی در صنعا اظهار داشت: اگر نیروهای وابسته به دولت مستعفی برای پیشروی به سمت حدیده تلاش کنند، ما آماده مقابله هستیم و طرح‌های متعددی در این زمینه داریم.

با این حال طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در دو حمله روز سه شنبه جنگنده‌های ائتلاف عربی به شمال شهر حدیده یک ساختمان کوچک در یکی از ورودی‌های این شهر هدف قرار گرفت.

۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه و بسته‌های مواد غذایی برای میلیون‌ها یمنی که با خطر گرسنگی مواجه هستند از طریق بندر حدیده به این کشور وارد می‌شود.

یحیی شرف‌الدین از مسئولان بندر حدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: ورودی اصلی بندر حدیده در چند روز اخیر هدف چندین حمله هوایی قرار گرفت اما در حال حاضر فعالیت‌ها در بندر به شکل عادی در حال انجام هستند.

این اولین باری است که در عملیاتی نظامی بندر حدیده هدف حملات جنگنده‌ها قرار می‌گیرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای با رادیوی فرانس اینتر هشدار داد، در صورت آسیب دیدن بندر حدیده این امر به ایجاد فاجعه‌ای جدید منجر خواهد شد.

با بالا گرفتن درگیری‌ها طی چند روز اخیر، جنگی خیابانی در محله مسکونی در شرق و جنوب شهر حدیده آغاز  شد و در این راستا تلاش‌های دیپلماتیک غرب در ابوظبی و ریاض برای توقف جنگ در فقیرترین کشور عربی منطقه آغاز شد.

 

در این راستا وزیر خارجه انگلیس با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ریاض و سپس محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در پایتخت امارات و سپس محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان گفت و گو کرد.

همچنین این مسئول دولت انگلیس در ریاض با علی محسن صالح، معاون رئیس جمهور دولت مستعفی یمن دیدار و گفت و گو کرد.

علاوه بر این جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ  سفید در سفری به ابوظبی با ولیعهد و حاکم دوفاکتوی این کشور درباره یمن کرد.

یک روز پیش از این نیز مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با ولیعهد عربستان خواستار اعلام آتش بس در یمن شده بود.

درخواست‌ها برای توقف جنگ در یمن در شرایطی مطرح می‌شود که ریاض به دلیل پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد این کشور تحت فشارهای بین‌المللی شدیدی قرار دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.