تاریخ انتشار : جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 8:35
کد خبر : 99138

ابابیل ۵؛ شلیک کن ، فراموش کن

ابابیل ۵؛ شلیک کن ، فراموش کن

آرمان شرق-گروه سیاست:زمزمه های ساخت پهپاد در ایران سال‌های پیش از انقلاب شروع شد،اما پس از انقلاب اسلامی و باتوجه به ضرورت های دوران جنگ به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شود.اما خانواده ابابیل یکی از قدیمیترین و پر تیراژترین خانواده پهپاد‌های ایرانی و شاید معروفترین آن‌هاست.

زمزمه های ساخت پهپاد در ایران سال‌های پیش از انقلاب شروع شد، اما پس از انقلاب اسلامی و باتوجه به ضرورت های دوران جنگ به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شود.اما خانواده ابابیل یکی از قدیمی‎ترین و پر تیراژترین خانواده پهپاد‌های ایرانی و شاید معروف‎ترین آن‌هاست.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

نسخه اولیه پهپاد شناسایی مهاجر در زمان جنگ تحمیلی

نسخه اولیه این پهپاد مهر ۶۵ پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی در صنایع مکانیک ساصد برای تولید پرشمار به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) منتقل شد و در آن زمان به دلیل شرایط جنگی کشور تا سال ۶۸ به صورت غیراستاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره تولید شد، اما پس از آن با تغییراتی اساسی مواجه شد.

اما اقدام نسل سوم پهپاد ابابیل در خلیج فارس یعنی شناسایی و پرواز روی ناو وینسنس «USS Vincennes (CG-49)» نیروی دریایی آمریکا خانواده این پهپاد را بیش از پیش معروف کرد؛ دلیل این موضوع هم به سال‌ها قبل باز می‌گردد وقتی که ناو وینسنس با یک فروند موشک موشک ریم-۶۶ استاندارد هواپیمای مسافربری پرواز شماره ۶۵۵ را ناجوانمردانه هدف قرار داد.

پهپاد ابابیل بر فراز ناو هواپیمابر آمریک

ابابیل ۳ با وزنی بالغ بر ۱۲۰ کیلوگرم، شعاع عملیاتی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر، سقف پروازی ۱۴ هزار پا و مداومت پروازی بیش از ۲ ساعت که در نمونه‌های جدیدتر به بیش از ۶ ساعت رسیده است می‌تواند با سرعت نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر که از طریق دو نوع موتور موتور: WAE-۳۴۲ یا Norton P-۷۳ بدست می‌آوردد، پرواز کند.

این هواپیمای بدون سرنشین در اولین پرواز خود بر فراز ساختمان وزارت جنگ صهیونیست ها در تل آویو به پرواز درآمد و پس از آن عکس‌برداری از مانور مشترک ارتش آمریکا و رژیم صهیونسیتی، عکسبرداری از نیروگاه هسته‌ای دیمونا در فلسطین اشغالی و پرواز شناسایی برفراز اردوگاه اشرف منافقین از عملیات های موفق کارنامه خانواده ابابیل است.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

نمایی از پهپاد ابابیل ۳ مجهز به بمب قائم

دن افرون « Dan Ephron» نویسنده هفته نامه نیوز ویک «Newsweek» آمریکا پس از جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونسیتی در مقاله ای مدعی می‌شود که نیروهای حزب‌الله لبنان دست کم دوازده پهپاد ابابیل را پیش از جنگ با رژیم اشغالگر قدس دریافت کردند و سه عدد از آن ها را هم در جریان درگیری‌ها به سمت سرزمین های اشغالی روانه کردند.

اما خانواده های ابابیل با تمام موفقیت ها و تجربه های ممتاز عملیاتی به نسل یک، دو و سه محدود نشد و طبق آنچه در رژه روز ارتش امسال به نمایش آمد از نسل بعدی این پهپاد موفق به نام ابابیل ۵ رونمایی شد که ترکیبی از پهپاد مهاجر ۶ و ابابیل ۳ است.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

تصویری از پهپاد ابابیل ۵ در رژه روز ارتش 

پهپاد شناسایی رزمی ابابیل ۵ که شباهت زیادی در به پهپاد مشهور مهاجر ۶ در طرحی و ابعاد دارد، در دو سر بال خودش به ۴ موشک هوا به زمین ضد زره با نام الماس مجهز است با برد ۸ کیلومتر و توانایی «شلیک کن فراموش کن» بوده و به صورت هوشمند مسیر را طی می‌کند.

قسمت پشتی بدنه پهپاد و به ویژه دم آن همان طراحی معروف «H» شکل را دارد که در نسخه های ابتدایی ابابیل ۳ از آن استفاده شده بود. اما در جلوی پهپاد یعنی دماغه آن با طراحی پیشرفته تری از پهپاد مهاجر ۶ مواجه هستیم.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

نمای پشتی پهپاد شناسایی تهاجمی ابابیل ۵

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

موتور روتاکس ۹۱۴ 

مشخصات فنی این پهپاد هنوز اعلام رسمی نشده است اما احتمالا ابابیل ۵ از موتور روتاکس ۹۱۴ با قدرت ۱۱۵ اسب بخار استفاده کند و مسخصاتی نزدیک به مهاجر ۶ داشته باشد.

مهاجر۶ را می‌توان یک پهپاد پیشرفته نامید که اخیرا یکی از پهپادهای ایرانی لقب گرفته که می تواند به کشورهای خواهان آن صادر شود.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

پهپاد شناسایی مهاجر ۶

مهاجر ۶ علاوه بر حوزه رزمی، در حوزه شناسایی هم از سامانه شناسایی الکترواپتیکی، لیزری، مادون قرمز، سیستم‌های شنود الکترونیکی دشمن، مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه اخلالگر، سیستم شناسایی خودکار، برخورداری از سیستم پرواز و سیستم نشست و برخاست خودکار بهره‌مند است که توان  زیادی را برای یگان‌های بهره مند از این پهپاد ایجاد می‌کند.

این پهپاد با مداومت پروازی ۱۲ ساعته خود تا محدوده ۲۰۰ کیلومتری و ارتفاع ۱۸ هزار پایی قادر به پرواز و انجام هرگونه عملیات را دارد. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

بال‌های مهاجر ۶ در حدود ۵.۵ متر طول و ۱۰ متر سطح مقطع دارد که به وسیله آن می‌تواند نزدیک به ۴۰ کیلوگرم تسلیحات از انواع موشک‌های هدایت لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد را در زیر بال‌های خود حمل کند.

ابابیل ۵ شلیک کن فراموش کن

نمایی نزدیک از بمب‌ هوشمند هوا به سطح قائم مورد استفاده در مهاجر و ابابیل

مهاجر ۶ به بمب هوشمند قائم هم مجهز است که از انواع بمب‌های هدایت الکترواپتیکی و مقاوم در برابر اخلال و جنگ الکترونیک است. بمب قائم توانایی انهدام اهداف از فاصله ۶ کیلومتری و تا لحظه اصابت را برای هدایت کننده آن دارد.

قابلیت های مهاجر ۶ و ابابیل ۳ و کارنامه درخشان آن‌ها در عملیات هایی که از آنان استفاده شد، روزنامه «واشنگتن تایمز» در شماره روز سه شنبه خود در زمینه محصول ترکیبی این دو پهپاد یعنی ابابیل ۵ مقاله ای بنویسد.

این روزنامه با اشاره به برگزاری روز ارتش نوشت که ارتش جمهوری اسلامی ایران تعدادی از تسلیحات جدید از جمله نسخه جدیدی از «پهپاد‌های انتحاری» ابابیل ساخت خود را در رژه ای به مناسبت سالروز خود در تهران  به نمایش گذاشت./باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.