تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 22:11
کد خبر : 95247

۳میلیون بمب متحرک کرونا در استان تهران!

۳میلیون بمب متحرک کرونا در استان تهران!

آرمان شرق- گروه جامعه:بر این اساس با در نظر گرفتن جمعیت استان تهران که بنا بر اطلاعات سامانه آماری استان تهران سازمان برنامه و بودجه کشور، کمی بیش از ۱۴میلیون نفر است، سه میلیون نفر در این استان هنوز هیچ واکسنی علیه کرونا نزده‌اند!

آرمان شرق- گروه جامعه:بر این اساس با در نظر گرفتن جمعیت استان تهران که بنا بر اطلاعات سامانه آماری استان تهران سازمان برنامه و بودجه کشور، کمی بیش از ۱۴میلیون نفر است، سه میلیون نفر در این استان هنوز هیچ واکسنی علیه کرونا نزده‌اند!

روزنامه همشهری نوشت: «آخرین خبرها حکایت از تزریق دوز اول واکسن کرونا به حدود ۱۱میلیون جمعیت استان تهران دارد. بر اساس اعلام فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران به همشهری تاکنون ۲۴میلیون‌و۹۰۰هزار دوز واکسن در این استان تزریق شده که سهم دوز اول، ۱۰میلیون‌و۸۰۰هزار، دوز دوم ۹میلیون‌و۷۰۰هزار و دوز سوم چهارمیلیون‌و۹۰۰هزار بوده است. به‌ گفته علیرضا زالی با این وضعیت بخش قابل‌ توجهی از تهرانی‌ها واکسینه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا نوروز نزدیک به ۹۴درصد از جمعیت تهران دوز اول واکسن، بیش از ۸۰درصد دوز دوم و ۶۰درصد افراد دارای شرایط هم دوز سوم را تزریق کنند. بر این اساس با در نظر گرفتن جمعیت استان تهران که بنا بر اطلاعات سامانه آماری استان تهران سازمان برنامه و بودجه کشور، کمی بیش از ۱۴میلیون نفر است، سه میلیون نفر در این استان هنوز هیچ واکسنی علیه کرونا نزده‌اند!

روند نزولی امیکرون در تهران

آخرین گزارش‌ها حکایت از نزولی‌شدن شیب ابتلا به کرونا در پایتخت دارد؛ به‌ طوری‌ که در روزهای اخیر حدود ۳۵درصد از موارد ابتلا در مقایسه با هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان تهران، پذیرش سرپایی بیش از دو برابر کم شده و به کمتر از پنج هزار نفر در روز رسیده است. موارد بستری جدید هم حدود ۴۰۰ نفر است و از ۲۹۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها حدود هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و حدود دو هزار نفر در بخش‌های عادی بستری‌اند. البته تهران مانند بسیاری از شهرهای کشور هنوز به‌ صورت کامل از پیک ششم خارج نشده و آمار فوتی‌ها همچنان بالاست اما به تأکید متخصصان حوزه بهداشت و درمان، این آمارها احتمالا از هفته آینده نزولی می‌شود؛ هرچند که باید بیماران بدحال در آی‌سی‌یوها را هم در نظر گرفت که احتمال مرگ آنها وجود دارد. در پیک ششم با کرونای امیکرون کودکان به‌شدت درگیر بیماری شدند اما حالا آمار ابتلا در کودکان تهرانی هم کم شده و به ۱۰درصد رسیده است. با این حال این گروه سنی همچنان در معرض خطرند و به‌ گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، هنوز واکسیناسیون آنها تکمیل نشده و کودکان زیر شش سال هم به‌ دلیل آغازنشدن واکسیناسیون برای آنها در معرض خطر قرار دارند. به استناد آمارها، واکسیناسیون در تهران روی عدد خوبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرز ۱۰۰ درصد برای تزریق دوز اول برسد. با این حال همچنان نگرانی از اوج دوباره بیماری در آستانه تعطیلات نوروز و تکرار وضعیتی مشابه فروردین ۱۴۰۰ وجود دارد که منجر به پیک چهارم بعد از تعطیلات نوروز امسال شد. در همین وضعیت اما فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که با توجه به دو پارامتر واکسیناسیون و عبور از پیک ششم کرونا تا پایان سال، تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ وضعیتی متفاوت نسبت به سال گذشته خواهد داشت. زالی به روند نزولی پیک ششم در تهران اشاره می‌کند با این توضیح که «هر چه به سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم، آمار بستری‌ها هم کمتر می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که نوروز امسال با پشت سر گذاشتن پیک ششم آغاز می‌شود.»

کاهش محدودیت‌ها وابسته به رفتار مردم

زالی‌ در پاسخ به این سؤال که با توجه به گزارش‌هایی از شیوع زیرسویه جدید امیکرون یعنی BA2 آیا احتمال طغیان بیماری پس از تعطیلات به‌ دلیل سفرهای خارجی و داخلی و حتی دورهمی‌های خانوادگی وجود دارد یا خیر، هم می‌گوید: «ما علاوه بر واکسیناسیون، با ایجاد آنتی‌بادی در بدن افراد به‌ دلیل ابتلای گسترده، روبه‌رو هستیم که می‌تواند مانعی در برابر ابتلای دوباره آنها باشد. به همین دلیل امسال محدودیت‌های کمتری برای سفرهای نوروزی در نظر گرفته شد تا مردم با آرامش بیشتری بتوانند سفرهای نوروزی را داشته باشند. البته این سناریویی است که اکنون با توجه به روند کاهشی ابتلا به کرونا در تمام دنیا در نظر گرفته‌ایم اما اگر در سطح جهانی جهش‌های جدید رخ دهد که منجر به طغیان بیماری شود، قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.»

به‌ گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، تداوم این کاهش محدودیت‌ها وابسته به رفتار مردم است و اگر تا شروع سال آینده و در روزهای پایانی سال، مشارکت بیشتری از سوی آنها برای دریافت دوز سوم وجود داشته باشد، قطعا شرایط مطلوب‌تری در آغاز سال جدید وجود خواهد داشت.

به‌ گفته او استقبال کم از دوز سوم و کاهش فرآیند واکسیناسیون می‌تواند شرایط متفاوت‌تری ایجاد کند و ایمنی جمعی را کاهش دهد. زالی‌ همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا مدیریت کرونا با تکیه بر واکسیناسیون و امیدواری به رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم انجام‌شدنی است، می‌گوید: «واکسیناسیون پارامتر و فاکتور مهمی در مقابله با کووید-۱۹ است. در بسیاری از کشورهای دنیا حذف برخی محدودیت‌های اجتماعی، صرفا پس از تکمیل واکسیناسیون در حال انجام است. رعایت پروتکل‌ها هم وابسته به رفتار مردم است. سفررفتن، به‌تنهایی خطرناک نیست اما اگر سفرهای نوروزی همراه با تجمعات بسیار متراکم مردم و خانواده‌ها در فضای مسقف بدون تهویه مناسب و کافی باشد، با توجه به این که در استفاده از مکان‌های تجمعی احتمال انتقال بیماری بیشتر خواهد بود، ممکن است باز هم با طغیان بیماری مواجه شویم. هنوز کووید-۱۹ در عرصه جهانی ریشه‌کن نشده و چرخش ویروس در کشور ما هم ادامه دارد. به همین دلیل شرکت‌کردن در این تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند دوباره افراد را در معرض خطر قرار دهد؛ به‌ویژه سالمندان و کودکان زیر شش سال را که هنوز واکسیناسیون آنها آغاز نشده است.»

به‌ گفته این مسئول، مقالات تأییدنشده‌ای هم وجود دارد که نشان می‌دهد سفرکردن روی ایمنی فرد تأثیر می‌گذارد اما مسئله اینجاست که در سفر، افراد ممکن است کمتر به رعایت مسائل بهداشتی توجه کنند. بنابراین بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا افراد باید سه دوز واکسن را دریافت کرده‌ باشند. این مسئله می‌تواند در کاهش سفرهای نوروزی مؤثر باشد؛ چراکه این افراد مصونیت بیشتری خواهند داشت.

نگرانی از سفرهای خارجی

مینو محرز، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، هم معتقد است که با توجه به کاهش مراجعات و بستری‌های روزانه، کشور از پیک ششم عبور کرده و تداوم این وضعیت در هفته ‌آینده وابسته به رفتار مردم خواهد بود. او به ایلنا گفت: «در عید نوروز با خطر افزایش دوباره موارد ابتلا مواجهیم و ضرورت دارد که مردم تعطیلات عید را مدیریت کرده و دید و بازدیدها را کم کنند.»

محرز با تأکید بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون هم اعلام کرد: «در برخی‌ شهرها و کشورها که واکسیناسیون سه نوبت به‌خوبی انجام شده، موج ششم به سرعت فروکش کرد اما در برخی نقاط هم به‌صورت پلکانی سیر نزولی داشت. در نتیجه معلوم نیست تا عید لزوما با سرعت به سمت نزولی‌شدن موج برویم. اگر واکسیناسیون نبود، امیکرون با این قدرت سرایت بسیار بالا بیداد می‌کرد و تعداد بسیار زیادی بستری و مرگ‌ومیر داشتیم. بنابراین هیچ‌کس نباید از زدن واکسن اهمال کند، نوع آن هم فرقی ندارد.»

او همچنین درباره خطرات ورود زیرسویه امیکرون BA2 به کشور با توجه به سفرهای نوروزی هم گفت: «در کشورهای دیگری که پیک امیکرون پایین آمده، هنوز این زیرسویه موجب افزایش آمار و برگشت پیک نشده اما از آنجا که آینده این ویروس معلوم نیست، ممکن است با مسافرت‌هایی که به خارج از کشور صورت می‌گیرد، این زیرسویه وارد کشور شده و با افزایش آمار مواجه شویم. در ایران تاکنون صرفا سویه BA1 شناسایی شده، اما هیچ جای دنیا از این زیرسویه در امان نیست.»

نگرانی از واریانت‌ جدید در کشورهای فقیر

با این حال مسعود یونسیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که نگرانی زیادی از زیرسویه جدید امیکرون یعنی BA2 وجود ندارد و باید نگران شکل‌گرفتن یک واریانت جدید از کشورهای واکسینه‌نشده و فقیر بود. یونسیان درباره این ‌زیرسویه جدید به همشهری می‌گوید: «بر اساس اطلاعاتی که هفته گذشته جمع‌بندی شده، در زمینه سرایت‌پذیری این زیرسویه شواهد معتبری از افزایش آن وجود دارد اما در زمینه شدت بیماری و مرگ‌ومیر و همچنین فرار این سویه از واکسن و تست‌های تشخیصی، تا هفته گذشته هیچ تفاوتی گزارش نشده است.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا زیرسویه جدید امیکرون می‌تواند در کوتاه‌مدت منجر به بیمارشدن دوباره افراد شود هم توضیح می‌دهد: «در این‌ باره اطلاعات کامل نیست اما BA1، BA1.1، BA2 و BA3، زیرسویه‌های امیکرون هستند و این نگرانی در جامعه‌ای وجود دارد که هنوز امیکرون را تجربه نکرده و بیشتر در معرض خطر BA2 قرار می‌گیرد اما در ایران که بیشتر مردم نوع BA1 این واریانت کرونا را تجربه کرده‌اند، به‌ نظر نمی‌رسد که شانس ابتلای مجدد به کرونا با نوع امیکرون بالا باشد. حتی اگر شانسی برای ابتلای مجدد هم در نظر بگیریم، احتمالا نوع خفیف بیماری وجود خواهد داشت.»‌

این عضو کمیته علمی کرونا در وزارت بهداشت مهم‌ترین نگرانی را رقم‌خوردن یک واریانت جدید در جهان می‌داند و می‌گوید: «با توجه به تکمیل‌نشدن واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی و فقیر چنین احتمالی وجود دارد.»‌

یونسیان البته وضعیت فعلی کرونای کشور را هم ناپایدار می‌داند و می‌گوید: «با توجه به شیوع زیرسویه‌های امیکرون تحت عنوان BA2 در برخی کشورها، احتمال صعودی‌شدن دوباره آمار بیماری در ایران هم وجود دارد. برخی کشورها که قله موج اول با زیرسویه BA1 را پشت سر گذاشته بودند، با فاصله چند هفته وارد پیک BA2 شدند. به همین دلیل ممکن است دوباره آمار ابتلا در کشور ما هم بالا برود.»

به‌ گفته یونسیان مهم‌ترین کار در شرایط فعلی حمایت از بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات، دارو و ریکاوری پرسنل درمانی است تا به بیماران خدمت‌دهی مناسب داشته باشند: «همچنان باید نکات پیشگیرانه رعایت شود و مدیریت هوشمند کرونا که عملیاتی نشد را در نظر بگیریم تا اگر ورود زیرسویه جدید منجر به موج دوم بیماری شد، بتوانیم آن را کنترل کنیم.»

۶۳درصد جمعیت جهان دوز اول واکسن را زده‌اند

وزیر بهداشت روز گذشته در مراسمی اعلام کرد که بیش از ۹۲درصد ایرانیان دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. این در حالی‌ است که جمعیت کشور ۸۴ میلیون نفر است که در صورت تزریق ۹۲درصد جمعیت، یعنی بیش از ۷۷میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند اما بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته، ۶۳میلیون و ۱۴۹هزار و ۲۳۳نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و با در نظر گرفتن بیش از ۵۵میلیون دوز دوم و ۲۳میلیون دوز سوم، بیش از ۱۴۲میلیون دوز تاکنون تزریق شده است.

بهرام عین‌اللهی در حالی این آمار را اعلام کرد که بر اساس آخرین اعلام سایت جهانی‌«ourworldindata» که جدیدترین اطلاعات مربوط به کرونا را منتشر می‌کند، ۷۴درصد از کل جمعیت ایران، حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشرشده در این سایت، ۶۵.۴۹درصد هم دوز دوم و ۲۸درصد هم دوز سوم را تزریق کرده‌اند. این سایت همچنین اعلام کرده که ۶۳درصداز مردم جهان، یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و ۵۶درصد هر دو دوز را زده‌اند. کشورهای امارات متحده‌ عربی، پرتغال، برونئی، سنگاپور و مالت، جزو کشورهایی‌اند که بیش از ۹۰درصد واکسیناسیون‌ (دو دوز) تزریق شده است. در این میان میزان واکسیناسیون در کشورهای گینه‌نو، یمن، هائیتی، چاد و کنگو، هنوز به یک میلیون نفر هم نرسیده است! آمارهای جهانی نشان می‌دهد که ایران با تزریق ۱۴۲میلیون و ۸۸۴هزار و ۳۳۷دوز، از نظر پوشش جمعیت واکسینه‌شده، بالاتر از کشورهای آمریکا، عمان، لهستان، کلمبیا، جمهوری چک، ترکیه، نپال و چند کشور دیگر است. در آمار اعلام‌شده تزریق واکسن، تنها یک منطقه در دنیا به نام جزایر پیت کرن در جنوب اقیانوس آرام، وجود دارد که ۱۰۰درصد جمعیت خود را واکسینه (دو دوز) کرده است. این جزیره، تنها ۶۴نفر جمعیت دارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.