تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 7:45
کد خبر : 94626

کشتی فرنگی جام تختی ؛ واقعا رقابت‌ها بین‌المللی بود؟

کشتی فرنگی جام تختی ؛ واقعا رقابت‌ها بین‌المللی بود؟

آرمان شرق- گروه ورزش: معمولا اسامی بیشتر این رقابت‌ها به احترام و یادبود بزرگان آن سرزمین به خاطر سال‌ها افتخارآفرینی در آن رشته برگزیده شده است. چندین دهه می‌گذرد که این مسابقات در کشور ما با نام جهان پهلوان غلامرضا تختی ستاره شهیر کشتی آزاد برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌گردد برای آوردگاه کشتی فرنگی نام یکی از کشتی‌گیران نامور این عرصه انتخاب شود تا اسم کشتی‌گیر و نام رقابت‌ها باهم تطبق داشته باشند.

آرمان شرق- گروه ورزش: معمولا اسامی بیشتر این رقابت‌ها به احترام و یادبود بزرگان آن سرزمین به خاطر سال‌ها افتخارآفرینی در آن رشته برگزیده شده است. چندین دهه می‌گذرد که این مسابقات در کشور ما با نام جهان پهلوان غلامرضا تختی ستاره شهیر کشتی آزاد برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌گردد برای آوردگاه کشتی فرنگی نام یکی از کشتی‌گیران نامور این عرصه انتخاب شود تا اسم کشتی‌گیر و نام رقابت‌ها باهم تطبق داشته باشند.

یک: چهل‌ودومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی اگرچه با حضور دو کشور ارمنستان و تونس که کشتی‌گیر شاخصی را با خود نیاورده بودند برگزار شد، اما به لحاظ کیفیت نبردهای مدعیان داخلی سطحی قابل قبولی را پشت سر گذاشت. به ویژه در رقابت‌های وزن ۵۵، ۶۰، ۷۲ و ۸۷ کیلوگرم که با حضور تمام چکیده کشتی این سرزمین برگزار شد و با حساسیت خاصی همراه بود. به مدت سه روز تمام نگاه‌ها به سالن سازمان آب و برق واقع در گیت بوستان شهر اهواز معطوف شده بود. جنگجویانی که با گام‌های استوار و اراده آسمانی برای فتح سکوی قهرمانی آمدند. مردانی که هفته‌ها و ماه‌ها در انتطار چنین لحظه‌هایی ثانیه‌شماری کرده بودند. چه خواب و خیال‌هایی که برای خود در اتمسفر جادویی سالن ۲۵۰۰ هزار نفری تصور می‌نمودند. وقتی سوت آغاز نبردها در روز صبح چهارشنبه دمیده شد تا غروب آدینه همان هفته، التهاب و اضطراب در دیدگان همه موج زد تا در نهایت شجاعت و رستگاری مردان طلایی سوار بر قایق، در رودخانه کارون کنار پرندگان مهاجر پل سفید عطرآگین شود.

دو: بسیاری از مدعیان طعم تلخ شکست را با برخورد به صخره‌های نفوذ‌ناپذیر چشیدند. همه فهمیدند دیگر آوازه، حکم به برتری نمی‌دهد و نسخه‌های کمرنگ تاکتیکی و تکنیکی کارایی لازم را نخواهد داشت. خیلی‌ها اندک آرزوهای‌شان را بر باد رفته دیدند. کشتی‌گیرانی که در ذهن خود یک جایگاه خدشه‌ناپذیر ساخته و به این بیهودگی متوسل شده بودند. کسانی که یک قدم پیشرفت برای برطرف نمودن ضعف‌های مشهود خود که از گذشته وجود داشت، برنداشتند و همه را ناامید کردند. مشخص شد بعضی از چهره‌هایی که سابقه حضور در رقابت‌های جهانی دارند با حرکت در مسیر شیب نزولی هرگز دوباره جایگاهی در تیم ملی نخواهند داشت. اما بودند کشتی‌گیرانی که با ارایه نمایشی باشکوه، چشم‌نواز، شورانگیز و ستایش‌آمیز خبر از روزهای درخشان دادند. کشتی‌گیرانی که نور را بر زوایای دل‌های تاریک و پنهان روشن نمودند و فراتر از حد تصور و با اتکا به اندیشه‌های برتر، فرصت‌های مناسب و غافل‌گیرکننده شایستگی خود را مقابل رقبا به منصه ظهور رساندند. جوان‌تر‌هایی که با اشتهایی سیری‌ناپذیر، وجود ظرفیت‌های فنی بالا، شرایط جسمانی ایده‌ال و اعتماد به نفس مثال‌زدنی به کار خود ادامه دادند و از کشته رقبا پشته ساختند تا نظرها را به خود جلب کنند و حقانیت خود برای پوشیدن دوبنده تیم ملی برای رقابت‌های قهرمانی آسیا مغولستان و در ادامه جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو از کادرفنی دریافت کنند.
سه: یکی از واضح‌ترین نقدها که نقطه اشتراک سخنان منتقدین به این تورنمنت به حساب می‌آید حضور نیافتن تیم‌های خارجی با کیفیت فنی مطلوب بود. این در حالی است که رقابت‌ها نام پرطمطراق بین‌المللی با خود یدک می‌کشد. این موضوع نشان‌دهنده ضعف برنامه‌ریزی است. شبیه یک ساختمان مرتفع که روی یک زمین ناهموار و بدون زیربنای مطمئن، بدون نقشه مناسب طرح شده باشد. در نهایت نیز واقعیت کارزار خود را بر حقیقت تحمیل کرد. برای اینکه برنامه‌ریزی تعیین‌شده پویا و جامع باشد و شرایط بهتری نسبت به قبل به وجود بیاید، فرصت‌ها با بهانه‌های بی‌پایه یکی پس از دیگری هدر نرود تا امکان ارزیابی وجود داشته باشد، باید هدف‌ها را کمی و کیفی و به صورت کاملا شفاف و دقیق تبیین کرد. با این وضعیت برای سال آینده حتما تورنمنت تختی نیازمند بازنگری اساسی و تدوین دوباره است تا بغض‌های کمتری از گلوی‌مان پایین برود.
چهار: از دهه شصت میلادی با پیدایش تورنمنت‌هایی نظیر تفلیس در شوروی سابق و دانکلوف بلغارستان تا به امروز صدها جام بین‌المللی و داخلی در هر کشوری برگزار شده است. کرکره بعضی از آنها برای همیشه در تاریخ کشیده شد و تعدادی هم هر سال به صورت منظم میزبان گوش شکسته‌ها هستند. معمولا اسامی بیشتر این رقابت‌ها به احترام و یادبود بزرگان آن سرزمین به خاطر سال‌ها افتخارآفرینی در آن رشته برگزیده شده است. چندین دهه می‌گذرد که این مسابقات در کشور ما با نام جهان پهلوان غلامرضا تختی ستاره شهیر کشتی آزاد برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌گردد برای آوردگاه کشتی فرنگی نام یکی از کشتی‌گیران نامور این عرصه انتخاب شود تا اسم کشتی‌گیر و نام رقابت‌ها باهم تطبق داشته باشند./اعتماد-یونس همیالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.